Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntauudistus Katja Palonen Neuvotteleva virkamies

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntauudistus Katja Palonen Neuvotteleva virkamies"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntauudistus Katja Palonen Neuvotteleva virkamies

2 Kuntauudistus Kunta-rakenne-laki Metropoli-alueen ratkaisut
Kuntien valtinosuus- ja rahoitus-järjestelmän uudistaminen Kuntalain kokonais-uudistus Kuntien tehtävien arviointi Metropoli-alueen ratkaisut (Sosiaali- ja terveyden-huollon järjestämis-laki) Kuntauudistus

3 Kuntarakenneselvitysten tilanne

4 Kuntarakenteen uudistaminen
Kuntarakennelaki astui voimaan Kuntien selvitysvelvollisuus alkoi lain voimaantulosta Marraskuussa noin 250 kuntaa ilmoitti olevansa valmiita selvittämään liitoksia Tällä hetkellä selvitykset meneillään noin 100 kunnalla

5 Hallituksen 21.1.2014 linjaukset
Hallitus on tarkastellut kuntarakenne-uudistuksen etenemistä Hallitus päätti, että se varautuu asettamaan erityiset kuntajakoselvitykset niille suurimmille kaupunkiseuduille, joilla selvityksiä ei vielä ole tehty käynnistää neuvotteluja liitosselvitysten käynnistymiseksi niillä työssäkäynti- tai yhdyskuntarakenneperusteen täyttävillä yhtenäisillä alueilla, joiden tulee kuntarakennelain mukaan tehdä selvitys usean kunnan alueella, mutta joiden selvitystyö ei ole käynnistynyt. Muiden seutujen osalta hallitus päätti, että se seuraa yhdistymisselvitysten käynnistymistä ja arvioi tilannetta seuraavan kerran huhtikuussa 2014 Selvitystilanteiden kartoitus koko maan osalta tehty 4/2014.

6 Kuntarakenneselvitysten tilanne
12 suurinta kaupunkiseutua: kaikissa selvitys joko käynnissä, käynnistymässä tai valmistunut Ns. neuvottelualueet: neuvotteluja käyty alkuvuoden aikana, joko kuntien oma tai erityinen kuntajakoselvitys käynnistymässä Kahta aluetta lukuun ottamatta kaikki 4d § 3 mom mukaiset alueet selvitysten piirissä Koko maa: 2/3 kunnista on mukana joko kuntien omissa kuntarakenneselvityksissä tai ministeriön asettamissa erityisissä kuntajakoselvityksissä (ml. lähiaikoina valmistuneet ja käynnistymässä olevat selvitykset) 1/3 kunnista on kartoituksen perustella tilanteessa, jossa selvityksiä ei ole käynnissä, vireillä tai suunnitteilla.

7 Luonnos HE kuntarakennelain muuttamisesta

8 Hallituksen linjaus rakennepoliittisessa ohjelmassa
”Aluekehityksen kannalta keskeisten kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen eheyden, alueen elinvoimaisuuden kehittämisen ja palvelujen tehokkaan järjestämisen turvaamiseksi valmistellaan kuntarakennelain täydennys. Tällä lisätään perustuslain asettamien reunaehtojen mukaisesti kuntien yhdistymistä koskevaa valtioneuvoston toimivaltaa kuntarakennelain 4d§:n 3 mom:ssa tarkoitetulla yhtenäisellä työssäkäynti‐ tai yhdyskuntarakennealueella. Valtioneuvoston toimivallan lisääminen rajoitetaan selkeillä reunaehdoilla ja alueen asukkaiden enemmistön tahtotilaan sitomisella. Toimivallan käyttö rajoitettaisiin tilanteisiin, joissa kuntarakennelain tavoitteet eivät ole toteutettavissa vapaaehtoisesti. Kielellisten oikeuksien toteutuminen varmistetaan.”

9

10 Lausuntoa pyydettiin yleisesti sekä erityisesti
Lausuntoaika päättyi Kunnat, Kuntaliitto, maakuntien liitot, puolueet, AVIt, ELYt, järjestöjä, ministeriöt ym. Lausuntoa pyydettiin yleisesti sekä erityisesti Kaupunkiseutuperusteista Menettelystä Valtioneuvoston päätösvallan rajoista Vaikutusarvioinnista 95 lausuntoa, joista 47 kuntien lausuntoja

11 Keskeiset viestit… Keskuskaupungit kannattavat pl. Oulu
Vahva kannatus – varovainen hyväksyntä Vapaaehtoinen eteneminen nostettiin esille ensisijaisena mallina Kehyskunnat vastustavat muutamaa lukuun ottamatta Ristiriita perustuslain kanssa ja Suomea sitovien kv-sopimusten kanssa -> säätäminen perustuslain säätämisjärjestyksessä

12 Kuntalaki uudistuu

13

14 Kuntalain valmistelun organisointi ja aikataulu
Hallinnon ja aluekehityksen ministeriryhmä johtaa Parlamentaarinen seurantaryhmä Työvaliokunnalla koordinaatiovastuu jaostojen työstä Toimielimet ja johtaminen (tojo) Demokratia Talous Kunnat ja markkinat Puoluesihteeritoimikunta Valmisteluaikataulu lakiluonnos Luovutus HE syksyllä 2014 Laki voimaan

15 Metropolialueen kuntajakoselvitykset ja metropolihallinnon valmistelu

16 Erityinen kuntajakoselvitys metropolialueella Valmistelutilanne
Metropolialueen kuntien omien selvitysten lisäksi selvitetään eri vaihtoehtoja kuntien selvitysten ulkopuolelle jääneiden Helsingin ja Vantaan kaupunkien osalta, jotta alueen kokonaisedun näkökulmasta voidaan varmistaa riittävä kuntarakenneratkaisu metropolialueelle. Erityinen kuntajakoselvitys Espoon, Helsingin, Kauniaisten, Keravan ja Vantaan kaupunkien sekä Kirkkonummen, Sipoon, Tuusulan ja Vihdin kuntien välillä. Kuntajakoselvittäjät: varatuomari Mikko Pukkisen, valtiotieteiden tohtori Cay Sevónin ja arkkitehti Matti Vatilon. Tehtävänä on laatia selvitys, jonka perusteella voidaan arvioida edellytyksiä yhdistää selvityksessä mukana olevat kunnat tai osa kunnista yhdeksi tai useammaksi kunnaksi. Selvityksessä tulee huomioida metropolialueen esiselvityksessä ehdotetut vaihtoehdot kuntajakoselvitysalueiksi. Myös osaliitosvaihtoehdot voivat tarvittaessa sisältyä selvitykseen. Kuntajakoselvittäjien työ alkoi ja päättyy selvityksen valmistuttua, kuitenkin viimeistään mennessä

17 Metropolihallintolain valmistelun aikataulut
Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjausten toteuttamiseksi valtiovarainministeriö asetti työryhmän valmistelemaan metropolihallintoa koskevaa lainsäädäntöä toimikaudeksi 4.10 – Työryhmän tuli valmistella väliraportti mennessä Väliraportti lähetetään lausunnoille käännöksen valmistuttua, huhtikuun puolivälissä Työryhmä jatkaa ehdotusten työstämistä lausuntopalautteen pohjalta ja luonnos hallituksen esitykseksi valmistuu mennessä Tämän jälkeen lausuntokierros HE-luonnoksesta HE eduskuntaan vuoden 2015 alussa

18 Lähtökohdat ja tavoitteet
Keskeinen päämäärä on seudun sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävän kehityksen ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistaminen. Seudun on kilpailtava kansainvälisessä sarjassa mm. Itämeren muiden metropolialueiden kanssa. Metropolihallinnolla tulee olla edellytykset tehdä metropolialueen toiminnallisen kokonaisuuden kannalta ratkaisuja kuntarajoista riippumatta. Keskeisiä tavoitteita ovat yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän toimivuuden ja taloudellisuuden parantaminen sekä riittävän ja kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistaminen ja sosiaalisen eheyden turvaaminen Yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän toimivuudella on myös erittäin suuri merkitys sekä työmarkkinoiden toimivuuden että kaupunkialueen tuottavuuden näkökulmasta. Tunnuslukuja: Helsingin seudun 14 kunnan osuus bruttokansantuotteesta on n. 36 prosenttia ja väestön osuus n. 26 prosenttia koko maan väestöstä. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot olivat vuonna 2011 noin 42 prosenttia koko maan t&k –menoista. Seudulla sijaitsee lähes neljännes yritysten toimipaikoista ja kolmannes yrityssektorin henkilöstöstä. Koko maan liikevaihdosta alueella tuotetaan 44 prosenttia.

19 Väliraportti jakaantuu kolmeen osaan:
I osa: metropolialueen yhteistyön nykytila ja nykytilan arviointi sekä tavoitteet II osa: työryhmän kartoittamat eri vaihtoehdot III osa: työryhmän alustavat ehdotukset

20 Valtionosuusjärjestelmä uudistuu

21 VOS-uudistuksen aikataulu
VALMISTELUVAIHE AIKATAULU Laskelmien julkistus ja kuntien kommentointikierros Joulukuu Tammikuu 2014 Selvityshenkilön lopullinen esitys ja HE luonnos Tammikuu 2014 HE luonnos lausuntokierrokselle Helmi – huhtikuu 2014 Hallituksen esitys, eduskuntakäsittely Kevät 2014 Uusi valtionosuuslaki voimaan

22 Kuntauudistuksen muutoksentukiohjelma

23 Kuntauudistuksen muutostuki - sisältö

24 ICT-muutostuki (selvitysvaihe)
Kirje kuntiin 05/2014 rahoituksen hausta Ohjeet julkaistu Tutkimusohjelma käynnistetty yhdessä Itä-Suomen yliopiston kanssa

25 Kiitos!


Lataa ppt "Kuntauudistus Katja Palonen Neuvotteleva virkamies"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google