Kerro jotain itsestäsi!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Erilaisia ja samanarvoisia
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
10 vinkkiä voimaantumiseen
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Tasa-arvolaki ja sen muutossuunnitelmat
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO PETS 2007.
Kääntäjät osana EU-viestintää
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
TYÖTÖN Työtön hakee siivoojan paikkaa Microsoftilta.
Siviilipalveluksen kehittäminen kansalaispalvelu- näkökulmasta Dosentti (TaY), HT Pirjo Jukarainen.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Työrauha ja haastavat tilanteet
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Onko huono päivä??.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Riippuvuus tupakoinnista
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
PILKKU.
Tietoturvaideoita meille senioreille (ja muillekin) Voimaseniorit Juhani Tiihonen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Asenteet.
KUMAMOTO & JAPANI PEKKA ALAVUOTUNKI KOT0SN9. VALMISTELUT Viisumihakemus Rokotukset Japanin aivotulehdusrokotus on suositeltu mutta ei välttämätön 3kk.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Toimintaohjeet opelle
Riippuvuus tupakoinnista
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kirjaa identiteetihahmoon oman identiteettisi osasia: Nimi, ikä, sukupuoli Kansallisuus/kansallisuudet, kieli Lempimusiikki, harrastukset, mieltymykset.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Ennakkoluuloja –minullako?
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Tasa-arvosuunnitelma
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
ESSEE.
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Yhdenvertaisuus sisältää tasa-arvon
Kerro jotain itsestäsi!
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Esityksen transkriptio:

Kerro jotain itsestäsi! Kuvittele että et tunne toisia Jakakaa pienryhmässä esim. seuraavia asioita: Nimi, ikä, sukupuoli Kansallisuus/kansallisuudet, kieli Lempimusiikki, harrastukset, mieltymykset Uskonto Opiskelu/työ Perhe, suku, rooli perheessä Asuinalue Ym…. Työskennellään n. 5 hengen ryhmissä. Ryhmäläisten on teeskenneltävä, että he eivät tuntisi toisiaan.

Identiteetti Jokaisen identiteetti koostuu monista eri palasista Johonkin näistä palasista voi itse vaikuttaa, jotkut palaset taas annetaan meille esim. syntyessämme Eri identiteetin osaset voivat olla kullekin tärkeitä Usein myös eri elämänvaiheissa identiteetin eri osa-alueet korostuvat MIKÄ ON SINUN IDENTITEETILLESI TÄRKEÄÄ?  Täyttäkää identiteettiukko Esimerkkejä: emme voi valita mihin maahan synnymme ihmisestä riippuen esim. harrastukset tai vaikkapa uskonto voivat muodostaa merkittävän osan identiteettiä, kun jollekin toiselle taas niillä ei ole suurempaa merkitystä ks. Vinkkejä identiteettikartan eri osa-alueista edellisellä slidella

Kuvitelkaa mainos, jossa suomalainen nainen mainostaa maitoa!

Kysymyksiä keskustelun tueksi: Miksi romaneja ei näy mainoksissa? Keitä mainoksissa näkyy? Mitä se kertoo yhteiskunnastamme? > Miten erilaisuus / toiseus yleensä näkyy mediassa? Miten se esitetään?

Kuvitelkaa jääkiekkoilija suutelemassa puolisoaan!

Voiko tämä olla shokeeraavaa jollekin? Kenelle? Mitä kampanja mielestänne pyrkii viestimään? Minkälainen rooli medialla teidän mielestänne on? Minkälainen sillä pitäisi olla? ( pitää yllä ”normaliuden ihanteita/kauniita ihmisiä”?)

Mitä ennakkoluulot ovat? Ennakkoluulot ja luokittelu on ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä  kuuluvat kaikille Ongelmalliseksi luokittelu muuttuu kun yksilölliset erot unohdetaan ja/tai kun yksittäinen ominaisuus yleistetään koskemaan koko ryhmää Merkityksellistä on myös se, millaisia arvostuksia/asenteita liitämme eri ryhmiin LUE SEURAAVAT TEKSTIT. MINKÄLAISIA ENNAKKOLUULOJA NOUSEE ESILLE? Luokittelut helpottavat ihmisiä hahmottamaan maailmaa tekemällä monimutkaisista ilmiöistä yksinkertaisia ja helpottamaan näin arkea. Ennakkoluulot ja pelot kuuluvat kaikille, eivät pelkästään suomalaisille. Haitallisiksi ja vaarallisiksi luokittelut tai stereotypiat kuitenkin muodostuvat silloin, kun yksittäinen ominaisuus yleistetään koskemaan koko ryhmää ja se vaikuttaa ryhmän jäsenten kohteluun. ( Esim. kun tutustutaan, niin ei päästä yli oletuksista).

Ida-Maria: Oppikirjoissa on tosi vähän tietoa saamelaisuudesta Ida-Maria: Oppikirjoissa on tosi vähän tietoa saamelaisuudesta. Tuntuu typerältä lukea itsestä kirjoitettuja stereotypioita. Esimerkiksi kaikki saamelaiset eivät todellakaan ole porosaamelaisia, ei minun suvussa ole ollut poroja moneen sukupolveen! Minusta on sääli että Suomessa lapset tietää enemmän intiaaneista kuin saamelaisista. Ahmed: Kaverini meni vuokraamaan pakettiautoa. Hänelle ei vuokrattu autoa hänen ihonvärinsä takia.

Rosita: Olen joutunut useasti kaupassa kyttäyksen kohteeksi Rosita: Olen joutunut useasti kaupassa kyttäyksen kohteeksi. Kerran vartija tuli sanomaan kaikkien kuullen, että ”taisi lähteä jotain ylimääräistä taskuun mukaan”. Hän vei minut takahuoneeseen ja tarkisti minut. Onneksi takaisin kassalle mennessämme hän ilmoitti isoon ääneen, että mitään ei taskuista löytynyt. Joku oli kuulemma nähnyt, että olisin pistänyt jotain taskuun. Joel: Musta jalkapalloilija muutti jonnekin Keski-Suomeen pelaamaan. Kaikki oli tosi epäileväisiä sitä kohtaan, mutta kun se teki hattutempun niin fanit ottivat sen omakseen ja ristivät sen Mannerheimiksi.

Syrjintä – mitä se on? Syrjintää tapahtuu muun muassa iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, terveydentilan, uskonnon, kielen ja sukupuolen perusteella. Syrjintä tarkoittaa ihmisten eriarvoista kohtelua tai erilaiseen asemaan asettamista ilman hyväksyttävää perustetta. Syrjintää on myös uhkaavan, vihamielisen, halventavan tai nöyryyttävän ilmapiirin luominen sekä käsky tai ohje syrjiä. – ihmisoikeudet.net ”Ei haukku haavaa tee” – kuitenkin tutkimusten mukaan verbaalinen väkivalta aktivoi aivoissa samanlaisia tuntemuksia, kuin mitä fyysinen kipu tuottaa Syrjintä ei usein ole tietoista tai tarkoituksellista. Monesti syrjinnän taustalla on normi – valtarakenne, joka yhteiskunnassa systemaattisesti asettaa tietynlaisia ihmisiä huonompaan asemaan kuin muita.

Syrjinnän kielto Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.  Syrjiminen on siis lain mukaan rangaistava teko. Tutkimusten mukaan syrjinnältä suojaavasta laista huolimatta yli puoli miljoonaa suomalaista kokee vuosittain tulleensa syrjityksi (Euroopan komissio 2008). POHTIKAA, MITEN SYRJINTÄÄ VOISI EHKÄISTÄ. Määritelty kansainvälisissä sopimuksissa ja kansallisella lainsäädännöllä. Selvästikään syrjimättömyys ei kuitenkaan aina toteudu, vaan näiden hyvien periaatteiden toteutumisessa on paljon puutteita. Mitä voisi tehdä? Voiko esim. koulutuksella vaikuttaa asenteisiin?

Mitä yksi ihminen voi tehdä? Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Sen sijaan, että tekisit johtopäätöksiä pelkän ulkonäön tai kulttuurin perusteella, pyri näkemään ja kohtaamaan ihmiset yksilöinä. Uskalla auttaa ja välittää! Puuttumalla kiusaamistilanteisiin, toimit esimerkkinä muille ja annat tukea sitä tarvitseville. Toimi tilanteissa niin kuin itse parhaaksi näet, älä mieti liikaa sitä mitä muut sinusta ajattelevat. Mediassa keskitytään monesti vain negatiivisten asioiden käsittelyyn, jotka voivat lisätä tai synnyttää ennakkoluuloja. Pyri huomaamaan myös positiiviset kirjoitukset ja kommentit. Kyseenalaista ja ajattele itse! Toiselle kipeistä, vaikeista tai henkilökohtaisista asioista ei pidä vitsailla. Vitsien kanssa pitää olla varovainen, varsinkin jos seurassa on ihmisiä joita et tunne. Tässä on muutamia nuorten ajatuksia. Näin he ajattelevat, että he voivat omalta osaltaan vaikuttaa.

www.maailmankoulu.fi www.rauhankasvatus.fi Kiitos! www.maailmankoulu.fi www.rauhankasvatus.fi Kuva: www.peacejam.org.uk