Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Mäntsälä 2014 Tarkistuspiste 2.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Ranskan etäopetus alakoulussa
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Kokemuksia historiakerhosta
OHJAAMINEN.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Pornainen 2014 Tarkistuspiste 2.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
9.Lk Biologian laborointikurssi
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Camera obscura- menetelmä
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Täydellinen koulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Työssäoppiminen eli TOP
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Lahden seutu
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Sastamala Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Varkaus Tarkistuspiste 1.
Ohjaajien perehdytys Tero Leinonen Koordinaattori Lasten tiedekerhot- ja leirit Kesä 2014.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Alavus Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Aura Tarkistuspiste 1.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Pataluodon koulu Draamaluokka
Yhteistoiminnallinen kokous
Pataluodon koulu Draamaluokka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Mäntsälä 2014 Tarkistuspiste 2

Camera obscura on Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta sekä oppilaan omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenteet ja toimintatavat ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen muodostumiselle. Toiminnan onnistumista tulisi tarkastella yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa toimijoiden luottamuksella on keskeinen merkitys.

Camera obscura on myös Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Se vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari. Omista ja toisten virheistä saa oppia. Mielihyvän kokemuksen, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämistä ja prosessointia. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää uutta itsestään ja seikkailu edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –Camera obscura -kokonaisuus auttaa oppilasta rakentamaan itseään ja vahvistaa oman arvon tuntemusta.

Tavoitteena on oppilaan kokemus: - ”Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas”

Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijaitsee

Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m

Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Urheiluhalli Silta Finaali Sisäänkäynti

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Ensimmäisenä runko kasataan lattialla.

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Rakennusryhmään kuuluu neljä henkilöä.

Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen Runko on valmis. Kehikossa on myös sähköjohdot valmiina.

Ari Inkinen Seinien asennus

Ari Inkinen Valaisimet asennetaan lopuksi.

Ari Inkinen Kangaskatto viimeistelee työn.

Seikkailuaikataulun laatiminen Camera obcuran läpi kulkeminen vie jokaiselta oppilaalta noin 10 minuuttia Yhden luokan ajantarve lasketaan seuraavasti: (opettaja + oppilasmäärä) x 3min + 25 min = kokonaisaika Esim. 20 oppilaan luokassa: (20+ope) x 3min + 25min = 1 h 28 min Jätä aikatauluun 30 min ruokatauko avustajille Non-stop-periaate Yksikin vastuuta kantava ja myötämielisesti suhtautuva aikuinen voi muuttaa nuoren elämän suuntaa.

Seikkailuun saapuminen Opettaja tuo ryhmänsä seikkailuun ja on mukana toiminnassa koko sen ajan kun tilanne on päällä. Oppilaat tietävät mihin ovat tulossa. Tieto on saatu ennakkotunnilla Oppilaat ovat osallistuneet ennakkotunnille Seikkailun operaattorilla on asiansa tunteva miehistö valmiina seikkailun ja siihen liittyvään toimintaan. Startti-huoneen vastaava Parkkihuoneen vastaava Lähettäjä (salissa) Vastaanottaja & Ajatusten virta -ohjaaja

Startti-huoneen vastaava henkilö Vastaa tilasta, josta oppilaat la ̈ hteva ̈ t Camera obscura seikkailuun ja jonne he myös palaavat. Hän kertoo myös koko luokalle ennen Camera obscuraan menoa yleisia ̈ sa ̈ a ̈ nto ̈ ja ̈ : Camera obscurassa liikutaan ilman pa ̈ a ̈ llystakkeja, kenkia ̈ ja ka ̈ nnykka ̈ a ̈, juomapulloa, kiiretta ̈ ja ”wessaha ̈ ta ̈ a ̈ ”. Oppilaita tullaan hakemaan tilasta, jokainen kulkee matkan yksin, oppaanaan MP3-soitin kuulokkeineen. Edessa ̈ mukava, turvallinen ja rauhallinen kokemus Seikkailutilassa puhutaan kuiskaten Toteutuksen laatu vaikuttaa oppilaan kokemukseen

Parkkihuoneen vastaava henkilö Parkin sisältö koostuu seikkailua tukevasta toiminnasta Puolet oppilaista ovat Parkissa ennen seikkailua ja puolet seikkailun jälkeen. Toiminnan kesto on noin 30 minuuttia ja se voi olla erilainen puoliluokittain. Toiminnan alussa Parkin vastaava kertoo Camera obscuran perussäännöt, koska se kiinnostaa oppilaita. Tämän jälkeen voi alkaa Parkin ohjelma. Toteutuksen laatu vaikuttaa oppilaan kokemukseen

Lähettäjä (salissa) sisäänkäynnin vieressä Hakee oppilaat yksin tai ryhmissa ̈ Startista tai salin ulkopuolelta. La ̈ hetta ̈ a ̈ oppilaan matkaan vihrea ̈ n valon syttyessa ̈. Kertoo oppilaalle: Kuunnelma ja kulkuohjeet tulevat kuulokkeista Ovet merkattu na ̈ kyvin tunnuksin A ̈ a ̈ nitteen ohjeita tulee noudattaa. Jokaiseen huoneeseen tulee pysa ̈ htya ̈ Varmistaa etta ̈ äänite on alkutilanteessa. Ka ̈ ynnistää soittimen ja laittaa kuulokkeet oppilaan pa ̈ a ̈ ha ̈ n. Luo turvallisuuden tunnetta Lisa ̈ a ̈ savua aina tarvittaessa.

Vastaanottaja (salissa) uloskäynnin vieressä Ottaa kuulokkeet vastaan oppilaalta. On läsnä ja kohtaa oppilaan. Voi kysyä oppilaiden kokemuksia seikkailusta, esim. Älä katkaise oppilaan ajatuksia viemällä hänen huomiota epäolennaisiin asioihin. Kertoo oppilaalle seuraavaan vaiheen tehtävästä, Ajatusten virrasta. Ohjaa oppilaan tehtävän tekopaikalle. Vie tämän jälkeen vapautuneet kuulokkeet la ̈ hetta ̈ ja ̈ lle. Valmistautuu ottamaan vastaan seuraavan oppilaan.

Vuoden palaute - oppilaat Paikallisen toiminnan toteutus0.56 (0.58)0.61 (0.61)0.60 (0.65) Lähettäjän toiminta0.40 (0.48)0.58 (0.59)0.59 (0.61) Sain uuden näkökulman elämääni Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni Camera obscurassa käsiteltävät asiat kiinnostavat ikäisiäni Toivon että paras ystäväni pääsisi myös Camera obscuraan Suluissa koko maan tulos, vastaava ikäluokka

Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut Yhteyshenkilö Toteuttavat opettajat Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Helsingin NMKY Koordinaattori Pete Nieminen / Tuomas Kaila alkaea

Muutamia kuvia vuosien oppilaiden palautteista koko maasta.

Oppilaan kokemus järjestelyiden onnistumisesta vuosina koko maassa Oppilaan kokemus paikkakunnan järjestelyiden onnistumisesta koostuu kolmesta arvioitavasta asiasta –Camera obscuran paikalliset oheistoiminnat –Lähettäjän toiminta –Oppilaan kokemus jälkikeskustelun mahdollisuudesta Tulosten analysoinnin yhteydessä näkyi että paikallisen toteutuksen onnistuminen on sidoksissa oppilaan kokemukseen Camera obscura sisällöstä ja sen liittymisestä omaan elämäänsä.

Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Tosin, enemmän tyttöjen ja yhdeksäsluokkalaisten Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)

Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N1339)

Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa myös tyttöjen kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N1486)

7.-8.-lk arviointi seikkailun huoneista vuosina 2013 (N448)