Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Sastamala 12.1.2015 - Tarkistuspiste 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Sastamala 12.1.2015 - Tarkistuspiste 1."— Esityksen transkriptio:

1 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Sastamala 12.1.2015 - Tarkistuspiste 1

2 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura on… Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta ja omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen näkökulmasta. –Oppilaan kokemuksen vaikuttaa aikuisten toiminta. Toiminnan onnistumista tarkastellaan yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Parhaimmillaan osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys.

3 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään ja se edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –CAMi on yhteisöllistä opiskeluhuoltoa.yhteisöllistä opiskeluhuoltoa Tavoitteena on oppilaan kokemus: - Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas.

4 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

5 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

6 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m

7 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Liikuntahalli Silta Finaali Lähtö

8 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijainti?

9 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen

10 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Ari Inkinen Runko ja seinät asennettuina

11 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Onnistuneen toteutuksen edellytykset

12 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Koulun palautteista vuodelta 2013 Perehdytys pitäisi tarjota kohdennetusti niille, jotka osallistuvat toteutukseen. –Mistä kokonaisuus koostuu. –Miten sisällöt liittyvät opetukseen (tai jatkossa yhteisölliseen opiskeluhuoltoon, toim. huom.) Startti- ja Parkkihuoneiden sisältö pitää sopia kokonaisuuteen ja oppilaiden ikätasoon. –Opettajat haluavat olla suunnittelemassa oheistoimintoja. Ohjelmaa ei tarjota niille oppilaille, jotka ovat siihen jo osallistuneet Toivottiin oppilaiden perehdytystä asiaan, mutta palautteesta ei käynyt selville, oliko perehdytys pidetty vai ei?

13 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Koulun yhteistyötahojen pohdintaa vuonna 2013 Ei ryhmiä rakennuspäivälle! –Ensimmäinen ryhmä voi tulla vasta seuraavana päivänä (toim. huom.) Tekniikan siirtäminen toiseen kouluun nähtiin huonona ratkaisuna, toivottiin koulujen liikkuvan mieluummin. Startti- ja Parkkihuoneet pitää suunnitella paremmin –Saa käyttää valmiita aineistoja (toim. huom.) Se, että jokainen saa kiertää sen itsekseen, saa olla hetken omien ajatustensa ja tilanteidensa kanssa Seikkailun positiivisuus Tuntui, että nuoret oikeasti keskittyivät siihen ja keskittyivät myös kirjoittamaan ja miettimään palautetta eli homma toimii.

14 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Vuoden 2013 palaute - oppilaat Paikallisen toiminnan järjestelyiden onnistuminen Pojat N14 Tytöt N23 7. luokka0.55 (N11) 0.60 0.69 (N14) 0.72 8. luokka0.60 (N3) 0.57 0.69 (N9) 0.67 Vuonna 2013 kaikkiaan saatu palaute yhteensä 445 7.-8.-luokan oppilaalta.

15 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N747) Vastaajat syksy 2014.

16 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)

17 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi 7.-8.-lk arviointi seikkailun huoneista vuosina 2013

18 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Onnistumisen edellytykset 1 Koulu, joka sitoutuu toteuttamaan oppitunteja. –Ennakko- ja purkutunti. Paikkakunnan vastuullisen pääjärjestäjä (tilaaja). –Tilaajan ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Oppaita (4 henk.) seikkailun pyörittämiseen. –Kaikkien oppaiden tulee olla aikuisia. Tila toteutukseen –Sali, jossa on vähintään 9mx11mx 2,7m lattiatila ja –seikkailutilan läheisyydestä Startti- ja Parkkihuoneet. Rakentajat ja purkajat (4 henk.) –Rakentaminen kestää neljä ja purkaminen kaksi tuntia. Oppilaita

19 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi …onnistumisen edellytykset 2 CAMi rakennetaan yleensä perjantaina ja puretaan torstaina ja se on tilassa 24/7. –Ovatko tilat käytettävissä? –Kuka hoitaa varaukset Valmistelutyö, johon kuuluu kaksivaiheinen perehdytys. –2. vaihe (opettajat, oppaat ja muut toimijat) on 6-2kk ennen seikkailua. –Ajankohta? Rooleista ja tehtävistä sopiminen. –Yhteys- ja varayhteyshenkilöjen nimeäminen. –Koulujen yhteyshenkilöiden nimeäminen. –Kuka vastaa tiedottamisesta?

20 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja 1.Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö 2.Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut 3.Yhteyshenkilö 4.Toteuttavat opettajat 5.Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Suomen NMKY:n Liitto 6.Koordinaattori Tuomas Kaila

21 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi …onnistumisen edellytykset 3 Camera obscura –koordinaattorimme sopii kanssanne –toisen vaiheen perehdytyksen –sekä lähettää toteutussopimuksen allekirjoitettavaksi. Kolme kuukautta ennen tarkentaa rakentamis- ja purkuajat. –Tarkennuksen jälkeen varaamme auton, matkaliput ja majoituksen. – Rakentamis- ja purkuajat ovat kiinteästi yhteydessä edelliseen ja seuraavaan tilaukseen ja toimijaan. Tuomme seikkailun paikalle ja –rakennamme sen oppaiden kanssa, sekä –Perehdytämme vielä oppaat seikkailun toteuttamiseen ja tekniikkaan. Puramme CAMi:n yhdessä oppaiden kanssa.

22 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

23 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi


Lataa ppt "Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Sastamala 12.1.2015 - Tarkistuspiste 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google