Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Varkaus 26.1.2015 - Tarkistuspiste 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Varkaus 26.1.2015 - Tarkistuspiste 1."— Esityksen transkriptio:

1 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Varkaus 26.1.2015 - Tarkistuspiste 1

2 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura on… Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta ja omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen näkökulmasta. –Oppilaan kokemuksen vaikuttaa aikuisten toiminta. Toiminnan onnistumista tarkastellaan yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Parhaimmillaan osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys.

3 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään ja se edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –CAMi on yhteisöllistä opiskeluhuoltoa.yhteisöllistä opiskeluhuoltoa Tavoitteena on oppilaan kokemus: - Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas.

4 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

5 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

6 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m

7 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Liikuntahalli Silta Finaali Lähtö

8 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijainti?

9 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen

10 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Ari Inkinen Runko ja seinät asennettuina

11 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Onnistuneen toteutuksen edellytykset

12 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Koulun palautteista vuodelta 2012-2014 Palautetta on antanut 17 opettajaa. –Palautteen antaneista 9/10 oli myös osallistunut itse seikkailuun. Järjestelyt olivat pääsääntöisesti koettu onnistuneeksi –2012 = 0.85 –2013 = 0.85 –2014 = 0.78 Seikkailun sisältöä pidettiin onnistuneena. –Opettajan aineisto tuki kouluissa annettavaa päihdekasvatusta.

13 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Koulun yhteistyötahojen pohdintaa vuonna 2014 Viestinnän toteutus kouluissa jäi pohdituttamaan. Opettajat tuntuivat ottavan hyvänä haasteena osallistua itse kaikkeen. Varsinkin seikkailu sai opet hyvälle tuulelle. Tavallaan CAMi on yksinkertainen konsepti, mutta samalla monikerroksinen, – juuri sen vuoksi että koulu voi hyödyntää käsikirjan materiaalia niin monella eri tavalla. Materiaali oli hyvää, jotain omia konsteja käytimme ja se toimii niin ihan ok.

14 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Vuoden 2012-2013 palaute – oppilaat 6.-luokka (N=139) Paikallisen toiminnan järjestelyiden onnistuminen PojatTytöt Vuonna 20120.46 0.57 0.63 Vuonna 20130.62 0.65 0.62 0.63 Vuonna 2012-2013 saatu palaute yhteensä 315 kuudennen luokan oppilaalta.

15 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin. Otos 747 oppilasta syksy 2014 ja 6.lk. vuonna 2013 yhteensä 91 henkilöä.

16 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)

17 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi 6.-lk arviointi seikkailun huoneista vuonna 2013

18 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Onnistumisen edellytykset 1 Koulu, joka sitoutuu toteuttamaan oppitunteja. –Ennakko- ja purkutunti. Paikkakunnan vastuullisen pääjärjestäjä (tilaaja). –Tilaajan ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Oppaita (4 henk.) seikkailun pyörittämiseen. –Kaikkien oppaiden tulee olla aikuisia. Tila toteutukseen –Sali, jossa on vähintään 9mx11mx 2,7m lattiatila ja –seikkailutilan läheisyydestä Startti- ja Parkkihuoneet. Rakentajat ja purkajat (4 henk.) –Rakentaminen kestää neljä ja purkaminen kaksi tuntia. Oppilaita

19 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi …onnistumisen edellytykset 3 1.Koulut päättävät miten CAMi integroidaan opetukseen ja mahdollisesti myös yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. 2.CAMin Startti- ja Parkkihuoneiden tavoitteet sovitetaan opetuksen viitekehykseen. 3.Startti- ja Parkkihuoneiden sisällöt sovitetaan seikkailuun sopivaksi. 4.Järjestetään toteuttaville opettajille perehdytys. –Milloin, miten ja kenen toimesta. 5.Valmistellaan toiminta. 6.Toteutetaan Ennakkotunti. 7.Toteutetaan seikkailu. 8.Toteutetaan Purkutunti.

20 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi …onnistumisen edellytykset 3 CAMi rakennetaan yleensä perjantaina ja puretaan torstaina ja se on tilassa 24/7. –Ovatko tilat käytettävissä? –Kuka hoitaa varaukset Valmistelutyö, johon kuuluu kaksivaiheinen perehdytys. –2. vaihe (opettajat, oppaat ja muut toimijat) on 6-2kk ennen seikkailua. –Ajankohta? Rooleista ja tehtävistä sopiminen. –Yhteys- ja varayhteyshenkilöjen nimeäminen. –Koulujen yhteyshenkilöiden nimeäminen. –Kuka vastaa tiedottamisesta?

21 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja 1.Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö 2.Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut 3.Yhteyshenkilö 4.Toteuttavat opettajat 5.Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Suomen NMKY:n Liitto 6.Koordinaattori Tuomas Kaila

22 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi …onnistumisen edellytykset 3 Camera obscura –koordinaattorimme sopii kanssanne –toisen vaiheen perehdytyksen –sekä lähettää toteutussopimuksen allekirjoitettavaksi. Kolme kuukautta ennen tarkentaa rakentamis- ja purkuajat. –Tarkennuksen jälkeen varaamme auton, matkaliput ja majoituksen. – Rakentamis- ja purkuajat ovat kiinteästi yhteydessä edelliseen ja seuraavaan tilaukseen ja toimijaan. Tuomme seikkailun paikalle ja –rakennamme sen oppaiden kanssa, sekä –Perehdytämme vielä oppaat seikkailun toteuttamiseen ja tekniikkaan. Puramme CAMi:n yhdessä oppaiden kanssa.

23 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi

24 Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi


Lataa ppt "Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Varkaus 26.1.2015 - Tarkistuspiste 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google