Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arvo- ja terveyskasvatusohjelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arvo- ja terveyskasvatusohjelma"— Esityksen transkriptio:

1 Arvo- ja terveyskasvatusohjelma
2. perehdytys Kemiö NMKY Kehitysyksikkö - Pete Nieminen

2 2.perehdytyksen rakenne
YMCA ja Helsingin NMKY ry Camera obscura - taustaa - työnjako ja roolit Mihin me yhdessä pyrimme? - suojaavat tekijät - riskitekijät Camera obscura -seikkailuviikko - käytännön järjestelyt Oppituntikokonaisuus ja –materiaalit Seikkailuviikon aikataulut Päihteidenkäyttötilanne suomessa Ehkäisevätyö – Camera obscura

3 Nuorten Miesten Kristillinen Yhdistys NMKY – KFUM - YMCA
- Perustettu Lontoossa Suomeen tullut 1886 ja Helsinkiin 1889. - Osa maailman laajuista YMCA perhettä, yli 45 miljoonaa 130 maassa, jokaisessa maanosassa. Suomessa n. 40 yhdistystä. Kokonaisvaltainen kasvatusnäky Henkinen, hengellinen ja fyysinen Nuorisotoimintaa, lastensuojelua, liikuntakasvatusta, musiikkikasvatusta, toimintaa perheille, jne.. Monikulttuurisuus, yhdessä tekeminen ja osallisuus Kehitysyksikkö Uusien toimintamallien ideoiminen, kokeileminen ja käyttöönotto Hankkeita ja projekteja, valtakunnallisesti ja maailman laajuisesti Camera obscura

4 Camera obscuran -ohjelman taustaa
Syntyi Sininauhaliitossa Toiminta siirtyi vuonna 2006 osaksi Helsingin NMKY:n päihdekasvatusta Raha-automaattiyhdistyksen kohdennettu tuki Ohjelmaan on osallistunut jo yli yläkoulun ja alakoulun oppilasta Oppituntiaineistoa ja ohjelmaa on uudistettu vuosina 2001 ja 2013 siirtyi osaksi NMKY:n kehitysyksikköä Uudistuksen alla 2014 käsikirja Vetskari –ohjelman pilotointi

5 Camera obscura – Pimeä huone
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Suunnattu pääasiassa luokkalaisille Tarkoituksena on vahvistaa suojaavia tekijöitä. Konkreettinen ja käytännöllinen konsepti toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä (päihdekasvatus) osana perusopetusta. Konsepti rohkaisee toimijoita yhteistyöhön. Tarjoaa opettajille uusia tapoja toteuttaa päihdekasvatusta osana omaa oppiainetta Kohtaamisen paikka nuorten kanssa työtä tekeville Camera obscura –seikkailu pyrkii vahvistamaan nuoren itsetuntoa ja tukemaan päihteettömyyttä

6 Camera obscura on paljon muutakin kuin seikkailu.
Se on kokonaisuus mikä tehdään yhdessä! Koostuu: Oppimateriaalien käyttö kouluissa ennen seikkailuviikkoa Vastuu: koulu ja opettajat Rakentaminen, seikkailuviikko ja purkaminen Vastuu: koulun yhteistyökumppani / tilaaja (usein: srk, nuorisotoimi, yhdistys…) Oppimateriaalin käyttö seikkailuviikon jälkeen Koulussa pidettävät oppitunnit eivät sulje pois sitä, etteikö harjoitteita voisi toteuttaa muuallakin.

7 Camera obscuran työnjako
Helsingin NMKY Koulu Koulun yhteistyökumppani Hankkii rahoituksen Sitoutuu toteutukseen Tekee sopimuksen Perehdyttää oppimateriaaliin ja seikkailun toteuttamiseen Osallistuu ohjelman perehdytykseen Osallistuminen ohjelman perehdytykseen Oppituntimateriaali Toteuttaa oppitunnit Koordinoi ohjelmaa paikkakunnalla ja yhteydenpito Helsingin NMKY:n Tukee aikataulun laadinnassa Seikkailuaikataulun laatiminen Camera obscura seikkailun toteuttaminen Raportointivelvollisuus rahoittajalle Palaute opettajilta ja oppilailta Raportoi Helsingin NMKY:lle

8 Koulun/Opettajan rooli
Koulu: Yhteysopettajan nimeäminen Tehtävät: Yhteistyö tilaajan kanssa. Tiedottaminen vanhemmille. Tiedon jakaminen muille opettajille. Koulu päättää oppituntiharjoitteita pitävät opettajat Opettajat: Oppituntimateriaalin toteuttaminen osana omaa aineopetusta Seikkailuaikataulun laatimisessa avustaminen Osallistuminen Camera obscura seikkailuun Ilman seikkailuun osallistumista ei pysty kokonaisvaltaisesti hyödyntämään ohjelman kokonaisuutta opetuksessa. Opettaja voi laatia oppilaista nimilistan jota voi hyödyntää lähettämisessä Opettaja on paikalla koko sen ajan, kun oppilaat ovat mukana seikkailussa .

9 Tilaaja / koulujen yhteistyökumppani
Vastaa käytännön järjestelyistä Camera obscuran aikana Yhteyden pito yhteistyökumppaneihin ja –kouluihin Aikataulutus – suunnitellaan yhdessä koulujen kanssa Seikkailutilan etsiminen ja käytännön järjestelyt Seikkailun rakentaminen ja purkaminen Rakentajat (4hlöä) ja purkajat (4hlöä) Seikkailun oppaat, muut toimijat sekä oheisohjelma Mainonta ja tiedottaminen Palautelinkit ja palautteen jakaminen Yhteyden ja yhteistyön rakentaja ja tuki Camera obscura alkaa noin vuosi ennen seikkailua ja päättyy…

10 Oppilaan rooli Oppilas osallistuu perusopetukseen, jossa hänellä on mahdollisuus saada päihdekasvatusta Oppilas osallistuu ryhmän mukana Camera obscura seikkailuun Camera obscura seikkailun oheisohjelma - Toimintahuone, jossa ohjattua ohjelmaa - Valmistautumishuone, josta lähdetään seikkailuun, samaan tilaan palataan takaisin seikkailun jälkeen Antaa palautteen

11 Camera obscura kokonaisuus
Parhaimmillaan se on osa kasvatusyhteisön toimintaa. Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys. Paikkakunnan tilaajan puolesta maksettua toimintaa, joka edellyttää palautteen antamista ja vuorovaikutusta. Toiminnan onnistumista tulisi tarkastella oppilaan näkökulmasta. Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. Vaatii valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. Camera obscura -kokonaisuus auttaa oppilasta rakentamaan itseään ja vahvistaa oman arvon tuntemusta Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen muodostumisessa.

12 Mihin me yhdessä pyrimme?
Vahvistamaan nuorta suojaavia tekijöitä

13 Suojaavat tekijät Suojaavat tekijät kannustavat oikeaan suuntaan ja vahvistavat nuorta Esim. Luottamukselliset sosiaaliset suhteet lähiyhteisössä Mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteensa Hyvä itsetunto ja itsetuntemus Tietoisuus päihteidenkäytön riskeistä Oma ja lähiyhteisön vastuullinen suhtautuminen päihteiden käyttöön Kriittiset päihteidenkäyttökulttuurit Päihteiden vaikea saatavuus ja tarkoituksenmukainen kontrolli

14 Riskitekijät Riskitekijät altistavat ongelmille Esim.
Sosiaalinen epäluottamus ja heikko itsetunto Elämäntilanteen hallitsemattomat muutokset Päihdemyönteinen paine sosiaalisessa ympäristössä Yksinäisyys ja syrjäytyminen ikäryhmästä Epäsuotuisa sosiaalinen kierre, kuten keskeytynyt koulu tai työ Päihteiden helppo saatavuus ja kontrollin vähäisyys Humalahakuinen päihteiden käyttö Lähiyhteisön vastuuton suhtautuminen päihteiden käyttöön

15 Seikkailuviikko Yksi osa isosta kokonaisuudesta

16 Kemiön aikataulu 2 vaiheen perehdytys 2.9.2014 klo 10-11.30
Seikkailun rakentaminen perjantaina klo 11-15 rakentajat Seikkailuviikko 44 Seikkailupäiviä 3 + torstain aamupäivä Seikkailun purkaminen torstaina klo 15-17 purkajat Palautteet viikolla 46

17 Camera obscura –seikkailu

18 Huonejako – seikkailu ei ole labyrintti
Elämäntaidon portaat Toiveiden teatteri Urheiluhalli Paineiden virta Silta Huoletto mien unelmien ranta Finaali Sisäänkäynti

19 Camera obscura -seikkailussa huomioitavaa
Camera obscuran mitoitus: - Noin 60 neliömetriä laaja rakennelma - Tilavaatimus: 11m x 9m, korkeus 2,7m Ei korokkeita tai alas laskettuja valaisimia tai seinäkkeitä Sähkö Maadoitettu 2x10A tai 1x16A tai voimavirta 16A Rakennus- ja purkupäivinä 4 avustajaa Rakennus kestää noin 4 tuntia ja purku noin 2 tuntia Tila, johon Camera obscura pystytetään tulee olla siivottuna ennen rakentamisen alkua Tilassa tulee voida käyttää teatterisavukonetta Rakentamispäivänä ei voi olla ryhmiä

20 Camera obscura Valmistautumis- huone, startti Toimintahuone, parkki
Ajatusten virta

21 Toimintapäivien oppaat
…pyörittävät seikkailua toimintaviikon aikana. Valmistautumishuoneen vastaava Toimintahuoneen vastaava Seikkailuun lähettäjä Seikkailusta vastaanottaja Yleisopas – tarvittaessa Luokan opettaja

22 Startti: Valmistautumishuoneen vastaava
Vastaa tilasta, josta nuoret lähtevät Camera obscura seikkailuun, palaavat samaan tilaan. Kertoo koko luokalle ennen Camera obscuraan menoa yleisiä sääntöjä: Camera obscuraan mennään ilman päällystakkeja, kenkiä ja kännykkää, juomapulloa, kiirettä ja wessahätää. Oppilaita tullaan hakemaan tilasta, jokainen kulkee matkan yksin, oppaanaan MP3-soitin kuulokkeineen. Edessä mukava, turvallinen ja rauhallinen kokemus Seikkailutilassa puhutaan kuiskaten Ohjeistaa valmistautumishuoneeseen suunnitellussa tekemisessä

23 Valmistautumishuoneen ohjelma
Sisältö ja toiminta tilaajan vastuulla. Toteutusvaihtoehtoja: Lähiympäristön piirtäminen yhteisesti ja esimerkiksi alueen harrastusmahdollisuuksien merkitseminen Päihdeaiheinen sanaselityspeli (Helsingin NMKY) Tietovisa (Käsikirjan liitteenä)

24 Parkki: Toimintahuoneen vastaava
Vastaa toimintahuoneen toiminnasta Ohjeistaa toimintahuoneeseen suunnitteluissa tekemisissä Kertoo luokan ensimmäiselle puolikkaalle alkuohjeistuksen Toimintahuoneen ohjelma Tilaaja vastaa toimintahuoneen toiminnasta Ehdotuksia: - Ehkäisevän päihdetyön elokuva (Helsingin NMKY) - Camera obscura lautapeli Parityöskentelyä päihteisiin liittyen

25 Seikkailuun lähettäjä
On Camera obscuran sisäänkäynnillä Hakee oppilaita yksin tai ryhmissä valmistautumistilasta Lähettää oppilaan matkaan vihreän valon syttyessä Kertoo oppilaalle: Tarvittavat kulkuohjeet Camera obscurassa tulevat kuulokkeista Ovet merkattu näkyvin tunnuksin Äänitteen ohjeita tulee noudattaa. Jokaiseen huoneeseen tulee pysähtyä Halutessa voi palata samaa reittiä takaisin Varmista että ohjelma on soittimessa alussa Käynnistä soitin ja laita kuulokkeet oppilaan päähän Luo turvallisuuden tunnetta Lisää savua aina tarvittaessa Lähettäjän toiminta on merkittävin osa seikkailun onnistumista – palaute nuoret

26 Seikkailun vastaanottaja
Vastaanottaa oppilaita Camera obscuran uloskäynnillä. Kyselee oppilaiden kokemuksia seikkailusta, esim. Millaista oli? Mikä huone oli parasta ja huonointa? Puuttuiko jotain? Vie vapautuneet kuulokkeet lähettäjälle Ohjeistaa Ajatusten virta –lomakkeen tekemisessä

27 Yleisopas - tarvittaessa
Hakee oppilaita pienissä ryhmissä valmistautumistilasta Lisää savua tarpeen mukaan Savun puhallus pitää mitoittaa siten että tilassa on näkyvyyttä 95% Tarvittaessa oppilaan mukaan meneminen seikkailuun Auttaa taukojen pitämisessä

28 Ohjelman toteutuksessa huomioitavaa
Camera obscuraan tulee kytkeä sähköt päälle noin 20 min ennen ensimmäisen ryhmän tuloa Kaikissa ohjaimissa (analogiset) on vikavirtasuojat Käytössä teatterisavukone Pitäkää kiinni koulun laatimasta seikkailuaikataulusta Turvatkaa ettei asiattomat pääse Camera obscura - tilaan Päivän päätteeksi kytkekää sähköt pois Camera obscurasta

29 Camera obscuran oppituntikokonaisuus

30 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
MAAILMA YMPÄRILLÄNI ARVOT JA ASENTEET ELÄMÄN-TILANTEET AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUORO-VAIKUTUS

31 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
MAAILMA YMPÄRILLÄNI ARVOT JA ASENTEET ELÄMÄN-TILANTEET AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUORO-VAIKUTUS Kokonaisuuden tavoitteet: Nuoren ymmärrys ympäröivän maailman vaikutuksista häneen itseensä on lisääntynyt. Nuori on ymmärtänyt elämänkatsomuksen ja arvojen vaikutuksen tekemiinsä valintoihin. Nuoren tietoisuus päihteistä osana ympäröivää maailmaa on lisääntynyt.

32 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUOROVAIKUTUS Kokonaisuuden tavoitteet: Nuori on ymmärtänyt, että jokainen ihminen on ainutlaatuinen persoona ja jokaisella ihmisellä on erilaisia kykyjä ja lahjoja. Nuori on ymmärtänyt oman arvokkuutensa ja sen miten sitä voi vaalia. Nuori ymmärtää millaiset ratkaisut ovat hänelle itselleen hyväksi.

33 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
MAAILMA YMPÄRILLÄNI ARVOT JA ASENTEET ELÄMÄN-TILANTEET AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUOROVAIKUTUS

34 Camera obscura - seikkailu
A) Seikkailuun osallistuminen  Tapahtuu Camera obscura toimintaviikolla Opettajat valvovat luokkaa ja voivat toteuttaa esim. harjoitteita Reitti kuljetaan yksin ja se kestää 10 minuuttia, oppilaat lähtevät seikkailuun 3 minuutin välein Olisi hyvä, että myös opettajat vierailevat Seikkailussa B) Seikkailun työstäminen  Ajatusten virta Arviointipalaute

35 Arviointi Opettajan ja oppilaan palaute annetaan Camera obscura toimintaviikon jälkeen Jokaisesta koulusta ja jokaisesta ikäryhmästä arvotaan kaksi luokkaa palautteen antajiksi Palaute annetaan internetissä Palautelinkit toimitetaan yhteysopettajan kautta Palautelomakkeen täyttäminen kestää n. 15 minuuttia Camera obscura koostaa palautteista yhteenvedon ja toimittaa sen yhteyshenkilölle

36 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
MAAILMA YMPÄRILLÄNI ARVOT JA ASENTEET ELÄMÄN-TILANTEET AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUOROVAIKUTUS Kokonaisuuden tavoitteet:  Jäsentää nuoren tulevaisuuden odotuksia ja suunnitelmia. Auttaa nuorta näkemään tulevaisuutensa valoisana.

37 Oppituntikokonaisuus ja materiaalin käyttö
MAAILMA YMPÄRILLÄNI ARVOT JA ASENTEET ELÄMÄN-TILANTEET AINUTLAATUINEN MINÄ AINUT-LAATUISUUS ITSETUNTO TUNTEET CAMERA OBSCURA –SEIKKAILU SEIKKAILUN TYÖSTÄMINEN RYHMÄSSÄ ARVIOINTI TULEVAISUUS-TYÖSKENTELY UNELMAT VALINNAT MINÄ RYHMÄSSÄ RYHMÄPAINE VUORO-VAIKUTUS Kokonainaisuuden tavoitteet: Nuori ymmärtää mitä ryhmäpaine tarkoittaa. Nuori on saanut välineitä itsenäiseen ajatteluun. Nuoren vuorovaikutustaidot ovat kehittyneet.

38 Seikkailuviikon aikataulujen laatiminen

39 Seikkailuaikataulun laatiminen
Camera obcuran läpi kulkeminen vie jokaiselta oppilaalta noin 10 minuuttia Yhden luokan ajantarve lasketaan seuraavasti: Opettaja + oppilasmäärä x 3min + 25 min = kokonaisaika Esim. 20 oppilaan luokassa: (20+ope) x 3min + 25min = 1 h 28 min  Jätä aikatauluun 30 min ruokatauko avustajille Non-stop-periaate

40 Kiertoaikataulun suunnitteluesimerkki
8.30 Tietäväisten yläaste 8A 24 oppilasta 1 h 40 min 10.15 Tietäväisten yläaste 8C 15 oppilasta 1h 13 min 11.30 Viisauden yhteiskoulu 8A 26 oppilasta 1 h 46 min Ruokatauko 13.45 Tietäväisten yläaste 8B 20 oppilasta 1 h 28 min 15.15 Viisauden yhteiskoulu 8D 14 oppilasta 1h 10 min 16.25 Seikkailupäivä ohi Huomioi suunnittelussa ruokatauko. Jos avustajia on enemmän, voi koko päivän toteuttaa tauotta vaihdellen avustajia eri pisteillä.

41 Kemiön aikataulu 2 vaiheen perehdytys 2.9.2014 klo 10-11.30
Seikkailun rakentaminen perjantaina klo 10-14 rakentajat Seikkailuviikko 44 Seikkailupäiviä 3 + torstain aamupäivä Seikkailun purkaminen torstaina klo 13-15 purkajat Palautteet viikolla 46

42 Camera obscura Miksi olemme tässä ja nyt?

43 Alkoholin kulutus suomessa
Alkoholin kulutus Pohjoismaiden kärkeä. Vuonna kokonaiskulutus 9,6 litraa sataprosenttiseksi muutettua alkoholia / asukas. (THL 2012/SST 2013) Vuodesta alkoholin kokonaiskulutus lisääntyi noin 15% Suomalaisen juomakulttuurin yleisimmät juomistilanteet voidaan jakaa Vähemmän humalahakuisiin: ruokajuominen, istuskelu ja puuhajuominen Ja humalahakuisiin juomistilanteisiin: biletys ja karnevaalinen juominen THL, Karlsson & Österberg 2010

44 Kouluterveystutkimus 2010-2011
Päihteidenkäytön väheneminen pysähtynyt. 8. ja 9.-luokkalaisista: 15% joi kuukausittain itsensä tosihumalaan (17%) 7% käyttää alkoholia viikoittain (8%) 15% heistä kertoi tupakoivansa päivittäin (15%) 2% nuuskaa päivittäin (1%) 9% on kokeillut laittomia huumeita ainakin kerran (6->8%) Lisäksi valtaosa nuorista kokee tupakan, oluen ja siiderin saannin helpoksi Yleisin keino hankkia alkoholia on pyytää kavereita tai sisaruksia hakemaan 18% sai juomansa vanhempien hakemana tai tarjoamana 16% oli ostanut juomansa itse (ESPAD 2012)

45 …kouluterveystutkimus
Päihteidenkäytön väheneminen pysähtynyt Myönteinen kehitys yläluokkalaisten osalta hidastunut, humalaan juominen aiemmalla tasolla Raittiiden nuorten osuus kasvanut 11%-16% ERITYISHUOLI: Kannabiskokeilut lisääntyneet! Asenteet kannabista kohtaan myönteisempiä kuin koskaan 2000-luvulla Altistuminen huumausaineille on arkipäivää Kaveripiirin huumeiden käyttö altistaa nuoria huumaavien aineiden kokeiluun => TILAUSTA EHKÄISEVÄLLE PÄIHDETYÖLLE!

46 Linkkejä keskustelun tueksi

47 Päihdetyö ja Camera obscura
Mihin Camera obscura sijoittuu ehkäisevän työn ja päihdetyön kartalle?

48 Päihdetyö ja Camera obscura
Ehkäisevä päihdetyö Tavoitteena on edistää terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. - Yleinen ehkäisy - Riskiehkäisy - Sosiaalinen vahvistaminen -> Camera obscura Korjaava päihdetyö

49 Yleinen ehkäisy (Päihdetyö 2005 -)
Kohdistuu koko väestöön tai johonkin väestöryhmään Valintaperusteena ei kuitenkaan ole päihteiden käyttö Päihteiden käytön aloittamisen ehkäiseminen joidenkin päihteiden käytön aloittamisen ehkäiseminen, esimerkiksi tupakka- ja huumetyö Joidenkin tai kaikkien päihteiden käytön aloittamisen myöhentäminen. (Stakes, Neuvoa-antavat )

50 Riskiehkäisy (Päihdetyö 2005 -)
Kohderyhmä määritellään sellaisen riskin perusteella, jonka toteutuminen on todennäköinen. Riskiehkäisyä on Puuttuminen sellaiseen päihteiden käyttöön, joka ennakoi haittoja tai ongelmakäyttöä, Varhaista puuttumista tulevaa ongelmakäyttöä ennustaviin riskitekijöihin. Riskiehkäisyä ovat esimerkiksi Lasten näkökulman ja kokemusten huomioonottaminen vanhempien ja muiden aikuisten päihteidenkäytössä, Alkoholin suurkuluttajien mini-interventiot ja Suonensisäisesti huumeita käyttävien neulanvaihto-ohjelmat. (Stakes, Neuvoa-antavat 2008.)

51 Sosiaalinen vahvistaminen Camera obscura
Erityispiirteenä nuorisoalan ehkäisevässä päihdetyössä. Pyritään vahvistamaan sosiaalisia taitoja, ryhmässä toimimista ja yhteisöllisyyttä. (Kaila, Camera obscura 2010) Nuorille suunnattuja toimenpiteitä elämäntaitojen parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi (Nuorisolaki (72/2006, 2.pykälä, 3momentti). Tavoite: Kokonaisvaltaista tukemista, jonka tavoitteena on yksilön hyvinvoinnin lisääminen ja sen edistäminen. (Lindbom&Herranen. Sos.vahvistamisen ajankohtaisuus, 2011).

52 Ehkäisytoimien kohteet ja tavoitteet
Sisäinen vaikuttaminen: kasvatus ja tiedon jakaminen Pyrkimyksenä vaikuttaa yksilöiden asenteisiin, tietoihin ja käyttäytymiseen, sekä suojaaviin tekijöihin ja riskitekijöihin Tapahtuu osana normaalia kasvatusta 2. Ulkoinen vaikuttaminen: sääntely Ne yhteiskunnalliset sääntelytoimet, joilla alkoholin saatavuutta ja tarjontaa rajoitetaan 3. Kulttuurinen vaikuttaminen: valistus Pyrkimyksenä vaikuttaa kulttuuriin Tärkein funktio virittää ihmiset pohtimaan alkoholin käyttöä (Salasuo: Vaikuttamisen keinot 2011)

53 Lisätietoja Internetsivusto: www.cameraobscura.fi
Koordinointi ja tekniikka: Pete Nieminen puh Helsingin NMKY ry

54 ME KAIKKI VOIMME: …uskoa siihen, että yksikin vastuuta kantava, myötämielisesti suhtautuva aikuinen voi muuttaa lapsen tai nuoren elämän suunnan. Mirjam Kalland/2013


Lataa ppt "Arvo- ja terveyskasvatusohjelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google