RajatOn Kehitys 23.-24.4.2002 Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ SOSIAALIHUOLLON TIETOTEKNOLOGIAHANKE Tilannekatsaus Projektipäällikkö Heli Sahala.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Navigoinnin tukeminen materiaalintuotannon näkökulmasta Jukka Vilen TTKK/Hypermedialaboratorio
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio

Avoin Oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanke Tekes - Teknologian kehittämiskeskus Uusi käyttäjäkeskeinen tietotekniikka USIX ( ) -teknologiaohjelma Useat suomalaiset yritykset

Hankkeen tavoite Pedagogisesti ja teknisesti tarkoituksenmukaisen avoimen oppimisympäristön (A&O) kehittäminen Tietoverkkojen hyödyntäminen Riippumattomuus ajasta ja paikasta Erilaiset oppijat ala-asteelta aikuiskoulutukseen Kaupallistaminen Käyttöönottokustannuksiltaan edullisten teknisten ratkaisujen soveltaminen Ylläpitokustannusten alentaminen mm. helppokäyttöisyyttä parantamalla

Tutkimuksellisia näkökulmia Koska yhtä ainoaa oikeaa tapaa opiskella verkossa ei ole, oppimisympäristöalustan tulee ominaisuuksillaan tukea monenlaisia pedagogisia ratkaisuja. Tarkoituksenmukaisten verkko-opiskelutapojen löytäminen vaatii suunnittelu- ja arviointityötä sekä tähän liittyvien menetelmien kehittämistä. Opettajan työssä tapahtunut muutos on luonut tarpeen kurssien jatkuvaa suunnittelua, kehittämistä ja opettamista tukeville käytännöllisille työvälineille. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin

Tutkimuksellisia näkökulmia Oppiminen liittyy yhä kiinteämmin työhön sekä toimimiseen tietoyhteiskunnassa. Oppimisympäristöjen tutkimisen ja kehittämisen haasteena on luoda tähän soveltuvia käytäntöjä sekä työvälineitä. Hankkeessa tehtävässä tutkimustyössä hyödynnetään uusia tutkimustuloksia suhteuttaen niitä tutkimuksen pidempiin kehityslinjoihin. Oikeat menetelmät oikeaan kontekstiin

Tutkimuksellisia näkökulmia Hypermedia Tiedon esittäminen, oppimista tukeva rakenne Tiedon rakentamisen työvälineet Materiaalin tuottamisen ja ylläpidon työvälineet Internet ja laajakaistaiset verkot Yhteistoiminnalliset työvälineet Kommunikointivälineet Arvioinnin työvälineet Videoneuvottelu (ISDN - IP) Tekniset tutkimuskohteet

Tutkimuksellisia näkökulmia Käyttöliittymät Käyttäjäryhmät ja räätälöitävyys Käyttäjien profilointi Lokitietojen hyödyntäminen Erityisryhmät ja saavutettavuus Standardit Oppimisympäristöalustojen standardit Oppimateriaalin standardit Rajapinnat muihin järjestelmiin Tekniset tutkimuskohteet

Hankkeen pilotit Avoin Oppimisympäristö (A&O) Ympäristöverkko -ympäristökasvatusta A&O:ssa Vaikuttamistaidot FMS-ajokorttikoulutus Aurinkolinna Oy:n oppimisympäristö Johtamiskoulutus 1. A&O -oppimisympäristön tekninen tutkimus ja kehitys 2. Verkko-opiskelun ja -opetuksen menetelmät, välineet ja lisäarvot

Hankkeen pilotit Sosiaali- ja terveydenhuollon saumaton palveluketju Satakunnan Puhelin Oy:n videoneuvotteluympäristö Kuulo- ja näkövammaisten kuvapuhelin Web University 3. Oppimisympäristön ja verkkomateriaalin saavutettavuus ja käytettävyys 4. Kansainvälinen etäopetus

Pilottien tehtävät Tutkimustiedon tuottaminen A&O:n tekniseen ja pedagogiseen kehittämistyöhön sekä pilottien tarpeita tukeviin ratkaisuihin Kokeilujen järjestäminen Tekninen ja pedagoginen arviointi Tulosten raportointi