Tutkimuksen vaikuttavuus rahoittajan näkökulmasta Markku Mattila 11. maaliskuuta 2010 9.9.2014 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Akatemia 2013: Tutkimus ei tunne rajoja
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
• Kuvioita ja taulukoita raportista Finnish Science in International Comparison: A Bibliometric Analysis Annamaija Lehvo ja Anu Nuutinen Suomen.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Lähdetiedot: Timo Oksanen, Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (2003; toim.). Suomen tieteen tila ja taso. Katsaus tutkimustoimintaan ja tutkimuksen vaikutuksiin.
• Tutkimuksen merkitys hyvinvoinnille ja vauraudelle Erkki Oja Luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan puheenjohtaja Tiede, tutkija.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus: Julkistamistilaisuus Kommenttipuheenvuoro Rehtori Lauri Lajunen Oulun yliopisto.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
EU-rahoitusta haettavana- informaatiotilaisuus Carelicum Kalevi Pölönen/Kari Korhonen.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
O PETUSMINISTERIÖ //1. Opetusministeriö ja vaikuttavuuden ohjaus Seminaari tieteen vaikuttavuudesta Leena Vestala.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
MTT:n teknologian ja tiedonsiirron strategia Luonnos / PJ Sovellus Markku Järvenpää.
Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Ilkka Virtanen Ylioppilaskuntien periferiatapaaminen Vaasassa Seminaarialustus
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Miten vaikutuksia mitataan?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Mitä avoimuus on?.
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Esityksen transkriptio:

Tutkimuksen vaikuttavuus rahoittajan näkökulmasta Markku Mattila 11. maaliskuuta

) edistää tieteellistä tutkimusta ja sen hyödyntämistä; 2) kehittää kansainvälistä tieteellistä yhteistyötä; 3) toimia asiantuntijaelimenä tiedepolitiikkaa koskevissa kysymyksissä; 4) myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen; sekä 5) suorittaa muut tiedepoliittiset asiantuntijatehtävät, joista valtioneuvoston asetuksella säädetään tai jotka opetusministeriö sille antaa. Laki Suomen Akatemiasta (922/2009) Akatemia on tiedehallinnon keskuselin, jonka tehtävänä on

Vuonna 2009 Suomen Akatemian tutkimusrahoituksesta yliopistoissa työskentelevät tutkijat saivat noin 80% ”Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.” Yliopistolaki (558/2009)

Vaikutusten aikajänne ja pitkäaikaisuus. Milloin tieteellisen tutkimuksen vaikutuksia tulisi arvioida? Voidaanko arvioida myös ex ante eli ennen kuin tutkimus on toteutettu? Vaikutusten välillisyys. Mikä on varsinaisen tutkimustyön merkitys havaittujen vaikutusten kannalta? Vaikutusten monimutkaisuus. Ketkä kaikki hyötyvät rahoitetusta tutkimuksesta? Vaikutusten ennakoimattomuus. Millaisten mekanismien ja prosessien tuloksena vaikutukset syntyvät? Perustutkimuksen vaikuttavuuden arvioinnin vaikeudesta

Tieteen vaikutusten monimuotoisuus Tieteelliset vaikutukset uudet tulokset, uusi tieto julkaisut tieteellisen henkilöstön kouluttaminen ja pätevöityminen, tutkinnot uudet kysymykset, monitieteisyys, tieteen edistyminen Taloudelliset vaikutukset tulosten soveltaminen yritystoimintaan (esim. teknologian siirtyminen ja spin-off yritysten syntyminen) patentit ja keksinnöt tieto- ja osaamisperustaa innovaatioille julkisen talouden hallinta Muu yhteiskunnallinen vaikuttavuus kulttuuriset vaikutukset, vaikutukset ympäristöön vapaasti ja yli kansallisten rajojen kaikkien saatavilla oleva uusi tieto (suuri yleisö, organisaatiot, media, poliittinen päätöksenteko…) uusia tieteellisen koulutuksen saaneita henkilöitä eri tehtäviin t&k –toiminnassa Suomessa noin henkilöä

Eleven dimensions of the impacts of science and technology 1.Science impacts 2.Technology impacts 3.Economy impacts 4.Culture impacts 5.Society impacts 6.Policy impacts 7.Organisation impacts 8.Health impacts 9.Environment impacts 10.Symbolic impacts 11.Training impacts Science, Technology and Industry Outlook, OECD

Riskit, uudet avaukset ja innovaatiopotentiaali Akatemian selvitysten mukaan riskihankkeiksi määritellyt hakemukset menestyvät rahoituksessa selvästi muita hakemuksia paremmin Kaikkien hakemusten hyväksymisprosentti vaihteli toimikunnittain 24-32%:n välillä Riskihankkeiden hyväksymisprosentti vaihteli %:n välillä Positiivinen riski nostaa selvästi hakemuksen tieteellistä arviointia Innovaatiopotentiaalin omaavat hakemukset olivat myös tieteellisessä arvioinnissa keskimääräistä parempia, mikä lisää niidenkin hyväksymisprosenttia Johtopäätös: riskien ja uusien avausten sekä innovaatiopotentiaalin kartoittamista on syytä jatkaa osana hakemusten käsittelyä ja arviointia Maunu Häyrynen: Uudet avaukset. Tutkimuksen riskirahoitus Suomen Akatemiassa (SAJ 4/07)

Akatemian tutkimusohjelmat ja hallituksen politiikkaohjelmat  Ohjelmat tukevat toisiaan taustalla samat yhteiskunnalliset ongelmat  Tutkimusohjelmista tutkimustietoa politiikkaohjelmien tueksi  Yhteistyö ministeriöiden/politiikkaohjelmien edustajia mukana Akatemian tutkimusohjelmien valmistelussa ja ohjelman johtoryhmissä (esim. SKIDI-KIDS) seminaareissa ja muissa tapahtumissa alustajia, osallistujia muu tiedonvaihto; asiantuntijat käytettävissä  Tutkimustulosten laaja hyödyntäminen tärkeää tieteellisen tutkimuksen tulokset, hyödyntäminen ja vaikutukset pitkällä tähtäimellä politiikkaohjelmat keskeinen kanava vuorovaikutusta päätöksentekijöiden kanssa tarvitaan kaikissa vaiheissa (suunnittelu – toteutus – hyödyntäminen)

Luonnontieteiden ja tekniikan alan hankkeiden merkitys johtajan ja ryhmän muiden tutkijoiden uran kannalta (selvitys 2005)

Johtajien arvio tulosten tärkeydestä sovellusten kannalta (2005) Erittäin tärkeiksi tulokset arvioitiin tyypillisimmin sillä perusteella, että hankkeen tulokset olivat jo teollisuuden hyödynnettävinä uuden tiedon, menetelmien, teknologian tai uusien alan osaajien muodossa. Myös perustan luominen uusille tuotteille, yritystoiminnalle tai teollisuusalalle Suomessa koettiin erittäin tärkeäksi elinkeinoelämän kannalta.

Teknologian siirtyminen

Minne tutkijat menevät? (Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan selvitys 2005) Kun hankkeen päättymisestä kulunut 1,5-5,5 v, projektitutkijoista 60 % yliopistoissa ja tutkimus- laitoksissa 34 % yksityisellä sektorilla Kotimaisten yritysten kanssa tehty yhteistyö edisti tutkijoiden sijoittumista yritysten palvelukseen Suomessa. Akatemiatutkijoista merkittävä osa sijoittuu professuureihin: vuosina nimitetyistä luonnontieteiden ja tekniikan alojen akatemiatutkijoista 64 % oli nimitetty professuuriin 1-10 v viran päättymisen jälkeen.

Tutkimus vaikuttaa kaikilla tieteenaloilla Sivistystä ei voi tuoda. Tutkijapuheenvuoroja kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen vaikuttavuudesta. Suomen Akatemian julkaisuja 5/06 Suomen Akatemian rahoittama luonnontieteiden ja tekniikan alojen tutkimus. Arviointi hankkeiden vaikuttavuudesta. SAJ 6/06 Tutkimuksen vaikuttavuus biotieteiden ja ympäristön tutkimuksen aloilla. SAJ 7/06 Strategisella rahoituksella vaikuttavampaa tutkimusta? Kolme esimerkkiä vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnista terveyden tutkimuksen alalta. SAJ 8/

Esimerkkejä vaikuttavuusselvityksistä Methods for evaluating the impacts of basic research funding: an analysis of recent international evaluation activity. Sami Kanninen ja Tarmo Lemola. SAJ 9/06 Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus. Arviointiraportti Jussi Huttunen ym. SAJ 11/06 Kansallisten tutkimuksen huippuyksikköohjelmien ja vaikuttavuusarviointi. Mari Hjelt ym. SAJ 1/09 Veden tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Timo Kolu ja Laura Valkeasuo. SAJ 3/

Vaikuttavuuskehikko ja indikaattorit -hanke (VINDI) Kehittämistyö aloitettu vuonna 2008 Suomen Akatemian ja Tekesin yhteistyönä tiede- ja teknologianeuvoston suosituksesta Tavoitteena : - kokonaisnäkemyksen – vaikuttavuuskehikon - muodostaminen tieteen, teknologian ja innovaatiotoiminnan vaikuttavuudesta - vaikuttavuutta kuvaavien tärkeimpien indikaattoreiden ja niiden tietolähteiden määrittely Vaikuttavuusalueiksi määritelty: Talous ja uudistuminen, päävastuu Tekes Ympäristö, yhdessä Hyvinvointi, yhdessä Sivistys ja kulttuuri, päävastuu Akatemia Vaikuttavuusmallia ja indikaattoreita käsitellään tutkimus- ja innovaatio- neuvoston kokouksessa huhtikuussa

VINDI-TIMANTTIMALLIN ALUSTAVAA VISUALISOINTIA Ind1 Ind2 Ind3 Ind4 Ympäristö Hyvinvointi Talous ja uusiutuminen Kulttuuri ja sivistys Panokset, resurssit ja edellytykset Toiminta Tuotokset Vaikutukset Vertailu OECD-keskiarvoon/EU- keskiarvoon/valikoitujen maiden keskiarvoon tai asiantuntija-arvio PunainenSuomi suhteessa OECD-maihin alle 90 % KeltainenSuomi suhteessa OECD-maihin % VihreäSuomi suhteessa OECD-maihin yli 110 % MustaVertailua ei ole mahdollista tehdä Mallin osa-alue – indikaattorityyppi V AIKUTTAVUUS ALUEET