Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen 17.5.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe)
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Esityksen transkriptio:

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen

Miksi pitäisi laajentaa? - Suuret keskeyttämisluvut - Alhainen läpäisyaste - Syynä usein atto (ammattitaitoa täydentävien) – opintojen suoritusten puuttuminen - Opiskelijat käytäntöorientoituneita - Kielteinen asenne koulunkäyntiin (peruskoulusta) - Motivoituneet ja lahjakkaat turhautuvat koulussa hitaampien tahdissa

Vanhasen hallitusohjelman Kesun tavoitteet ammatillisen koulutuksen kehittämiseen Vanhasen hallitusohjelman Kesun tavoitteet ammatillisen koulutuksen kehittämiseen työssäoppimisen laajempi ja monipuolisempi hyödyntäminen työssäoppimisen laajempi ja monipuolisempi hyödyntäminen yksilöllisten mahdollisuuksien lisääminen ja monipuolistaminen yksilöllisten mahdollisuuksien lisääminen ja monipuolistaminen ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen kiinnostavuus ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen kiinnostavuus työelämän edellyttämän ammattitaidon saavuttamisen edistäminen työelämän edellyttämän ammattitaidon saavuttamisen edistäminen ammatillisten perustutkintojen suorittamisen tukeminen ammatillisten perustutkintojen suorittamisen tukeminen ammatillisesta koulutuksesta työelämään siirtymisen tukeminen ammatillisesta koulutuksesta työelämään siirtymisen tukeminen

Sisältötavoitteet (OPM) Käytäntöorientaation lisääminen opetuksessa Koulutuksen ja työn vuorottelu Yksilöllisten oppimispolkujen tukeminen Työnantajien kannustaminen laajennettuun työssäoppimistoimintaan Opettajien tukeminen työssäoppimistoiminnassa Uusien OPS-perusteiden käyttöönoton tukeminen Työssäoppimisen laatutyön kehittäminen

Ammatillisten perustutkintojen perusteiden linjaukset (uudistetut tutkinnon perusteet) Vahvistetaan: Työelämävastaavuutta ja yrittäjyyttä –Oppimisen kohteena työelämän toimintakokonaisuudet Monipuolistetaan: Tutkintojen suorittamismahdollisuuksia –Työelämän ja koulutuksen vuorottelu –Yksilölliset opintopolut, erilaiset tutkintojen suorittamistavat

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut -hankkeet tuottavat uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen Laajennetun työssäoppimisen kokeilut -hankkeet tuottavat uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen

. Elinikäisen oppimisen avaintaidot (voiko oppia työssä?) oppiminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutus ja yhteistyö ammattietiikka terveys, turvallisuus ja työkyky aloitekyky ja yrittäjyys kestävä kehitys estetiikka viestintä ja mediaosaaminen matematiikka ja luonnontieteet teknologia ja tietotekniikka aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit Arvioidaan erikseen

Mitä laajennetaan? Määrä/aika? Ohjaus/tuki? Ympäristöt? Sisällöt?

Työssäoppiminen laajenee …. 20 ov työssä koko tutkinto työssä ammattiosaamisen näyttö

Omniassa Kaupan ja tietojenkäsittelyn tutkinnoissa Duunissa tutkinto –kokeilu Eronneet ja keskeyttäneet Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Joustavuus ja yksilöllisyys

Kaikkiin kokeiluideoihin sisältyy lähtökohtaisesti verkko-opetusta. Projektin tavoitteiden saavuttamista tuetaan opettajien koulutuksella laajennetun työssäoppimisen oppimisympäristöjä hyödyntäen : 1. Oppiminen aidossa työympäristössä – tukena verkko 2. Sosiaalinen media osana työssäoppimisympäristöä 3. Ohjauksellisuus ja arviointi työssäoppimisprosessissa 4. Opettaja työssäoppimisen kehittäjänä Miten työpaikat voivat olla mukana?

Mikä tukee työssäoppimisen laajentamista (työelämäyhteistyöhön liittyvät näkemykset) Työelämän kiinnostus ja positiivinen suhtautuminen Tiivis yhteistyö Opettajan mahdollisuus viettää aikaa työpaikoilla Hyvät suhteet työelämään Työpaikkaohjaajaverkosto

Mikä hidastaa/estää työssäoppimisen laajentamista? (työelämäyhteistyö) Yritysten mahdollisuudet ottaa opiskelijoita heikentyneet laman vuoksi

Kiitos! sirkka.hulkkonen()omnia.fi