Palautteen olemuksesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Tutkimussuunnitelma…
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Opasnet-kanta/Päivi Meriläinen1 Opasnet-kanta tietovarastona ja -lähteenä. Juomaveden terveysriskit ja kloorauksen sivutuotteet Päivi Meriläinen,
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Katsotaan, sanoi lääkäri!
JOHDANTO Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä oikeuksiin (SRHR*) liittyvät kysymykset ovat tärkeä osa kehitysyhteistyötä. SRHR tarkoittaa jokaisen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Marknadsundersökning If/Finland. 1.Kuinka hyvin organisaationne on mielestäsi valmistautunut Mahdolliseen kriisiin? Anna vastaus asteikolla1-8, jossa.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Palautetaidot ja opponointi
Koulutuksen laadun kehittäminen
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Laitos-Oiva kunnan näkökulmasta
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Kirjallisuuden käsitteitä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
Mitä uutta sosiaalihuollon ammattihenkilölaki tuo alan työhön?
Tutkimuksen abc.
3 Minuudessa on kaksi puolta
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Arvioinnista arkipäivää
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Palautteen olemuksesta Erkki Lehti Psycon Oy 2.12.2005

Palautteen olemuksesta/EL/Psycon Mikä on palautetta Perinteisesti palautteella tarkoitetaan henkilön toimin-nasta annettua kommentointia (usein spontaania) Tutkimusten näkökulmasta palaute on yleensä pyydettyä, määrämuotoista ja systemaattisesti kerättyä Käytännön palautetutkimukset ovat yleisempää arviointia, johon voi liittyä muitakin teemoja kuin palautteen kohteen toimintatapa (päätöksenteon kuvausta, tärkeyden arviointia jne.) Palautetietoa saavat käyttöönsä usein myös muutkin tahot kuin palautteen kohde 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Miksi palautteita tuotetaan? Normaali perustarkoitus on toiminnan muuttaminen tai vahvistaminen, missä palaute toimii ohjausvälineenä Henkilön on itsensä varsin vaikea arvioida, millaisena muut näkevät hänen toimintansa Palautevälineillä pyritään tuottamaan edes jossain määrin objektiivista tietoa toiminnasta (subjektiivisia näkemyksiä kvantifioidaan) Palaute on omia uskomuksia voimakkaampi väline muutosmotivaation aikaansaamisessa - siirrytään”onko tässä ongelmaa” -vaiheen yli vaiheeseen ”mitä kannattaisi tehdä” 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Palautteen olemuksesta/EL/Psycon Palautemekanismi Määritellään palautteen antajat, kohteet, sisältö, raportointitapa Kerätään palautetietoa joko kerrallisina operaatioina tai jatkuvasti Raportoidaan saatua tietoa jollakin tavalla jalostettuna lähinnä palautteen kohteelle, mutta mahdollisesti myös esim. hänen esimiehelleen Palautetietoa tarkastellaan, analysoidaan ja tehdään johtopäätökset muutostarpeesta - kenen kanssa? Pyritään muuttamaan toimintaa johtopäätösten edellyttämällä tavalla 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Palautteen käyttötarkoituksia Luonnollisin ja tavallisin tarve on oman toiminnan kehittäminen Johdon näkökulmasta palaute antaa myös mahdol-lisuuden kontrollointiin tai suorituksen ohjaukseen Palautetietoa voidaan käyttää toiminnan laadun mittarina. Hyviä lukemia voi käyttää mm. markkinoinnin tukena. Eri toimijoiden vertailu ja heidän suoritustasonsa ennustaminen voi tapahtua palautetiedon perusteella Palaute voi olla osa palkan määrittymistä, joskus myös esim. palvelun tuottajan saaman korvauksen peruste 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Miksi palaute voi johtaa harhaan? 1/2 Palautetta pyydetään vääriltä henkilöiltä Kysymykset eivät ole vastaajien kannalta relevantteja Kysymykset liittyvät asioihin, joista palautteen antajalla ei ole omakohtaista kokemusta Vastaaja ajattelee eri kohdetta kuin oli tarkoitettu Vastaukset voivat tulla valikoituneelta vastaajajoukolta (ääripäät korostuvat herkästi) - alhainen vastausprosentti sisältää aina riskin Toiminnan havainnoinnista liian pitkä aika kyselyhetkeen Kysymysten muotoilu saattaa olla moniselitteinen; niiden laatija, vastaaja ja palautteen saaja voivat kaikki tulkita käsitteitä tai termejä eri tavalla 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Miksi palaute voi johtaa harhaan 2/2? Palautteen antajalla voi olla motiiveja (myös tiedostamattomia), joiden vuoksi hän vastaa eri tavalla kuin todellisuudessa ajattelee Arviot ovat varovaisempia, mikäli vastaaja olettaa, että hänet voidaan tunnistaa - hän haluaa ehkä varmistaa yhteistyö-mahdollisuudet tulevaisuudessa Pienemmät ongelma-alueet saattavat peittyä ”halo”-efektin alle Palautteen antajalla on tietyissä palvelutilanteissa merkittävä vaikutus lopputulokseen - palaute kertoo joskus enemmän palautteen antajasta kuin sen kohteesta Jos arvioitavasta asiasta on monia eri kokemuksia, on epäselvää, kuinka paljon yksittäinen vastaaja painottaa yhden poikkeuksellisen havainnon osuutta - tuoreimmat kokemukset saattavat painottua eniten 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon

Palautteen hankkimiseen ja tulkintaan liittyviä näkökohtia Palautetietoon liittyvät numerot ovat vain väline, jonka avulla pyritään priorisoimaan kehittämiskohteet Priorisoinnin yhtenä lähtökohtana voi olla se, minkä asioiden oletetaan olevan tärkeitä palautteen antajan kannalta (voidaan myös kysyä suoraan) Palautteen saajan toiminnalla on yleensä jollain tavalla määritelty strategia, jonka pitäisi ohjata kehittämisen painopisteitä Eräs mahdollisuus on painottaa liiketoiminnan yleisiä menestystekijöitä 2.12.2005 Palautteen olemuksesta/EL/Psycon