…asiakassuhteiden luominen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
Good Karma = Hyviä Seurauksia
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2013.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Erilaisia ostajatyyppejä
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Markkinoinnin perusteet
… löytyykö markkinoita?
Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
Asiakkuudet luovalla alalla
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Saatavuus kilpailukeinona
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
PILKKU.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Viestintäsuunnitelma
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Asenteet.
Ostomotiivit.
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Liiketoiminta ja markkinointi
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Asiakasryhmien… …kartoitus.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

…asiakassuhteiden luominen Segmentointi ja… …asiakassuhteiden luominen

Segmentointi Segmentointi on yksi markkinoinnin perusasioista, ja muut markkinoinnin ratkaisut ovat siitä riippuvaisia segmentoinnilla tarkoitetaan erilaisten asiakasryhmien etsimistä ja valintaa markkinoinnin kohteeksi vanha tapa markkinoinnissa oli tehdä ensin tuote ja katsoa sitten, löytyisikö sille ostajia… tuotantosuuntautuneisuuden aikakausi Tämän päivän kovassa kilpailussa tällä tavalla ei kuitenkaan menesty, vaan yrityksen on lähdettävä liik-keelle ostajien tarpeista ja markkinoitava niiden mukaisesti. Yrityksen on löydettävä omat asiakasryhmänsä; "kaikkea kaikille" -periaate ei enää toimi. Mitä enemmän yrityksellä on rohkeutta selkeästi rajata asiakasryhmänsä, sitä helpompi sen on markkinoida ryhmää pu-huttelevalla tavalla. Segmentointi on monivaiheinen tapahtuma, jossa lähtökohtana ovat ostamiseen vaikuttavat tekijät ja osta-jaryhmien valinta. Markkinointi suunnitellaan ostajaryhmien tarpeiden perusteella. Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

Ostajan tarpeet Kovassa kilpailussa yrityksen on lähdettävä liikkeelle ostajien tarpeista ja markkinoitava niiden mukaisesti Yrityksen on löydettävä omat asiakasryhmänsä "kaikkea kaikille" -periaate ei enää toimi Mitä enemmän yrityksellä on rohkeutta selkeästi rajata asiakasryhmänsä, sitä helpompi sen on markkinoida ryhmää puhuttelevalla tavalla Segmentointi on monivaiheinen tapahtuma, jossa lähtökohtana ovat ostamiseen vaikuttavat tekijät ja osta-jaryhmien valinta. Markkinointi suunnitellaan ostajaryhmien tarpeiden perusteella. Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

Segmentoinnin vaiheista… Segmentointi on monivaiheinen tapahtuma, jossa lähtökohtana ovat ostamiseen vaikuttavat tekijät ja ostajaryhmien valinta Markkinointi suunnitellaan ostajaryhmien tarpeiden perusteella Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

1) Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely Selvitetään mahdollisten ostajien: ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät Valitaan segmentointiperusteet esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset Muodostetaan segmentit 25-40 –vuotiaat alle kouluikäiset lapsiperheet… jne. Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

2) Kohderyhmien valinta valitaan segmentointitapa keskitetty tai valikoiva markkinointi valitaan tavoiteltavat segmentit Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

3) Markkinointitoimenpiteet suunnitellaan eri segmenteille omat lähestymistavat ja markkinointitoimenpiteet toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista Kuvio 3.1 3 Segmentoinnin vaiheet 1. Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely a. selvitetään mahdollisten ostajien ostotavat, tarpeet ja ostamiseen vaikuttavat tekijät b. valitaan segmentointiperusteet (esimerkiksi ikä, perhekoko, harrastukset) c. muodostetaan segmentit 2. Kohderyhmien valinta a. valitaan segmentointitapa b. valitaan tavoiteltavat segmentit 3. Markkinointitoimenpiteet a. suunnitellaan kullekin segmentille oma lähestymistapa ja markkinointitoimenpiteet b. toteutetaan toimenpiteet ja seurataan niiden onnistumista 19.11.2010/hm (25)

Ostamisen tutkiminen ja ostajien ryhmittely Segmentoinnin tavoitteena on saada aikaan ostajaryhmiä, joiden sisällä ihmiset tai yritykset olisivat ostokäyttäytymiseltään mahdollisimman samanlaisia. Näin yrityksen markkinointi tavoittaa ja kiinnostaa mahdollisimman monia ryhmään kuuluvia Segmenttejä eli ostajaryhmiä muodostettaessa käytetään erilaisia jakoperusteita eli segmentointikriteerejä, joiden suhteen eri ryhmät eroavat toisistaan. Segmentointiperusteita valitessaan yrityksen on ensin tutkittava - kuinka moni ostaa - kuka ostaa - kuka käyttää - kuka päättää - kuinka paljon ostetaan - mistä ostetaan - milloin ostetaan - mitä arvostetaan - millainen ostaja on. Tämän jälkeen yritys valitsee segmentointiperusteet eli -kriteerit, jotka selittävät ostajien ostamista ja joiden mukaisesti ostajat voidaan jakaa ryhmiin. Segmentointikriteereinä käytetään - ostajien taustatekijöitä (esim. ikä, tulot, sukupuoli, asuinpaikka) - ostokäyttäytymistä (esim. mitä, kuinka paljon ja mistä ostetaan) - tarpeita ja elämäntyyliä (esim. mielipidejohtajuus, harrastukset) - asiakassuhteen syvyyttä (esim. satunnainen ostaja, avainasiakas). 19.11.2010/hm (25)

Segmentin jakoperusteita Segmenttejä eli ostajaryhmiä muodostettaessa käytetään erilaisia jakoperusteita eli segmentointikriteerejä, joiden suhteen eri ryhmät eroavat toisistaan. Segmentointiperusteita valitessaan yrityksen on ensin tutkittava - kuinka moni ostaa - kuka ostaa - kuka käyttää - kuka päättää - kuinka paljon ostetaan - mistä ostetaan - milloin ostetaan - mitä arvostetaan - millainen ostaja on. Tämän jälkeen yritys valitsee segmentointiperusteet eli -kriteerit, jotka selittävät ostajien ostamista ja joiden mukaisesti ostajat voidaan jakaa ryhmiin. Segmentointikriteereinä käytetään - ostajien taustatekijöitä (esim. ikä, tulot, sukupuoli, asuinpaikka) - ostokäyttäytymistä (esim. mitä, kuinka paljon ja mistä ostetaan) - tarpeita ja elämäntyyliä (esim. mielipidejohtajuus, harrastukset) - asiakassuhteen syvyyttä (esim. satunnainen ostaja, avainasiakas). 19.11.2010/hm (25)

Tästä se lähtee! Segmentointiperusteita valitessaan yrityksen on ensin tutkittava: mistä ostetaan milloin ostetaan mitä arvostetaan millainen ostaja on kuinka moni ostaa kuka ostaa kuka käyttää kuka päättää kuinka paljon ostetaan Tämän jälkeen yritys valitsee segmentointiperusteet eli -kriteerit, jotka selittävät ostajien ostamista ja joiden mukaisesti ostajat voidaan jakaa ryhmiin. Segmentointikriteereinä käytetään - ostajien taustatekijöitä (esim. ikä, tulot, sukupuoli, asuinpaikka) - ostokäyttäytymistä (esim. mitä, kuinka paljon ja mistä ostetaan) - tarpeita ja elämäntyyliä (esim. mielipidejohtajuus, harrastukset) - asiakassuhteen syvyyttä (esim. satunnainen ostaja, avainasiakas). 19.11.2010/hm (25)

Segmentointikriteerit Sitten yritys valitsee segmentointiperusteet eli -kriteerit, jotka selittävät ostajien ostamista ja joiden mukaisesti ostajat voidaan jakaa ryhmiin. Segmentointikriteereinä käytetään ostajien taustatekijöitä (esim. ikä, tulot, sukupuoli, asuinpaikka) ostokäyttäytymistä (esim. mitä, kuinka paljon ja mistä ostetaan) tarpeita ja elämäntyyliä (esim. mielipidejohtajuus, harrastukset) asiakassuhteen syvyyttä (esim. satunnainen ostaja, avainasiakas). 19.11.2010/hm (25)

Asiakkaitten tyypittely Mahdolliset asiakkaat tyypitellään erilaisten perusteiden mukaan. mitä paremmin markkinoija tuntee mahdolliset ostajat, sitä helpompi on ostokäyttäytymisen perusteella valita segmentointikriteerit ja muodostaa segmentit. Tyypittelyssä ostajaryhmät pyritään kuvaamaan mahdollisimman tarkasti. Tyypittely on pohja yrityksen markkinointitoimille. 19.11.2010/hm (25)

Segmentointipolku Voisiko tämän rakentaa myös mind mapilla? 19.11.2010/hm (25) Voisiko tämän rakentaa myös mind mapilla?

Ensimmäinen askel - jako Jaetaan asiakkaat yritysasiakkaisiin tai kuluttaja-asiakkaisiin tai molempiin, jos molemmille tuotetta kaupataan kuluttaja-asiakkaat voidaan vielä tyypitellä: tulojen, perheen koon, asuinpaikan, elämänvaiheen, jne. mukaan Tiukassa kilpailussa tiukka rajaus! Ostajat jaetaan ensin yritysasiakkaisiin ja kuluttaja-asiakkaisiin, jos tuotetta on voidaan myydä molemmille. Kuluttaja-asiakkaat voidaan vielä tyypitellä vaikkapa tulojen, perheen koon, elinvaiheen, koulutuksen ja elämäntyylin mukaan. Mitä kovempi kilpailu alalla on, sitä tarkemmin segmentti on rajattava kilpailijoista poikkeavalla tavalla tai sitä paremmin valitun segmentin tarpeisiin on vastattava. 19.11.2010/hm (25)

Toinen askel - asiakassyvyys erilaisten asiakkaiden merkitys yritykselle Eri asiakkaat käyttävät yrityksen tuotteita eri lailla käytön määrä määrittää segmentin perustan heavy-userit tärkeitä, kun on ne ensin määritetty Ostajatyyppien kuvauksen jälkeen pohditaan asiakassuhteen syvyyttä eli erilaisten asiakkaiden merkitystä yritykselle. Eri asiakkaat käyttävät eri tavoin yrityksen tuotteita ja näin käytön määrä on tärkeä peruste segmentoinnille. Esim. ns. heavy-userit ovat yritykselle tärkeä kohde, kun yritys on määritellyt, keitä ryhmään kuuluu. Asiakassuhteen mukaan ratkaistaan esim., miten paljon kullekin ryhmälle mainostetaan. Tässä mielessä yrityksen asiakasryhmiä ovat: -         ei vielä –asiakkaat eli ne jotka eivät vielä ole ostaneet yritykseltä -         satunnaiset asiakkaat, jotka ostavat yrityksellä silloin tällöin -         kanta-asiakkaat, jotka ostavat yrityksellä jatkuvasti -         avainasiakkaat, jotka tuottavat yritykselle eniten -         suosittelijat, jotka toimivat yrityksen puolestapuhujana -         menetetyt asiakkaat, jotka voidaan saada takaisin.   Yrityksen avainasiakkaiksi voivat osoittautua esimerkiksi kotitaloudet, joiden lapset ovat kouluikäisiä, tulot ovat keskitasoa suuremmat, elämäntyyli on aktiivista ja ostot kuukausittain yli 500 euroa. 19.11.2010/hm (25)

Kolmas askel - mainonta Määritetään, kuinka paljon ja kenelle? ei vielä –asiakkaat eli ne jotka eivät vielä ole ostaneet yritykseltä satunnaiset asiakkaat, jotka ostavat yrityksellä silloin tällöin kanta-asiakkaat, jotka ostavat yrityksellä jatkuvasti avainasiakkaat, jotka tuottavat yritykselle eniten, esim. ”lapselliset” kotitaloudet, joilla keskimääräistä suuremmat tulot, aktiivinen elämäntyyli ja kuukausiostot yli 500 ekeä suosittelijat, jotka toimivat yrityksen puolestapuhujana menetetyt asiakkaat, jotka voidaan saada takaisin. Asiakassuhteen mukaan ratkaistaan esim., miten paljon kullekin ryhmälle mainostetaan. Tässä mielessä yrityksen asiakasryhmiä ovat: -           19.11.2010/hm (25)

Kohderyhmien valinta Kun segmentit on luotu, valitaan ne segmentit, joita markkinoinnissa tavoitellaan Vaihtoehtoisista segmenteistä yritys valitsee soveliaimmat eli sellaiset, joiden tarpeet se pystyy parhaiten tyydyttämään ja joiden kilpailussa se menestyy hyvin Ennen segmenttien valintaa yrityksen on kuitenkin päätettävä segmentointitavasta eli segmentointistra-tegiasta. Sillä on valittavanaan kaksi tapaa: keskitetty ja valikoiva eli selektiivinen. Keskitetyssä tavassa yritys keskittyy yhteen segmenttiin ja suunnittelee sille markkinointitoimenpiteet. Tätä käyttävät erityisesti pienet yritykset, jotka toimivat esimerkiksi alihankkijoina. Kohderyhmien valinta Kun markkinoija on ensin muodostanut mahdolliset segmentit erilaisten segmentointikriteerien mukaisesti, seuraavaksi on valittava ne segmentit, joita markkinoinnissa tavoitellaan. Vaihtoehtoisista segmenteistä yritys valitsee soveliaimmat eli sellaiset, joiden tarpeet se pystyy parhaiten tyydyttämään ja joiden kilpailussa se menestyy hyvin.   Ennen segmenttien valintaa yrityksen on kuitenkin päätettävä segmentointitavasta eli segmentointistrategiasta. Sillä on valittavanaan kaksi tapaa: keskitetty ja valikoiva eli selektiivinen. 19.11.2010/hm (25)

Segmentointistrategia Päätös segmentointitavasta eli segmentointistrategiasta Keskitetty tai yritys keskittyy yhteen segmenttiin suunnittelee sille markkinointitoimenpiteet esim. pienet alihankkijayritykset Valikoiva eli selektiivinen useita segmenttejä kullekin omat markkinointitoimenpiteensä 19.11.2010/hm (25)

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus Eri segmenteille suunnitellaan toimenpiteet, jotka parhaiten tyydyttävät kunkin ryhmän tarpeita. Markkinointitoimenpiteet käsittävät (4P) tuotteisiin (Product), hintoihin (Price), saatavuuteen (Place) ja viestintään (Promotion)… …liittyvien asioiden suunnittelun Segmentistä riippuu, millaisia tuotteita yrityksessä kehitetään, miten ne pakataan ja miten laajaa lajitel-maa pidetään. Yritysostajalle saattaa olla tärkeää, että tuote räätälöidään juuri sen tarpeisiin sopivaksi. Joillekin segmenteille on tärkeää alhainen hinta ja myös yksinkertaistettu tuotekokonaisuus, toisille taas hinnalla on vähemmän merkitystä, kunhan tarjotaan laatua. Yrityksen on myös tiedettävä, haluaako ostaja tuotteensa kotiovelle vai onko hän valmis näkemään vaivaa tuotteen hankinnassa sekä milloin ja millai-sesta paikasta ostaja tuotteensa mieluiten ostaa. Markkinointiviestinnän suunnittelussa on tunnettava segmentin mediakäyttö eli esimerkiksi, mitä lehtiä ja ohjelmia mahdollinen ostaja seuraa vai onko hänet helpompi tavoittaa postin tai Internetin välityksellä. On myös tiedettävä, millainen viesti puhuttelee ostajaa ja onko henkilökohtainen kontakti järkevin tapa saada ostaja vakuuttuneeksi. Esimerkiksi lentoyhtiön kohderyhmiä voivat olla liikematkustajat ja opiske-lijat. Koska nämä kohderyhmät arvostavat hyvin eri asioita, yhtiön on pystyttävä vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on tärkeää seurata yrityksessä jatkuvasti. Toimenpiteitä muute-taan segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, minkä vuoksi seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä seg-mentissä tapahtuu. Yrityksen on tärkeää saada tietää esimerkiksi, jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa. 19.11.2010/hm (25)

Segmentin valinta ratkaisee 1/2 Segmentistä riippuu, millaisia tuotteita yrityksessä kehitetään, miten ne pakataan ja miten laajaa lajitelmaa pidetään. Yritysostajalle tuote räätälöidään juuri sen tarpeisiin sopivaksi löytyisikö esimerkkejä pitkälle asiakkaan tarpeisiin suunnitelluista tuotteista? Segmentistä riippuu, millaisia tuotteita yrityksessä kehitetään, miten ne pakataan ja miten laajaa lajitel-maa pidetään. Yritysostajalle saattaa olla tärkeää, että tuote räätälöidään juuri sen tarpeisiin sopivaksi. Joillekin segmenteille on tärkeää alhainen hinta ja myös yksinkertaistettu tuotekokonaisuus, toisille taas hinnalla on vähemmän merkitystä, kunhan tarjotaan laatua. Yrityksen on myös tiedettävä, haluaako ostaja tuotteensa kotiovelle vai onko hän valmis näkemään vaivaa tuotteen hankinnassa sekä milloin ja millai-sesta paikasta ostaja tuotteensa mieluiten ostaa. Markkinointiviestinnän suunnittelussa on tunnettava segmentin mediakäyttö eli esimerkiksi, mitä lehtiä ja ohjelmia mahdollinen ostaja seuraa vai onko hänet helpompi tavoittaa postin tai Internetin välityksellä. On myös tiedettävä, millainen viesti puhuttelee ostajaa ja onko henkilökohtainen kontakti järkevin tapa saada ostaja vakuuttuneeksi. Esimerkiksi lentoyhtiön kohderyhmiä voivat olla liikematkustajat ja opiske-lijat. Koska nämä kohderyhmät arvostavat hyvin eri asioita, yhtiön on pystyttävä vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on tärkeää seurata yrityksessä jatkuvasti. Toimenpiteitä muute-taan segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, minkä vuoksi seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä seg-mentissä tapahtuu. Yrityksen on tärkeää saada tietää esimerkiksi, jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa. 19.11.2010/hm (25)

Segmentin valinta ratkaisee 1/2 Joillekin segmenteille on tärkeää alhainen hinta ja myös yksinkertaistettu tuotekokonaisuus, Toisille segmenteille hinnalla on vähemmän merkitystä, kunhan tarjotaan laatua Selvitetään myös: haluaako ostaja tuotteensa kotiovelle vai onko hän valmis näkemään vaivaa tuotteen hankinnassa sekä milloin ja millaisesta paikasta ostaja tuotteensa mieluiten ostaa Markkinointiviestinnän suunnittelussa on tunnettava segmentin mediakäyttö eli esimerkiksi, mitä lehtiä ja ohjelmia mahdollinen ostaja seuraa vai onko hänet helpompi tavoittaa postin tai Internetin välityksellä. On myös tiedettävä, millainen viesti puhuttelee ostajaa ja onko henkilökohtainen kontakti järkevin tapa saada ostaja vakuuttuneeksi. Esimerkiksi lentoyhtiön kohderyhmiä voivat olla liikematkustajat ja opiske-lijat. Koska nämä kohderyhmät arvostavat hyvin eri asioita, yhtiön on pystyttävä vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on tärkeää seurata yrityksessä jatkuvasti. Toimenpiteitä muute-taan segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, minkä vuoksi seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä seg-mentissä tapahtuu. Yrityksen on tärkeää saada tietää esimerkiksi, jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa. 19.11.2010/hm (25)

Median käyttö Markkinointiviestinnän suunnittelussa on tunnettava segmentin mediakäyttö eli esimerkiksi, mitä lehtiä ja ohjelmia mahdollinen ostaja seuraa vai onko hänet helpompi tavoittaa postin tai Internetin välityksellä? On myös tiedettävä, millainen viesti puhuttelee ostajaa ja onko henkilökohtainen kontakti järkevin tapa saada ostaja vakuuttuneeksi. Esimerkiksi lentoyhtiön kohderyhmiä voivat olla liikematkustajat ja opiske-lijat. Koska nämä kohderyhmät arvostavat hyvin eri asioita, yhtiön on pystyttävä vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on tärkeää seurata yrityksessä jatkuvasti. Toimenpiteitä muute-taan segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, minkä vuoksi seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä seg-mentissä tapahtuu. Yrityksen on tärkeää saada tietää esimerkiksi, jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa. 19.11.2010/hm (25)

Kirje vai käynti? On tiedettävä, millainen viesti puhuttelee ostajaa ja onko henkilökohtainen yhteydenotto järkevin tapa vakuuttaa ostaja lentoyhtiön kohderyhmiä voivat olla liikematkustajat ja opiskelijat nämä kohderyhmät arvostavat hyvin eri asioita, joten yhtiön on pystyttävä vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja odotuksiin Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on tärkeää seurata yrityksessä jatkuvasti. Toimenpiteitä muute-taan segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, minkä vuoksi seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä seg-mentissä tapahtuu. Yrityksen on tärkeää saada tietää esimerkiksi, jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa. 19.11.2010/hm (25)

Seuranta, seuranta, seuranta Markkinointitoimenpiteiden onnistumista on seurattava jatkuvasti tehdään tarvittavia korjaustoimia segmentin ostokäyttäytymisen mukaan, joten seurannan on tuotettava tietoa siitä, mitä segmentissä tapahtuu Yrityksen tulee tietää esim., jos yrityksen tuotetta on alettu pitää vanhanaikaisena, yrityksen viestintä ei tavoita segmenttiä tai segmentti on käynyt niin pieneksi, ettei markkinointi ole sille enää kannattavaa 19.11.2010/hm (25)

”Ryhmis?” 3 henkeä/15 minuuttia mieti ”kauppaamasi” tuote laadi mind map kenelle kauppaat? miten tavoitat asiakkaasi markkinointivälineet? 19.11.2010/hm (25)