Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erilaisia ostajatyyppejä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erilaisia ostajatyyppejä"— Esityksen transkriptio:

1 Erilaisia ostajatyyppejä
Ostajia ryhmitellään eri tyyppeihin elämäntyylin mukaan. Voidaan puhua esimerkiksi ekokuluttajista, tee-se-itse-tyypeistä, perinteisistä, merkkitietoisista, materialisteista ja trenditietoisista. Ihmisiä voidaan jakaa erilaisiin ostajatyyppeihin myös sen mukaan, miten he suhtautuvat ostamiseen. Ostajatyyppiin liittyvät ominaisuudet saattavat vaihdella siirryttäessä ostotilanteesta toiseen: esimerkiksi vaatteiden ostaminen voi olla jollekulle todella vastenmielistä, mutta autokaupassa sama henkilö on kuin kotonaan. Taloudellinen ostaja seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä. Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja. Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa.

2 Erilaisia ostajatyyppejä
Ostajia ryhmitellään eri tyyppeihin elämäntyylin mukaan ekokuluttajia, tee-se-itse-tyyppejä, perinteisiä, merkkitietoisia, materialisteja (juoksevat tavaran perään) ja trenditietoisia Jako myös ostamiseen suhtautumisen mukaan Ostajatyyppiin liittyvät ominaisuudet saattavat vaihdella siirryttäessä ostotilanteesta toiseen: vaatteiden ostaminen voi olla jollekulle todella vastenmielistä, autokaupassa tai raveissa sama henkilö on kuin kotonaan Erilaisia ostajatyyppejä Taloudellinen ostaja seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä. Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja. Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

3 Taloudellinen ostaja Taloudellinen ostaja
seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja juostaan tarjousten perässä? Erilaisia ostajatyyppejä Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

4 Yksilöllinen ostaja Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan
ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi ”it ain´t the money that matters…” "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

5 ”Shoppailija” -ostaja
"Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

6 Innoton ostaja Innoton ostaja sen sijaan
menee ostoksille vain, kun on pakko ostaa nopeasti ja läheltä, haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

7 Sosiaalinen ostaja Sosiaalinen ostaja
haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat ”Ottakaa ihan rauhallisesti, sir. Kertokaa vain minulle kauanko olette olleet eksyksissä…” Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

8 Tärkeät arvot -ostaja Tärkeiden arvojen perusteella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esim. ekotuotteita, kotimaista, lähellä tuotettua, miettii jäteongelmaa, ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja, ei osta Filippiinien hikipajoissa lapsityövoimalla tehtyä tavaraa Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

9 Shoppailu… …haetaan elämyksiä, viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön …uusien ”JUMBO” –kauppa- ja elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elämyshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen ostosreissu ei ole enää nopea asiointi shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. /hm (11)

10 …ei asiat mene aina ihan putkeen
Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. Tämä unelma ei koskaan toteutunut /hm (11)

11 Porinaryhmät – 3 min/3 hlöä
Kuvaile, millainen on valmismaksalaatikon taksimatkan Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä? miltä hän näyttää? mitä hän ajattelee? millainen hän on? mitä hän arvostaa? Voiko tämmöiseen edes vastata? /hm (11)


Lataa ppt "Erilaisia ostajatyyppejä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google