Mitä miten Mentorointi miksi missä Hilkka Heikkilä 10.5.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Kehittämistyö hankkeessa KTOL r.y Teija Enoranta.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
LASTENSUOJELUN PERHEHOIDON MENTOROINTI
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
BPW Finland Kevätkokouspäivät Turussa
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
AIKUINEN OPPIJA.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Mentorointi-prosessi / kokonaisuus
FOKUKSESSA TYÖHYVINVOINTI
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Mentorointi Hämeenlinna
Koulutuksen laadun kehittäminen
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Mentorointi.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ops seminaari Askola.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Voimistelu liikuttaa! Meidän seurassa opitaan yhdessä. Opitaan yhdessä!
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä..
TET =Työelämään tutustuminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
TET =Työelämään tutustuminen
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

mitä miten Mentorointi miksi missä Hilkka Heikkilä 10.5.2004

Mentoroinnin juuret Ennen Troijan sotaan lähtöä Ithakan kuningas, sotapäällikkö Odysseys pyysi luotettua ystäväänsä Mentoria toimimaan poikansa Telemakhoksen ystävänä, neuvonantajana, opettajana ja kasvattajana. Kreikkalaisen mythologian mukaan Mentor oli tällainen vanhempi, viisas mies Myös viisauden jumalatar Pallas Athene kävi opastamassa Telemakhosta ja naamioitui Mentorin muotoon, jotta Telemakhoksen äidin kosijat eivät häntä tunnistaisi Mentorin tehtävänä oli auttaa ja ohjata nuorukaista ja kasvattaa hänet siihen tehtävään jonka hän oli saanut synnyinlahjakseen Kreikkalainen usko: ihminen oppii tapoja, taitoija ja arvoja suoraan sellaiselta henkilöltä jota hän katsoo ylöspäin ja arvostaa Nykyajan mentorkäsitys mentor on viisas ja luotettava nuoren ohjaaja, opettaja, oppimestari, neuvoantaja aktor on se jota mentoroidaan, mutta on itse aktiivinen aktor, mentéé tai protegéé Mentorointi henkilöstön kehittämisen mielessä alkoi Japanissa 1950-luvulla. Yhdysvalloissa ja Britanniassa 1970-luvulla ja Suomessa 1980-1990 luvun vaihteessa. Lähinnä lähtenyt yrityksistä liikkeelle – nyt käytetään monilla aloilla eli laajentunut liike-elämän eri sektoreille 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

hiljaisen tiedon jakaminen ihmisenä kasvaminen perehdyttäminen OPPIMINEN yhteistyö vuorovaikutus oppimaan oppiminen hyvien käytäntöjen levittäminen verkostoituminen pysähtyminen sillan rakentaja tukihenkilö luotsi työkummi sparraja opas innoittaja kriittinen ystävä luotettu ohjaaja kanssa oppija kuuntelija valmentaja neuvonantaja 10.5.2004 Hilkka Heikkilä rinnalla kulkija

Mitä mentorointi on? Vuorovaikutusta kahden tasavertaisen ihmisen välillä (tai useamman ihmisen) Tavoitteellista toimintaa (alku ja loppu) Vapaaehtoista Palkatonta Kehittämismenetelmä Kehittymistä Oppimista Luottamuksellista Sitoutunutta Aitoa ja rehellistä Rohkaisevaa Kuuntelevaa Itsensä likoon laittamista Keskustelevaa Rakentavaa kritiikkiä Joustavaa oppimisen ohjaaminen, kokeneempi ohjaa työssä tarvittavaan ammattitaitoon ja itsensä kehittämiseen Ollut: nuorten menestyjien uran vauhdittamista – nykyään enemmän asiantuntijuuden siirtämistä Mentorointi on aina prosessi jolla on alku ja loppu – ei loputonta mentorointia – suunniteltuja tapaamisia Asiantuntemuksen siirtämistä, tehtävien perehdyttämistä ja arvojen, strategioiden siirtämistä keskustelua ja vuorovaikutusta –filosofointia yhdessä oppimista kriittinen ystävä – kyseenalaistaja – myöskin aktorin puolelta (ei saa liikaa luottaa toiseen sanaan vaan kyseenalaistaa) yhteistyökumppani, opas, sillanrakentaja, käynnistäjä, kuuntelija, sparraaja Itseluottamuksen lisääntyminen/ kehittyminen -> hyvin intiimiä, avointa ja syvällistä Mentorilla hiljainen tieto, aktorilla opittu tieto mentorointi korostaa tiimi-ja yhteistyötä, erilaisuuden johtamista ja kohtaamista, verkostojen laajentumista, vuorovaikutustaitoja, kokemuksen vaihtamista Ihmisläheistä ja pehmeää – tämän ajan työväline Voi tapahtua missä vaiheessa vain uraa: alussa, välillä, lopussakin Palkitsevaa muulla tavoin kuin rahalla 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Mitä mentorointi ei ole pelkästään? Työnopastusta , perehdyttämistä Työnohjausta, ristiriitojen ratkomista Opettamista, tietojen siirtämistä Tutorointia, tutkinnon saavuttamiseksi Terapiaa Johtamista Mentorointi ei toimi esimies – alainen suhteissa (poikkeuksiakin on) kilpailutilanteessa henkilökemiat ei toimi epäselvät tavoitteet riittämätön aika luottamuspula enemmän vuorovaikutusta kuin vain ammatillisessa suhteessa (ohjaus): henkilökohtaiset ajatukset, omat elämänarvot, arvot, pyrkimykset ja roolit mentorointi on ammatillinen ja psykososiaalinen toiminta (mukana myös ihmisen pätevyys, identiteetti, roolitietoisuus eikä vain tiedollinen ja taidollinen toiminta) esimies- alainen suhde ei todennäköisesti toimi esimiehen näkökulma organisaatiossa ja sen tavoitteissa; tasavertaisen suhteen syntyminen haasteellista, vapaaehtoisuus ja joustavuus? 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Mentorointi käytännössä Keskiverto mentorointi Mentorointisuhde kestää noin vuoden Tapaamisia noin 8-10 vuodessa Tapaamiset 2-3 tuntia, mieluiten pois omasta työympäristöstä Tapaamisilla usein teema Spontaania Vapaamuotoinen mentorointi Systemaattinen mentorointiohjelma spontaani: tilannesidonnaista, voi tapahtua milloin vain –kaiken aikaa, huomaamatta vapaamuotoinen vuorovaikutussuhde: tavoitteellista, sisältää aina kehittymisen tavoitteena olevan aihealueen systemaattinen ja strukturoitu ohjelma: lähtökohta organisaation tavoitteet ja tarpeet, myös tulosten arviointi; usein koordinaattori joka koordinoi parit, järjestää koulutuksen ja antaa tukea ja ohjausta Toteutus voi olla erilaista jokaisen parin kanssa, työtavat erilaisia Sisäinen tai ulkoinen mentorisuhde Aktori saa valita oman mentorinsa – toivetila!! Mentorointisuhteet ovat aina yksilöllisiä! Aktori on aina toimija! 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Mentorointi prosessina Tarve mentorointiin Aktorilla: kehittää itseään Organisaatiolla: kehittää organisaatiota Tarpeen tarkempi määrittely Mentoreiden etsiminen Mentor-aktorparien haku ja valinta Mahdollinen koulutus arviointi kuuluu esim tapaamisten jälkeen sekä sitten lopussa – mitkä ovat olleet tulokset Ensimmäinen tapaaminen: sopimus (tavoitteet, aikataulutus) Tapaamisia n kertaa 10.5.2004 Hilkka Heikkilä Mentorsuhteen päättyminen

Millainen on aktori ja mentori? Aktorilta toivotaan itsensä kehittämisen halu aktiivisuutta ja innostuneisuutta omana itsenä oleminen omien näkemysten esiintuominen avoin uusille ideoille vastuun ottaminen palautteen antaminen ja saaminen valmius käsitellä myös tunnetiloja toisen ihmisen arvostaminen Mentorilta toivotaan asiantuntija valmis jakamaan omaa osaamistaan kiinnostunut oppimisesta taitava vuorovaikuttaja nauttii arvostusta osaa astua sivuun aito ihminen hyvä kuuntelija, hyvä kyselijä puolueeton 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Miksi mentoroidaan? Aktori Taidollinen ja tiedollinen kehittyminen Henkinen kehittyminen Itseluottamuksen lisääntyminen Verkoston laajentuminen Työn mielekkyys Tarkoituksenmukainen voimavarojen käyttö Heikkouksien ja kehittämiskohteiden löytäminen ja kehittäminen Haasteiden ja unelmien toteuttaminen Hullujen ideoiden testaaminen Ulkopuolisen näkökulman saaminen Pysähdyspaikka Mentori Henkilökohtainen kehittyminen Oman osaamisen tiedostaminen Uuden tiedon saaminen Omasta organisaatiosta oppiminen Uudet näkökulmat ja ajatukset Omien ajatusten ja näkökulmien kyseenalaistaminen Vuorovaikutustaitojen kehittäminen Johtamisen taitojen kehittäminen Onnistumisen kokemuksia Tunne, että muutkin osaavat Pysähdyspaikka 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Miksi mentoroidaan? Organisaatio Hiljaisen tiedon jakaminen Organisaation kehittäminen, tehokkuus lisääntyy Jatkuva oppiminen Edistää vastuun ottamista omasta oppimisesta Kokemusten hyödyntäminen Työntekijöiden sitouttaminen Työnkierto, työssä eteneminen Verkostoituminen Resurssien hyödyntäminen Johtamistaitojen kehittäminen – uusia johtajia Henkilöstön jaksaminen Hiljainen tieto: puun ostaja esimerkki miten joku oppii miten mennään taloon ja aletaan jutella niitä näitä ja sitten päästään kauppoihin 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Missä mentorointia käytetään Suomessa? Opintojensa loppuvaiheessa opiskelijoilla mahdollisuus saada alumni mentoriksi (TKK, Oulu, Helia, Turku, Helsinki, Vaasa, Haaga, Lappi…?) Yrittäjät – erityisesti naiset Seurakunnat Organisaation kehittäminen yrityksissä Henkilökunnan kehittäminen (Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto,…?) Uusien opettajien perehdyttäminen (Kokkola) Posti, Yleisradio, Metso, TietoEnator, Rautaruukki, Nokia, … … Tavoitteena on kasvattaa opiskelijan valmiuksia työelämän ja itsensä kehittämisen suhteen, tukemaan opiskelijan urakehitystä ja työllistymistä sekä antamaan tukea opintojen suunnittelussa., verkottumismahdollisuuksia sekä tietoa mentorin edustamasta työalasta.  Myös mentorit hyötyvät ohjelmassa mukana olosta - parhaassa tapauksessa mentorointiohjelma tarjoaa mentorille uutta tietoa ja uusia ideoita sekä kehittää ja lisää vuorovaikutustaitoja. Mentorointiprosessi antaa mentorille usein virikkeitä myös itsensä kehittämiseen. ura- ja rekrytointipalvelut opinto-ohjaus Ruotsi pidemmällä: yritysmaailma, elinkeinoelämä, perus- ja korkeakoulut sekä julkinen sektori Varataan aikaa mentoritapaamisille työaikana, tuetaan organisoitumista, annetaan koulutusta -> saadaan hyötyä 10.5.2004 Hilkka Heikkilä

Kysymyksiä?