Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mentorointi Hämeenlinna 10.12.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mentorointi Hämeenlinna 10.12.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Mentorointi Hämeenlinna

2 Mentoroinnin määrittelyä
Mentoroinnin pääasiallinen tehtävä on lisätä uuden työntekijän valmiuksia oman ammatti-identiteettinsä kehittämisessä. Mentorointi on ajallisesti ja asiallisesti työhön perehdyttämisen ja työnohjauksen välimaastossa. Tarkoitus auttaa löytämään oma tapansa tehdä työtään uudessa työyhteisössään. Kyseessä on kehittävä ja osallistuva vuorovaikutussuhde, jossa pitempään työskennellyt työntekijä/johtaja käyttää aikaansa ja tietämystään tukeakseen aktiivisen, kehittymishaluisen uuden työntekijän/johtajan kasvua. Mentorointiprosessissa pyritään yhdessä tunnistamaan mentoroitavan kyvyt ja kasvumahdollisuudet sekä löytämään tapoja niiden kehittämiseksi mentoroitavaa ja hänen työyhteisöään tukevalla tavalla. Yhteistyösuhde on luonteeltaan kahdenkeskinen, avoin ja luottamuksellinen ja antaa mahdollisuuden tarkastella asioita uusista näkökulmista, konteksteista ja tasoista. Mentoroinnissa pyritään mentoroitavan ymmärryksen kehittämiseen ”hiljaisen tiedon” avulla.

3 Mentorin rooli ja tehtävä
Kuunnella, esittää kysymyksiä ja kyseenalaistaa totuttuja ajattelutapoja toimia peilinä antaen palautetta ollen esimerkkinä Rohkaista: asioiden ajatteluun usealla eri tasolla ja eri näkökulmista, suoritustensa ja aikaansaannostensa arviointiin, hengellisen elämän hoitoon Auttaa: henkilökohtaisten tavoitteiden selkiyttämisessä, suunnitelmien tekemisessä, tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan, löytämään asianmukaisia oppimiskanavia, löytämään yhteistyökumppaneita ja yhteistyömahdollisuuksia

4 Valmistautuminen mentoriksi
Selvittää itselleen, miten mentorin rooli eroaa vanhemman tai esimiehen roolista. Kykeneekö keskittymään kuuntelemiseen ja kysymysten esittämiseen neuvomisen ja ohjeiden antamisen sijaan. Ei tarvitse kertoa kaikista omista kokemuksista ja ratkaisuista, vaan keskittyä mentoroitavan kysymyksiin ja kehittymiseen. Selkeissä asiakysymyksissä on mielekästä antaa selkeitä vastauksia. Tiedostaa omat kykynsä, mahdollisuutensa ja rajansa auttaa mentoroitavaa ja tarvittaessa ohjata tämä saamaan tukea myös muilta. Mentorin tulisi olla avoin ja rohkea ottamaan vastaan palautetta ja pyrkiä kehittämään toimintaansa palautteen perusteella.

5 Vältettäviä ja hyviä asioita
kritisointia – mieluummin kyselee pelastamista – mieluummin pysäyttää vain tiedon välittämistä – mieluummin pohtii y Hyvä mentori on valmis jakamaan osaamistaan, kiinnostunut oppimisesta taitava vuorovaikuttaja, nauttii arvostusta osaa astua sivuun, aito ihminen hdessä

6 Mentoroitavan rooli ja tehtävät
olla kiinnostunut itsensä ja oman ammatti-identiteettinsä kehittämisestä olla selvillä, mitä itse mentorilta ja mentorointisuhteelta odottaa osallistua aktiivisesti mentorointisuhteen tavoitteiden ja pelisääntöjen määrittelyyn sitoutua mentorointisuhteeseen ja olla valmis näkemään vaivaa tapaamisten onnistumiseksi kartoittaa omia vahvuuksiaan, kehittämisalueitaan, arvojaan, toiveitaan ja tavoitteitaan olla oma-aloitteinen käsiteltävien kysymysten, ideoiden, ongelmien esiin tuomisessa olla rohkea hyödyntämään mentorin tietoja, taitoja ja kontakteja antaa rakentavaa palautetta mentorin työskentelytavasta ja pyrkiä kehittämään vuorovaikutussuhdetta

7 Mentoroinnin vaiheet 1. Tutustumis- ja suunnitteluvaihe
1. Tutustumis- ja suunnitteluvaihe parien muodostaminen ensimmäinen yhteinen palaveri kaikille parien tutustuminen, tavoitteiden ja pelisääntöjen sopiminen keskusteluaiheiden suunnittelu 2. Toimintavaihe parien keskinäiset tapaamiset ja keskustelut yhteinen palaveri kaikille arviointia, kokemusten ja ideoiden vaihto 3. Lopettamisvaihe kahdenkeskinen keskustelujen annin kokoaminen ja arviointi suhteen jatkumisesta tai päättämisestä sopiminen viimeinen yhteinen palaveri, kokemusten arviointi ja kehittämisehdotukset

8 Mentoroitavan Tulee olla aktiivinen ja oma-aloitteinen, jolloin mentorointi voi tarjota mahdollisuuden kehittymiseen. Valmistautua tapaamisiin ja työstää teemaa mielessään etukäteen. Olla rohkeutta avoimesti tuoda esiin omia kysymyksiään, mutta myös rohkeutta avata keskustelu mentorin tavasta toimia, mikäli se ei tunnu mielekkäältä.  Antaa aikaa. Jotta mielenkiinto ja sitoutuneisuus säilyisivät, on tärkeää, että tavataan riittävän usein.

9 Tapaamiset On hyvä sopia hyvissä ajoin etukäteen keskimäärin kerran kuussa. Sovituista tapaamisista pidetään kiinni, sillä toistuvat perumiset ja siirtämiset heikentävät luottamusta ja sitoutumista prosessiin. Pari tuntia on osoittautunut sopivaksi kestoksi hyvälle keskustelulle.

10 pelisäännöt Miten tapaamiset järjestetään
Miten toimitaan, jos syystä tai toisesta sovittu tapaaminen joudutaan perumaan Mitä odotuksia toisen suhteen kummallakin on ja mitä kumpikin on valmis antamaan Miten tapaamisiin valmistaudutaan ja mistä asioista keskustellaan Miten tapaamisten välillä on mahdollista/luvallista pitää yhteyttä Millaiset asiat ja teemat ovat täysin luottamuksellisia ja millä tasolla asioita voi käsitellä mm. Yhteisissä mentorointipalavereissa, omassa työyhteisössä yms. Miten toimitaan, jos syystä tai toisesta mentorointi keskeytetään kesken vuoden

11 Kohtaamisia mentoroinnin aloittamiseksi
Haluaisin mentorin: Voisin toimia mentorina:

12 Miten haluamme toimia? Järjestökohtaisesti tai Sininauhaliiton sisällä molemmat mahdollisia Rajaukset tärkeitä, mutta persoonan joutuu laittamaan itsensä likoon Konsultaatiotoimintaa ja mahdollisuus tutustumiskäynteihin Jonkin projektin tai esim. parityöskentelyn kautta Mahdollisuus linkittää Sininauhaliiton kautta

13 LÄHDE: Juusela – Lillia - Rinne: Mentoroinnin monet kasvot. Yrityskirjat Oy, Gummerus 2000.


Lataa ppt "Mentorointi Hämeenlinna 10.12.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google