FUAS Virtuaalikampus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

ISOverstaan kouskuttamispäivä
QR- koodit ja mobiilitentti
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
- mahdollisuus kehittämiseen -
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
FUAS pähkinänkuoressa 5/2014. FUAS-liittouman kehitysvaiheet  Kumppanuussopimus 2008  Yhteinen strateginen tahtotila 2020: sopimus OKM:n kanssa ( )
FUAS-liittouman yhteinen virtuaalikampus Esítysluonnos kokoukseen +valmistelu.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Kohtaava Kohtaaminen (vertaisuus) Käytännöllisyys Motivaatio & Innostus Viihtyvyys Oppiminen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv kooste ja tulevaisuus Jaana Kullaslahti.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
FUAS Virtuaalikampus.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Anna Alftan Heikki Hannula
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

FUAS Virtuaalikampus

Työryhmän jäsenet Eva Forssén Laurea Kari Katajisto HAMK Antti Kauppi FUAS-liittouma Pirjo Kuisma HAMK Jaana Kullaslahti HAMK Harri Kuusela LAMK Jenni Meriläinen Irma Mänty Laurea Pauliina Nurminen, opiskelijajäsen, LAMK Tarjaleena Tuukkanen Leena Vainio HAMK, pj. Ari Vesikko LAMK   April 6, 2017

Reaalimaailmaan kytkeytyvä Connected with the real world Millainen CAMPUS ? (Visiointipäivän 18.5.2011 kooste) Reaalimaailmaan kytkeytyvä Connected with the real world Kohtaamispaikka Meeting place Virtuaalinen Virtual Fyysinen Physic Yhteiset ePalvelut Common eServices Helppokäyttöinen Handy, Easy to use

Opiskelijoiden, henkilöstön ja yhteistyö-kumppaneiden kanssa yhdessä rakennetut tavoitteet Virtuaalikampus tarjoaa opiskelijoille saumattomia palveluja ja mahdollisuuden oppimiseen FUAS-amkien opiskelijoiden, henkilöstön sekä muiden yhteistyötahojen muodostamissa kehittäjäyhteisöissä. Virtuaalikampuksella on laaja laadukas opintotarjonta, joka mahdollistaa henkilökohtaiset oppimispolut ja ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun Kansainvälisesti yhdessä tuotettu opetustarjonta antaa opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitua jo opintojen alkuvaiheessa asiantuntijoihin myös oman maan ulkopuolelta eMentorointi ja eValmennus tuovat uusia ohjausmuotoja niin opiskelijoille kuin henkilökunnallekin Henkilöstölle virtuaalikampus tarjoaa mahdollisuuden rakentaa yhdessä virtuaalista opintotarjontaa ja ohjausta. Virtuaalikampus on yhteistyöfoorumi ja kehittämisyhteisö erilaisille opetusta ja TKI-toimintaa yhdistäville hankkeille April 6, 2017

Toimenpiteet Rakenteelliset ratkaisut Uudet toimintamuodot Verkko-opetustarjonnan periaatteet ja tukijärjestelyt – sisältäen ohjelmalliset ratkaisut ja integroinnit Uudet toimintamuodot FUAS Virtuaalikampus-malli 2030 – Visio digiajan työskentelystä Yhteisöllinen opetus- ja työskentelykulttuuri (eOppiminen <> eTyöskentely) Oppimisen ohjaus, tuki, valmennus digitaalisin menetelmin Opetuksen ja TKI-toiminnan intergrointiin virtuaalis-fyysiset ratkaisut, joissa oppijakeskeiset kehittämisyhteisöt Avoimet oppimisresurssit (OER – Open Educational resources) - jakamisen ja yhteisen tekemisen kautta tehokkuutta ja laatua April 6, 2017

Yhteistyön mahdollistava Achieve Co-evaluation Co-creation Attract Successful learning environment Collaboration Connection Croud-sourcing Communication Access

Rakenteet virtuaaliseen työhön ja oppimiseen FUAS Virtuaalikampus FUAS VirtualCampus for students for teachers for staff for stakeholders Quality assurance and assesment (portfolios, feedback..) Virtual coaching and mentoring services PLE -studies, work, leisure time, hobbies Collaboration Innovation tools Internationality Learning Objects Open educational resourches (OER) eLiBRARY Portal of courses

Millaisen Virtuaalikampuksen haluamme? FUAS Virtuaalikampus –työryhmä, 13.10.2011 Oppiminen ja opetus / työskentely verkostoissa 1 Nykyiset toiminavat integroitu Nykymalli riittää Nykyiset toimintatavat on integroitu 1 Nykyiset toiminavat integroitu Avaimena alueyhteistyö Opetuksen rinnalla painottuu TKI1 Nykyiset toiminavat integroitu Kyber FUAS Monipuolinen opetustarjon-ta ja ohjaus 1 Nykyiset toiminavat integroitu Opettajien ja muun henkilöstön koulutus verkko-ohjaukseen ja –neuvontaan; opiskelijoiden ja opettajien käyttötuen järjestäminen 2012 Opetustarjonta koottu portaaliin nykyisestä tarjonnasta (www.fuas.fi?) Winha-integroinnin kautta opiskelijoille saumaton palvelu Toimitaan kunkin amkin omilla työkaluilla; oppimisalusta, verkkokokous, wiki, ePortfolio jne. - HAKA-kirjautuminen 2012 Malli tarjonnasta , lähinnä FUASin omille opiskelijoille Strateginen suunnittelu verkkotarjonnasta Opettajien ohjaus ja koulutus Laatukriteerit Valmennus- ja mentorointipalvelut Yhteiset työkalut ja yhteiset verkko-opetuksen käytännöt 2012 Alueyhteistyön menetelmät ja työkalut Strateginen suunnittelu opetuksen ja TKI-toiminnan integroinnista hyödyntäen inno-vatiivista teknologiaa Virtuaalis-fyysiset tilat ja menetelmät Alueen yritysten kanssa yhteisiä oppimisprojekteja 2012 Virtuaalista opetustarjontaa ja TKI- toimintaa kehitetään rinta rinnan – tavoitteena mobiiilille oppijalle , opettajalle ja asiantuntijalle palvelut, joita voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta Yhteisiä fyysisiä tiloja

Toimenpiteet 2012 Operatiivisen toimintasuunnitelman laatiminen (tehty toimintasuunnitelma ja budjetti, jota noudatettu) OKM hankerahan hakeminen (hakemus tehty) Yhteisten pelisääntöjen laatiminen ja hyväksyminen (näitä laaditaan, valmistuvat syksyn aikana) Yhteisten sopimusten laatiminen, esim. tekijänoikeuksien periaatteet, CC-oikeudet (pohjia tehty, julkaistaan syksyllä) Viestintäsuunnitelma (pohjat tehty, julkaistaan syksyn aikana) April 6, 2017

Toimenpiteet 2012 Kokonaisarkkitehtuurimallin rakentaminen FUAS Virtuaalikampukselle (pohjat rakenteilla, työpaja 26.9.2012) Rahoituksen hakeminen muista lähteistä (esim. Tekes, LLL-ohjelma, 7. puiteohjelma, syksyllä näihin mukaan) Yhteisöllinen opetus- ja työskentelykulttuurin rakentaminen – työvälineet ja parhaat käytännöt, valmennusta ja mentorointia (koulutussuunnitelma https://kyvyt.fi/view/view.php?id=48259) April 6, 2017

Toimenpiteet 2013-2014 Verkko-opetustarjonnan periaatteet ja tukijärjestelyt – yhteiset pelisäännöt ja oppimisalustojen ohjeistukset ja mahdolliset integroinnit, henkilöstökoulutusta Oppimisen ohjaus, tuki, valmennus digitaalisin menetelmin – suunnitelma yhteistyöstä ja ensimmäiset pilotit Opetuksen ja TKI-toiminnan intergrointiin virtuaalis-fyysiset ratkaisut, joissa oppijakeskeiset kehittämisyhteisöt – hyvät käytännöt ja pilotit Avoimet oppimisresurssit (OER – Open Educational resources) - jakamisen ja yhteisen tekemisen kautta tehokkuutta ja laatua - toimintatapojen kehittäminen, pilotointi ja valmennus April 6, 2017