Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus 3.5.2012 Jaana Kullaslahti.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus 3.5.2012 Jaana Kullaslahti."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus
Jaana Kullaslahti

2 Roolit ja tehtävät KT-keskuksissa koordinointi ja tuki
Kehittämistiimi – HAMK kehittäminen ja koordinointi KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Verkko-opetuksen asiantuntija verkko-opetuksen kehittämistyö ja verkoston koordinointi KT:n vastuuhenkilöiden tuki yhteistyö tietohallinnon, T&K:n sekä KT:n vastuuhenkilöiden kanssa digiohryn ohjausryhmä valmennuksen organisointi ja mahdoll. koulutus - FUAS ja virtuaaliamk-toiminta valtakunnalliset verkostot (esim. virtuaaliamk, metropolia-alue) Verkko-opetuksen vastuuhenkilö (1-2/KT) - tilanneanalyysi KT:ssa - koulutus ja tuki: organisointi ja mahdoll. itse kouluttaa ja tukee - yhteydet :muiden KT-keskusten vastuuhenkilöt (tapaamiset 2x lukukausi),tietohallinto, tukipalvelut ja T&K - KT:n virtuaaliamk toiminta - uusien työkalujen testaus, valinta ja käyttöönotto (organisointi) - tiedotus: HAMKin yleiset verkko-opetusasiat & muiden välittämä - koulutus ja osaamisen ylläpito (esim. yhteiset seminaari- ja konferenssimatkat ) Verkko-opetuksen assistentti - perehtyy uusiin työkaluihin -> opastaa näiden käytössä - ratkoo arjen pienet ongelmat, tuki sisällöntuotannossa - ennen toteutusta suunnittelee opettajan kanssa toteutuksen - toteutuksen aikainen tuki: opiskelijoiden ja opettajien saatavilla (myös ilta- ja vl-opetuksessa) - tuntemus KT:n toimintatavoista, verkko-opintojaksoista, työkaluista, materiaaleista - ympäristöjen testaukset ennen opetusta ja tarvittaessa sen aikana - tuki istunnoissa (esim. WebEx-tallenteet, Second Life opastus) - toteutuksen palaute ja kehitys kootaan palaute yhteen ja käsitellään muutoksia varten - verkko-opetuksen kehitystyö KT:ssa yhteistyössä vastuuhenkilön ja opettajien kanssa Suunnittelija/koordinaattori Moodle & kyvyt.fi kehitys, koulutus ja tuki WebEx/AC-koulutus ja tuki Second Life kehitys, koulutus ja tuki opettajien tuutorointi sisällöntuotantoprosessissa Echo360 tallentava luokka hamk ja valtakunnalliset verkostot (virtuaaliamk, moodle-rengas yms)

3 Kuvat Laurea, Porvoo ja Hamk, Visamäki

4 Kuva: Flicker

5 Sulautuva opetus – blended learning
Työ-elämä Työ-elämä Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Työelämä Työelämä Perinteinen face-to-face Verkko-opetus Face-to- Face Työelämä

6 Integratiivinen pedagogiikka
Aitoihin toimintakäytänteihin osallistuminen Asiantuntijaviestintä Työelämän englanti Yhteisöviestintä Sosiokulttuurinen tieto muuntaminen Uuden tiedon ja käytänteiden luominen Teoreettinen/ Käsitteellinen tieto Käytännöllinen/ Kokemuksellinen tieto käsitteellistäminen kirjoittaminen, keskustelu, yhteisöllinen oppiminen, tutorointi, mentoronti, valmennus reflektointi reflektointi Itsesäätelytieto Ammattialan englanti Ammattialan ruotsi Tynjälä 2010

7 PLE PLE Personal Learning Environment ePortfolio Ning S-posti
Kirjat, lehdet Seminaarit Kirjanmerkit Luennot PLE Kollegat ja työtilanteet Wikit ePortfolio Yhteisöt Blogit Ning Sisältöjen jakelu Jaana Kullaslahti

8 ele-pohjainen tietotekniikka
oppimisen analytiikka Lisätty ja sekoitettu todellisuus pelillisyys härpäkkeet elektroniset kirjat mobiilit

9 Esim. puoliavoin verkkototeutus
Blogit, mikroblogit - sisällön tuottaminen, reflektointi Kirjanmerkit, jakopalvelut - sisältömateriaalin jakaminen SlideShare,Delicious, Moodle Moodle työtila oppimisprosessin koonti ja hallinnointi oppimistehtävien anto ja arviointi, tentit kalenteri/aikataulu Yhteisö vertaistuki, ohjaus asiantuntijat Moodle, kyvyt.fi, facebook Yhteistuotanto - Wikit (moodel ym), Google docs/sites WebEx-istunnot/AC/Skype aktiivista työskentelyä, luennot, ohjaus - katsottavissa tallenteina Jaana Kullaslahti

10 Tarjaleena Tuukkanen 2012

11 Sulautuva oppiminen/opetus
Opintojen – opintojaksojen koko rakenne miten opetus/oppiminen etenee prosessina? Miten lähi-, työ- ja verkkotyöskentely rytmittyvät ja linkittyvät toisiinsa? Miten prosessi läpinäkyväksi verkossa? tavoitteet, vaiheistus ja aikataulut työskentely, oppimistehtävät, palautteet, arvioinnit tarkoituksenmukaiset oppimista, yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä tukevat työkalut -> opiskelijalla ja opettajalla ”homma hanskassa” Yhteiset sopimukset toimintatavoista

12 Pedagoginen käsikirjoitus
Tavoitteet Sisällöt Oppiminen opiskelijan toimintana Ohjaus ja palaute opettajan Tiedon- lähteet Verkko-työkalut Osaami-sena Tavoite 1 Tavoite2 kuvaus sisällöstä Sisältö1 Sisältö2 -miten opitaan? -miten työs-kennellään? -oppimis- tehtävät? yksilö- vai ryhmä ajankäyttö ja työmäärä -mitä ja millaista ohjausta? kuka ohjaa ja antaa palautetta? open ja tutorin ajankäyttö ja työmäärä etukäteen tuotettua vai pro-sessissa syntyvää? itsetuo-tettua vai valmista eri me-diaele-mentit aihiot mitä työ-kaluja työs-kentelyä tukemaan? oppimis-alusta (työkalut?) reaaliai-kaiset vuorovaiku-tustyökalut -blogit,wikit -intranet

13 yhteisöllisyys Kullaslahti & Aho 2001

14 Persoonalliset ominaisuudet
Ammattiala- spesifinen Pedagoginen Tieto- ja viestintätekninen Konteksti Kuvio. Verkko-opettajan kompetenssi ja sen osa-alueet (Kullaslahti 2011)

15 Roolit –osaamisen tasot
Osaamisalueet: tekniikka ja pedagogiikka opettaja verkko-opettaja verkko-opetuksen assistentti verkko-opetuksen kehittäjä/asiantuntija/vastuuhenkilö it-tuki miten kovan tai KT-opetusjohtajan roolit? kuka päättää/miten päätetään miten verkko-opetusta toteutetaan käytännössä? millaista osaamista johdolta vaaditaan? määritellään osaaminen tietylle tasolle 0-5

16 mukana FUAS-yhteistyössä 16.4.
Oppimisalustat - moodle, optima ePortfolio - kyvyt.fi -palvelu verkkokokous/neuvottelutyökalut – opiskelijat! yhdessä työstämisen työkalut pilvipalveluna: wiki, Google.docs, mindmapit, jaetut kirjanmerkit, yhteinen tallennuspaikka Fuas-store tai virtuaalikone, jossa tarvittavat työkalut, ohjelmistot saatavilla ja käytettävissä omilla välineillä Introja tarvitaan - mikä info on missäkin - oppimisalusta- intra-sole/winha. Opiskelijalle tarkoitettu info on nyt eri amkeissa eri tavoin introissa. pikaviestimet, kuten Skype ekirjasto, joka helposti tarjolla ja käytettävissä

17 mukana FUAS-yhteistyössä 16.4.
opiskelijoiden toiveena selkeät toimintatavat ja ympäristöt työkaluja tärkeämpää ovat yhteiset toimintamallit suunnitteluvaiheessa tietoa olemassa olevista verkkototeutuksista ja yhteisiä linjauksia tarjonnasta miten oppimisprosessi suunnitellaan verkkoon - pedagoginen käsikirjoitus apuna minimivaatimukset toteutuksen työskentelylle, sisällöntuottamiselle ja ympäristön rakentamiselle työvälineiden monipuolinen hyödyntäminen

18 Tietohallinto (eworking & HelpDesk)
HAMKin verkko-osaamisen tuki ja kehittäminen Digitaalisen työskentelyn ja verkko-opetuksen kehittäminen -ohjausryhmä Kehittämistiimi, verkko-opetuksen asiantuntija (1) suunnittelija/koordi-naattori (2) Koulutuksen kehittämispalvelut Kirjasto T&K (fokusryhmät ja hankkeet) Tietohallinto (eworking & HelpDesk) AOKK, Biotalous, Elinympäristö, Hyvinvointi, Toimitusketjujen hallinta, Teknologiateollisuus, Teollisuuden palveluliiketoiminta, Yrittäjyys ja liiketoiminta, YAMK, Kielikoulutuskeskus KT-keskukset Jokaisessa KT:ssa: verkko-opetuksen vastuuhenkilö verkko-opetuksen assitentti/tietotyö ope verkossa toimivat opettajat (valmennus, suunn. toteutus), resursointi toiminnan mukaan

19 Kiitos !


Lataa ppt "Verkko-opetuksen tiimin & vastuuhenkilöverkosto lv 2011-2012 kooste ja tulevaisuus 3.5.2012 Jaana Kullaslahti."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google