Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Asiakkuudet luovalla alalla
N-piirin johtamisvalmennus Klubitoiminnan suunnittelu (Strategia) N-piirin johtamisvalmennus Ossi Eloholma.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Toimintasuunnitelma.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Vauhtia ja virikkeitä koulujen kv-suunnitelmiin Keväinen kv-koulutus Tampere Tiina Sarisalmi.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Johtajuus ja kansainvälisyys Siniboss 7. 6
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Panu Lehtovuori & Olli Maijala Kaupunkisuunnitteluprosessien arviointi TKK / YTK SCOPE2005 DECOMB-vuosiseminaari
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma Kunta- ja aluejohtamisen opintosuunta.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Viestintäsuunnitelma
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Brändin kiteytys Vihreä kasvu syntyy yhdistämällä uudella tavalla uusiutuvia luonnonvaroja, teknologiaa ja eri alojen osaamista. Joensuun seudulla Vihreän.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Klubin Strategia Työkalu
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
1 Ydinsisällöt.
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
N-piirin johtajuusvalmennus 08-09
Team Finland – palvelutarjonta
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Verkostojen merkitys ja vaikutus tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
IDEA! Hyvinvointiklinikka
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Lapin Digistep, ryhmätyö
Taloudellisesta arvioinnista
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Liiketoimintasuunnitelma
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified” Risto Linturi, TKK Dipoli

Radikaali asiakas, metodi tai tuote muuttaa organisaation rakenteita Pelisäännöt tunnettava, jotta voi pelata luovalla tavalla Ajattelun tavat, rajoitteet, luovuus Yritysten/alueiden kilpailustrategiat Trendit ja muut säännönmukaisuudet Heikot signaalit, epäjatkuvuus Potentiaaliset uudet asiakastarpeet Innovaatioiden johtaminen/diffuusio Strategista ajattelua ja maailman tapoja tuntematta keksitään radikaaleja innovaatioita vain sattumalta

Radikaalien innovaatioiden kolmiomenetelmän esittely Menetelmä katalysoi mahdollisia ideoita, mutta pyrkii samalla kohdentamaan ideointia organisaatiolle hyödyllisiin suuntiin Radikaalit innovaatiot vaikuttavat usein yrityksen strategiaan – hyvä strategia perustuu omiin vahvuuksiin ja sopeutuu maailman ja kilpailun rakenteisiin

Kekseliäisyyden rajat Ajatukset kytkevät metaforia ja kategorioita Keinoja luullaan tavallisesti päämääriksi Emootiot, virikkeet ja kokemukset vaikuttavat siihen, mitä mieleemme tulee Uudet ideat vaativat kaikki keskeiset elementit aktiivisina mieleemme yhtaikaa

Strategiset/radikaalit innovaatiot Strateginen innovaatio sovittaa toisiinsa: Potentiaaliset strategiset resurssit (RBV) Megatrendit ja heikot signaalit (Muutos) Potentiaaliset asiakastarpeet & mahdollisuudet 90-luvun lopulla monet yritykset kehittivät erittäin hyviä liikeideoita, joihin muilla oli avainresurssit Kasvualueilla on paras potentiaali Havaitsemattomia tarpeita voi tutkia/analysoida Tarpeiden luonti ei yleensä lyö leiville

Omat resurssit ja kyvykkyydet aina perustana, jotta ei keksitä muille… Millä konkreettisilla tavoilla yritys/alue x eroaa potentiaalisista kilpailijoista verkosto, maine, erikoinen prosessi, sijainti, saatavilla olevat resurssit, kulttuuri, ym. Erot tulee analysoida ja kuvata nykyisestä käyttötavasta erillään (pura ja kokoa toiseen muotoon) Negatiiviset, neutraalit ja positiiviset erot tulee analysoida käyttötapaneutraalisti

Trendit/enabloijat avaavat uusia uria Taloudelliset: globalisaatio, allianssit… Yhteiskunnalliset: lait, käytännöt,… Yhteisölliset: verkostot, arvot, tarpeet,… Ympäristö: uhat, maantiede, resurssit,… Teknologia: ICT, materiaalit, energia, bio… Infrastruktuuriset enabloijat Tuote- tai palveluenabloijat

Tarpeet ja motiivit kaupan ehto Maslow’n motivaatioteoria edelleen käypä Erilaisten tarpeiden erittelyä (b2c, c2b) Luetteloita: mitä pelkäämme, mitä teemme päivittäin, mistä uneksimme/tarut, scifi Myyttien ja rutiinien analyysi (b2c, c2b) Organisaatioiden tarpeet: armeija, kirkko.. (b2b) roolianalyysi, keinot -> päämäärät Hierarkkiset tarpeet (pomo, koululainen,…) opportunististen tarpeiden analyysi (b2b/c)

RI - Kolmiomenetelmä Kategorioita, metaforia ja näkökulmia vaihtamalla Tunnistetaan organisaation asymmetriat ja resurssit Läpikäydään trendit, analysoidaan, tarkennetaan Haetaan heikkoja signaaleja ja trendien heikkouksia Kytketään asymmetriat trendeihin ja heikkoihin sign. Läpikäydään tarvepohjaisia listoja Kytketään tarpeet aiempiin potentiaalisiin havaintoihin Analysoidaan kombinaatiot uusina liikeideoina Kirjoitetaan alustava suunnitelma lupaaville ideoille KUKIN ASKEL SISÄLTÄÄ LUKUISIA TYÖVAIHEITA