POTKU – potilas kuljettajan paikalle - mihin hän ajaa? Yleislääkäripäivät 2011 24.11.2011 Raimo Rintala, johtava ylilääkäri /Ky Kaksineuvoinen (60%), Kela, asiantuntijalääkäri (27%), Lakeuden Potku, alueylilääkäri (20%)Rohto, paikallisvastaava, ei sidonnaisuuksia Liisa Länsipuro, yleislääketieteen el, projektipäällikkö Pirkka-POTKU. Asiantuntijalääkäri ja rohtoaluevastaava PSHP. Sidonnaisuus; osakkuus Pihlajalinnan lääkärit
POTKU –hanke Väli-Suomen Kaste –hanke 2010 -2012 62 kuntaa, 7 osahanketta Väestöpohja 950 000 asukasta Valtionavustus 5 milj. euroa Hanketyöntekijöitä noin 70 hlöä eri prosenttiosuuksilla PåVäli-Suomi OTKU Raimo
PITKÄAIKAISSAIRAUKSIEN TERVEYSHYÖTYMALLI Liisa
Tunnistetaan avainasiakkaat Omahoidon tuki Palvelu- valikoima Päätöksen-tuki Tiedon tehokäyttö Hoitosuunnitelma Asiakas päättää Case manager Tunnistetaan avainasiakkaat Kutsujärjestelmä, suunnitellut seurantakäynnit Omahoidon välineet Ryhmävastaan-otto, ryhmätoiminta Systemaattinen kehittäminen Kirjataan strategisesti ja strukturoidusti Tietojärjestelmän avaaminen asiakkaille Potilaiden ryhmittely tarpeen mukaan EBMeDS, Terveysportti Hyödynnetään dataa (tulos) Ympäröivien yhteisöjen linjaukset ja resurssit Palvelutuottajan johdon sitoutuminen Liisa
Meidän tavoitteemme, eli POTKUN YDINVIESTI Yhteisö – tukea potilaille, myös tk:n ulkopuolelta. Yhteistyö yli hallintorajojen sekä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa Organisaatio – johdon aktiivinen mukana olo, tiimi tukee toisiaan, kaikki sitoutuneet systemaattiseen kehittämiseen, avoin viestintä. Mittarit. Omahoito – hoidon kivijalka; kumppanuus, potilaan tarpeet, tukikeinot ja vastuut - voimaannuttaminen Hoitosuunnitelma – suunnitelmallinen, yhteinen hoito Tukimuotoja: omahoitolomake, monipuoliset ryhmät, terveysvalmennus, sähköiset tukipalvelut ja lääkityskysely Palveluvalikoima – erilaisia palveluita erilaisille ihmisille erilaisiin tarpeisiin. Hoitoa koordinoiva työntekijä, valmisteltu vo, asiakkuusprofilointi Päätöksentuki ja kliiniset tietojärjestelmät, kirjaaminen – systemaattinen EB kehittämismenetelmät ja medisiina, sovittu ja systemaattinen kirjaus Kehittämispalaverit talon tavaksi – säännöllisyys, moniammatillisuus, systemaattisuus Omahoitolomakkeen ja lääkekyselyn hyödyntäminen ja jako mm. apteekkien kautta ITE-piste ja sen ”oheistoiminnot” – materiaalijako, yhditysten infotaulu, nettipaikka, liiku-ITE Säännölliset palaverit ja yhteisiä käytäntöjä järjestöjen kanssa, esim. yhteinen tapahtumakalenteri
Mistä siis käytännössä on kyse?
1. OMAHOIDOSTA! SINÄ olet omahoitosi paras asiantuntija! Olet terveydenhuollon ammattilaisen kanssa tekemisissä vain muutaman tunnin vuodessa… … loput ajasta, 8757 tuntia, hoidat itse itseäsi
2. VALMISTELLUSTA VASTAANOTOSTA! On tärkeää että ammattilainen ja potilas ovat valmistautuneita vastaanottokäyntiin. tiedämme miksi potilas tulee vastaanotolle ja millaisia perussairauksia ja lääkityksiä hänellä on mukana merkinnät seurannasta ja tulokset tutkimuksista tai hoidoista tarvittavat seurantatutkimukset on tehty Ammattilaisen on tärkeää myös huomioida mitä potilaalle kuuluu omassa arjessaan
3. HOITOSUUNNITELMASTA/SOPIMUKSESTA Lähdetään liikkeelle potilaan tarpeista ja tavoitteista terveytensä ja hyvinvointinsa suhteen Ammattilainen vastaa kysymyksiin ja kertoo vaihtoehdoista Yhdessä päätetään millaisia omahoidon keinoja ja ammattilaisapua tai muuta tukea potilas tarvitsee. Sovitaan myös mahdollisista lääketieteellisistä hoidoista. Kirjataan suunnitelma hoidon toteutumisen seurannasta ja hoitosuunnitelman päivityksestä sekä se, kehen potilas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Hoitosuunnitelma printataan potilaalle Valtakunnallinen sisältörunko ja opas THL.fi
4. PALVELUVALIKOIMASTA Ajatellaan esimerkiksi satunnaista sydäninfarktin saanutta potilasta… hän voi olla: Heikki, kiireisessä työelämässä, äkillisesti sairastunut, nopean hoidon johdosta ei ehdi kehittyä sairauden tunnetta Hannele, epämääräisiä oireita pitkään, stressaantunut ja ahdistunut sekä sairaudesta että hoidosta, kokee helposti syyllisyyttä Henri, omaa voimakkaat asenteet, suhtautuu huolettomasti oman sairauden hoitoon, taloudellinen selviäminen huolestuttaa terveyttä enemmän Heimo, sopeutuva, osaava ja omaan hoitoonsa motivoitunut Hilja, yksinäinen, monisairas, toimintakyky heikentynyt, kotona selviytyminen vaarassa Millaisia tarpeita heillä on? Terveydenhuollon palveluvalikoima on kaikille samanlainen!
Terveyskeskuksen palveluvalikoimaan Tiedon lisääminen Nettitiedotteet Potilasohjeet Paikallislehdet! Ensitietoryhmät Valmisteltu vo Omahoitolomake, lääkekysely Hoitosuunnitelma yhdessä, yhteiseksi Kotikäynnit Sovittu yhteyshenkilö, hoidon toteutuksesta vastaava Sosiaaliset tukikeinot Ryhmävastaanotot Ryhmät Drop in –ryhmät Motivoivat ryhmät Vertaistukiryhmät Psyykkisen tuen ja voimaannuttamisen ryhmät Itsehoitoryhmät Sähköiset palvelut Nettiajanvaraus Muistutteet, kutsut Puhelin, nettipalvelut Viestipalvelut Terveystaltio Terveysvalmennus Asiantuntijapotilas –koulutus Terveyskioski (matalan kynnyksen paikka) ITE-piste (monipuolisuus, saatavilla!) Lainattavat omaseurantavälineet
Terveyskeskuksen ulkopuolelta: Tiedon lisääminen: luotettavat nettisivustot (Terveyskirjasto, terveyskeskus.fi, kansanterveysjärjestöjen yms. sivut) laskurit (elämäpelissä, Finnriski, T2DM-riskitesti) yksityiset neuvontapalvelut (esim. apteekki, ammattilaisten yksityisvastaanotot) Ryhmätoiminta Järjestöt, kunnan muut toimialat Sosiaalinen tuki Läheiset Yhdistykset ym. kolmas sektori Omat seurantalaitteet (pef-mittari, vs-mittari, rr-mittari, vaaka)
Tarvitaanko POTKUa? Raimo
Terveyden edistäminen Raimo Terveyden edistäminen 14 14
TYÖAJAN JAKAANTUMINEN vastaanottolajeittain Alkukartoitus Lakeuden Potku Nykyisin toteutuu Tavoitteellinen tilanne Raimo
SUURKÄYTTÄJÄT TERVEYSKESKUKSESSA XX SUURKÄYTTÄJÄT TERVEYSKESKUKSESSA XX (vastaanotto lääkärillä/hoitajalla) Vuonna 2010 yli 20 käyntiä 274 henkilöllä yhteensä 8047 käyntiä = 1.15% asukkaista kuntalaskutuksessa yhteensä 773 879,99 € = 15.9% kustannuksista Joka 6 terveysaseman yksi eniten avopalveluja käyttänyt aiheuttivat yhteensä kuluja n. 100.000 € /2v = 50 000€/vuosi Raimo
ACIC (Assessment of Chronic Illness Care) Organisaation subjektiivinen näkemys kroonisten sairauksien hoidon tilasta Toteutettu POTKU-terveyskeskuksissa hankkeen alussa (vastauslomakkeita 246: Ylin johto 20, Keskijohto 53, Henkilöstö 170. vastaajia yhteensä 818) Liisa
PACIC (The Patient Assessment of Care for Chronic Conditions) Vastaajia 757 Väli-Suomen alueella Pacicista samoin 1-2 kuvaa
”Minun kanssani on keskusteltu lääkehoidosta ja mahdollisista lääkitykseen liittyvistä ongelmista” 1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina
”Minulta on kysytty omia ehdotuksiani tai mielipiteitäni hoitosuunnitelmaa tehdessämme” 1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina
”Minulle on annettu hoitosuunnitelmani kirjallisena” 1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina
TOIVO SAI ”POTKUT” Ennen potkuja Pitkäaikaissairauksina: diabetes, astma, kihti, uniapnea, verenpainetauti, polyneuropatia, keuhkoembolia -09, joka marevanisoitu Vuonna 2010 yhteydenottoja 74, joista 23 käyntiä lääkärillä 4 puhelua lääkärille 16 puhelua terveydenhoitajalle 21 käyntiä terveydenhoitajalla 10 käyntiä sairaanhoitajalla asiointi terveyskeskuksen vastaanoton luukulla lähes päivittäistä, puheluita ajanvaraukseen viikoittain laboratoriossa käynnit 34 (Fidd otettu 9 x, vastaus aina normaali, Uraatti otettu 10 x, vastaus aina normaali) Raimo
TOIVOLLE TEHTIIN HOITOSUUNNITELMA Toivolle nimettiin yhteyshoitaja, joka kutsui potilaan vastaanotolle ja vastaanottoon varattiin tunnin aika Kutsukirjeen mukana potilaalle lähetettiin omahoitokaavake kotiin, jonka hän täytti ja toi mukanaan vastaanotolle, tämä toimi pohjana hoitosuunnitelmalle. Yhteyshoitaja täytti yhdessä potilaan kanssa alustavasti hoitosuunnitelman Hoitajan vastaanoton jälkeen Toivolle varattiin lääkärille tunnin aika. Lääkärin vastaanotolla paikalla olivat: Toivo, hänen yhteyshenkilönsä, yhteyshoitaja ja lääkäri Hoitosuunnitelma tulostettiin ja sen allekirjoittivat Toivo ja lääkäri, tällä tavoin Toivo sitoutui hoitosuunnitelmaan. Raimo
TOIVON TILANNE NYT Hoitosuunnitelma-käynnistä on kulunut puoli vuotta Toivon käynnit 02/11-08/11 välisenä aikana: 3 suunniteltua lääkärissä käyntiä 3 suunniteltua puhelua lääkärille 1 puhelu terveydenhoitajalle 13 terveydenhoitajalla käyntiä (haavanhoitoja, injektioita, kuitenkin 5 ei-suunniteltua käyntejä) 5 sairaanhoitajalla käyntiä, joista 3 suunniteltuja 5 laboratoriossa käyntiä, joista 3 suunniteltuja asiointi terveyskeskuksen vastaanoton luukulla ja puhelut ajanvaraukseen satunnaisia, noin 1-2 x kuukaudessa. Raimo
MIHIN MENNÄÄN? Ammattihenkilölähtöisyys Asiakas-/potilaslähtöisyys Hoidosta sopiminen (concordance) Omahoito (Self-management) Hoitoon sitoutuminen (adherence) HOITOPÄÄTÖKSEN TOTEUTTAMINEN ELÄMÄNTAPAMUUTOS Hoitomyöntyvyys (compliance) Asiakas-/potilaslähtöisyys Auktoriteettisuhde Ammattihenkilö suunnittelee hoidon ja kertoo hoitopäätöksen, jota potilaan edellytetään noudattavan Kumppanuussuhde Ammattihenkilö kertoo potilaalle erilaisista hoitovaihtoehdoista ja neuvottelee potilaan kanssa tälle sopivan hoitovaihtoehdon Valmentajasuhde Ammattihenkilö ottaa selvää potilaan toiveista ja arkielämästä ja sovittelee yhdessä potilaan kanssa hoidon juuri tälle sopivaksi Raimo
KYSYMYKSIÄ? Kiitos!