Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

21.11.2014Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "21.11.2014Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013."— Esityksen transkriptio:

1 21.11.2014Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013

2 21.11.2014Tieto-osasto / PATI2 Tiedonkeruu suun terveydenhuollon hoitoonpääsystä lokakuussa 2013 Hoitotakuukysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille toteutettiin lokakuussa 2013. Vastaus saatiin kaikilta terveyskeskuksilta (150:stä). Ahvenanmaa on kyselyn ulkopuolella. Eri ajankohtien tuloksia vertailtaessa on huomioitava, että vastanneet terveyskeskukset ovat osittain vaihdelleet. Raporteilla tulokset on julkaistu sekä suhteessa terveyskeskusten %-osuuksiin että väestön %-osuuksiin. Terveyskeskusten huomattavien kokoerojen vuoksi tuloksia kannattaa tarkastella suhteessa väestön %-osuuksiin. THL:n perusterveydenhuollon hoitoonpääsysivut ovat osoitteessa www.thl.fi/fi/tilastot/hoitoonpaasy/pth ja myös www.thl.fi/tietokantaraportit www.thl.fi/fi/tilastot/hoitoonpaasy/pth www.thl.fi/tietokantaraportit

3 Välittömän yhteydensaannin toteutuminen suun terveydenhuollossa 3/2009–10/2013 % väestöstä 21.11.20143Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

4 Yhteydensaanti puhelimitse suun terveydenhuollon ajanvaraukseen 21.11.20144 STM antoi keväällä 2011 ohjeen välittömän yhteydensaannin toteuttamisesta. Terveyskeskuksilta kysyttiin viidettä kertaa ohjeen mukaisen seurannan toteutumisesta. 75 prosenttia väestöstä asui sellaisen terveyskeskuksen alueella, jossa suun terveydenhuollossa on käytössä soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmä. Yhä useammalla terveyskeskuksen hammashoitolalla oli käytössään operaattoriseuranta. Sen mukaan puheluun vastattiin keskimäärin 5,7 minuutin kuluessa. Puhelujen määrän (soitetut ja vastatut) ilmoitti 77 prosenttia vastaajista. Soitetuista puheluista 84 prosenttia kirjautui vastatuksi. (Jos soittaja katkaisee puhelun ennen kuin vastaajaäänite käynnistyy, puhelu kirjautuu ei- vastatuksi.) Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

5 Hoidon tarpeen arvioinnin toteutuminen kolmen arkipäivän kuluessa suun terveydenhuollossa 3/2009–10/2013 % väestöstä 21.11.20145Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

6 Suun terveydenhuollon hoitojonossa olevat potilaat /10 000 asukasta aluehallintovirastoittain 3/2011–10/2013 21.11.20146Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

7 Hoitoonpääsyn toteutuminen hoidon tarpeen perusteella kuudessa kuukaudessa suun terveydenhuollossa 3/2011–10/2013 % väestöstä 21.11.20147Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

8 Suun terveydenhuollossa yli kolme kuukautta hoitoa odottaneiden lukumäärä 3/2009– 10/2013 21.11.20148Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

9 Suun terveydenhuollossa 3 ‒ 6 ja yli kuusi kuukautta hoitoa odottaneet potilaat 10/2013 sairaanhoitopiireittäin 21.11.20149Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

10 Suun terveydenhuollon odotusaikojen julkaiseminen 81 prosenttia terveyskeskuksista ilmoitti julkaisevansa tiedot hoitoonpääsystä vähintään neljän kuukauden välein, kuten terveydenhuoltolaki edellyttää (76 % maaliskuussa 2013). 3 prosenttia terveyskeskuksista ei ollut vielä lainkaan julkaissut odotusaikoja (6 % maaliskuussa 2013). 21.11.201410Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

11 Yhteenveto lokakuun 2013 suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn tuloksista (1/2) 21.11.201411Tieto-osasto / PATI Välittömän yhteyden saaminen oli parantunut keväästä. Väestöstä 25 prosenttia asui alueella, jossa välittömässä yhteydensaannissa oli ajoittaisia ongelmia, jatkuvia ongelmia ei raportoitu lainkaan. Keväällä ajoittaisia ongelmia: 43 %, jatkuvia ongelmia: 2 % Terveyskeskusten suun terveydenhuollossa soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmien käyttö oli noussut maaliskuusta 2013. Hoidon tarpeen arviointi toteutui suun terveydenhuollossa lähes poikkeuksetta kolmen arkipäivän kuluessa.

12 Yhteenveto maaliskuun 2013 suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn tuloksista (2/2) 21.11.201412 Yli 3 kuukautta hoitoa odottaneiden määrä väheni keväästä 2013, myös pitkään, eli yli 6 kk odottaneiden määrä väheni keväästä. Väestöön suhteutettuna yli 6 kk jonottaneita oli eniten Kainuun sairaanhoitopiirin alueella. Eniten suun terveydenhuoltoon odottajia suhteessa väestöön oli Pohjois-Suomen sekä Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastojen alueen terveyskeskuksissa. Hieman alle viidesosa (19 %) terveyskeskuksista julkaisi hoitoonpääsytiedot suun terveydenhuollosta harvemmin kuin terveydenhuoltolaki edellyttää tai ei julkaissut tietoja ollenkaan. Tieto-osasto / PATI


Lataa ppt "21.11.2014Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google