USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Mediasidonnaisuus Aikakauslehdet KMT Kuluttaja 2008.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
SPOL Suomen Psykologian Opiskelijain Liitto. Mikä SPOL? Kattojärjestö paikallisille ainejärjestöille, perustettu vuonna 1968.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Rehori-instituutti Koulutus
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
GE1 MAAPALLO muoto, koko, asento
Tutkintosuoritusten arviointi
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Sivu 1 Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tampereen muuttoliike 1975–2006 Tulomuuton ja lähtömuuton volyymit ovat suurentuneet.
Ainedidaktiikka 1 Uskonto
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Työllistymistä vaikeuttavia tekijöitä ei oman alan työ- tai harjoittelukokemusta liian kapea tutkinto liian pitkä opiskeluaika ei käsitystä mihin tutkinnolla.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Bereiter ja Scardamalia 1993: Surpassing ourselves Eksperttiys 1/6 1. "Second-order environments". Ekspertin sosiaalinen ymp ä rist ö, jossa ammatissa.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Maahanmuuttajien hoitotyö terveysasemilla -osaamisen kehittäminen
SUOL kevätseminaari Martin Ubani FT, TM
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Esityksen transkriptio:

USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

TYÖSKENTELY Kyselylomake Opettajan ammatillinen kehitys Vuoden kehityskaari -tehtävä

Uskonnonopettaja ja kompetenssi Osallistujat: Uskonnon aineenopettajaksi opiskelevat N = 44 (32/12) Helsingin yliopisto SYKSY 2007 Laadullinen: Avoimet kysymykset Määrällinen: Kyselylomake -56 väittämää (Eraut 1994)

Ammatillisen uran kehitysvaiheet 1-3 v.Uran aloitus: Tunnustelun kausicareer entry, exploratory phase 4-6 v.Vakiintumisen kausistabilisation phase 7-25 v.Eriytymisen kausi Uudelleen arvioinnin kausi experimentation and diversification reassessment v.Seesteisyyden ja etäisyyden kausi Vanhoillisuuden kausi serenity and relational distance conservatism and complaints v.Irrottautumisen kausidisengagement Huberman (1993)

Asiantuntijuus ja kompetenssi Kompetenssi = ”Ongelmanratkaisussa käytettävän tiedon, taitojen ja asenteiden yhdistelmä, joka ilmenee tietyssä ammatissa tai tehtävässä.” (Baartman et al., 2008)

Asiantuntijuus ja kompetenssi Expertus (lat.) viittaa yrittämiseen, kokeilemiseen ja kokemukseen empiiriset tutkimustulokset tukevat asiantuntijuuden ja kokemuksen välistä yhteyttä suurin ero eksperttien ja noviisien välillä perustuu kokemuksen ja motivaation määrään (Berliner 1991; Pikers & Paas 2005) pedagoginen eksperttiys on erityistä tietoa ja tietämistä, jonka saavuttaminen ja hallitseminen on vaikeaa (Berliner 1991). Dreyfus ja Dreyfus (1986) Asiantuntijuuden kehittyminen: noviisi (novice), edistynyt aloittelija (advanced beginner), kompetentti (competent), etevä (proficient) ja ekspertti (expert)

Tulokset: yksittäiset väittämät peop_1 ”Tietää oppilaidensa nimet” (M = 4.523, SD = 0.731) proc_2: ”Pystyy arvioimaan saamaansa tietoa kriittisesti” (M = 4.545, SD = 0.627) theo_5: ”Pystyy lukemaan Raamattua alkukielillä.” (M = 1.409, SD = 0.658) theo_7: ”Tunnistaa jumalanpalveluksen liturgian eri-osiot ja niiden symbolisen merkityksen.” (M = 2.363, SD = 0.917) prop_7: ”Pystyy kuvailemaan opetustapahtumaa asianmukaisesti teoreettisella käsitteistöllä” (M = 2.455, SD = 0.848) ctrl_5_neg: ”Perustaa opetustyönsä tilannekohtaiseen luovuuteen ennalta asetettujen tarkkojen tavoitteiden sijaan” (M = 2.477, SD = 1.000)

Tulokset: Tärkeät kompetenssialueet prosessitieto (M = 4.197, SD = 0.330) tilanteenlukutaito (M = 4.120, SD = 0.343) psykologinen tieto (M = 4.098, SD = 0.356) kontekstitieto (M = 4.083, SD = 0.349)

Tulokset: Ei yhtä tärkeät kompetenssialueet propositionaalinen tieto (M = 3.584, SD = 0.378) ihmistuntemus (M = 3.595, SD = 0.497) teologinen tieto (M = 3.532, SD = 0.444)

Tulokset: Naisopiskelijat ja miesopiskelijat Tilastollisesti merkitsevät erot naisopiskelijoiden eduksi: ihmistuntemus (u = 88.0, p <.05) tilannetaju (u = 98.5, p <.05) kontekstitieto (u = 105.0, p <.05). Miehillä alhaisemmat keskiarvot Mutta: teologinen tieto ja metakognitiivinen kontrollitieto

Tulokset: Kompetenssialueiden väliset korrelaatiot

Tulokset: Avoimet vastaukset Tärkeimmät kompetenssialueetf Aineenhallinta Empatia Vuorovaikutustaidot Pedagogiset taidot Didaktiset taidot Tilannetaju Sosiaaliset taidot Motivointi Oppilaantuntemus Esiintymistaidot Luovuus Pedagogiset tiedot

Tulokset: Tärkeimmät kompetenssialueet Persoonallisuuteen liittyvät (person-related) Opettajan tehtävään liittyvät (task-related) Metakognitiiviset taidot (process-related)

Tulokset: Kompetenssialueiden väliset korrelaatiot

Kasvupolkuni Piirrä A4-paperille lukuvuoden kattava pedagogisten opintojen kaari. Kirjoita otsikoksi: ”Kasvupolkuni” Merkitse ja nimeä tuotokseesi opettajuutesi kannalta merkittävimmät oppimiskokemukset, kohokohdat ja haasteelliset vaiheet Kuvailkaa polkuanne 2-3 hlön ryhmässä