Vuorovaikutus ja kielitaito

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
PIIRIEN TOIMINTAOHJEET
S2-tiimin muistiinpanot
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
SUULLINEN HARJOITTELU
Uppoudu englannin opiskeluun Second Lifessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Oulun aikuislukio 2014.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Väestönmuutokset 2010 Joulukuu Tampere Tampereen kaupunkiseutu Suurimmat kaupungit Suurimmat seutukunnat.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kielivalinnat 2. luokalla
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
MIKSI LUKIOON???.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tavoitteet ja arviointi
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Katri Karjalainen Ajetaan me tandemilla, jutellaan ja opiskellaan
Laaja-alainen arviointi
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Vuorovaikutus ja kielitaito Marjo Vesalainen 7.10.2011

Opetussuunnitelmissa tavoitteina (A-kieli) Vuosiluokat 3-6 Oppilas oppii kertomaan perustietoja itsestään ja lähipiiristään sekä viestimään kohdekielellä yksinkertaisissa arkipäivän puhetilanteissa tarvittaessa puhekumppanin apuun tukeutuen. Hän oppii viestimään kohdekulttuurin edustajien kanssa jokapäiväisissä tilanteissa kohdekulttuurille luontevalla tavalla 7.10.2011

Ops (A-kieli): vuosiluokat 7-9 Oppilaan kielitaito laajenee vaativampiin sosiaalisiin tilanteisiin ja oppilaan taito toimia kohdekulttuurin edellyttämällä tavalla kasvaa. Oppilas oppii selviytymään yksinkertaisista sosiaalisista kohtaamisista ja tavallisista palvelutilanteista ja kuvailemaan lähipiiriään 7.10.2011

Ops (A-kieli): lukio Tavoitteena mm., että opiskelija osaa viestiä kohdekielelle ja sen kulttuurille ominaisella tavalla. Kursseilla painotetaan myös keskustelua, mielipiteen ilmaisua ja keskeisiä puheviestinnän strategioita, harjoitetaan puheviestintää monipuolisesti. 7.10.2011

Kommunikatiivinen kompetenssi Kommunikatiiviset kielelliset kompetenssit (Eurooppalainen viitekehys) Lingvistinen kompetenssi Sosiolingvistinen kompetenssi Pragmaattinen kompetenssi Keskustelutaito pitää sisällään kaikki ne verbaaliset ja nonverbaaliset taidot, joita tarvitsemme kyetäksemme kommunikoimaan toisten kanssa sosiaalisesti sopivalla tavalla erilaisissa tilanteissa (vrt. Fiehler/Schmidt 2009; Hartung 2009) 7.10.2011

Vuorovaikutus ja kielitaidon taitotasot – viitekehys Eurooppalaisessa viitekehyksessä: Puhumisen laadulliset arviointikriteerit -taulukko Vuorovaikutusstrategiat: puheenvuoron vaihtaminen, yhteistyö, tarkennuksen pyytäminen (A1-kuvain puuttuu) 7.10.2011

Vuorovaikutus ja kielitaidon taitotasot – opsit Vuorovaikutus mukana opsien taitotasokuvausten kategoriassa "Teemat, tekstit ja tehtävät” (ensimmäinen tähti) Minkälainen painoarvo vuorovaikutukselle annetaan arvioinnissa? Huomioidaanko, että vuorovaikutus syntyy puhujien yhteispelinä, ei ole yksilösuoritus? (vrt. McNamara/Roever 2006: 44ff.) 7.10.2011

Keskustelun piirteitä Keskustelut ovat kontekstisidonnaisia Keskustelut ovat interaktiivisia Keskusteluissa on säännönmukaisuutta Keskustelut ovat multimodaalisia … (vrt. Fiehler/Schmidt 2009) 7.10.2011

Keskustelu Keskustelu ei ole kaaos eikä puhujien keskinäinen ymmärtäminen perustu sattumaan Keskustelu on jäsentynyttä  Keskustelu hahmottuu vuorottelunormien nojalla jaksoiksi eli sekvensseiksi; vuorotteluun on samalla sisäänrakennettu korjauksen mahdollisuus Keskustelu on yhteistoiminnallista  keskustelua ei nähdä yksioikoisesti puhuja- kuulija-kahtiajakona, vaan katsotaan että merkitykset syntyvät yhteistyönä, neuvotteluna 7.10.2011

Suullisessa keskustelussa omat pelisääntönsä Osanottajien osattava avata keskustelu, vastata toisen aloitteeseen, ylläpitää keskustelua, lopettaa keskustelu. eräs keskustelun säännöistä on vuoron vaihtuminen tauon aikana. Suomalaiset kuulijat kärsivällisempiä kuin saksalaiset  taukoja pitäisi oppia täyttämään sopivalla tavalla korjaussekvenssit Palautekäyttäytyminen Kuuntelijankin on osoitettava olevansa mukana pelissä 7.10.2011

Puheenvuorot Alku ja loppu erityisen tärkeitä paikkoja puheenvuorossa Vuoron alussa usein erilaista interaktion kannalta tärkeää ainesta, joka antaa vihjeitä siihen, onko alkamassa eri vuoro vai jatkuuko edellinen, onko vuorosta tulossa lyhyt jne. Vuoron alussa runsaammin partikkeleita, puhuttelusanoja, huomionkohdistimia, asenneilmauksia Lopussa saattaa olla konjunktion kaltaisia partikkeleita, jotka voivat ennakoida vuorolle jatkoa  auttaa puhujaa säilyttämään vuoron itsellään Rutiini-ilmauksilla tärkeä rooli vuorottelun organisoinnissa ja niillä saadaan esim. lisää aikaa puheenvuoron säilyttämiseksi 7.10.2011

Vuorovaikutus-/keskustelutaito Miten rakennetaan keskustelua, ylläpidetään sitä Taito ottaa toinen keskustelun osapuoli huomioon ja tulkita tämän suullista ja sanatonta palautetta Vuorovaikutustaidon tärkeänä osana nonverbaaliset aktiviteetit Vuorovaikutteisuus ei ole yksilökeskeistä vaan muodostuu kooperatiivisesti, tosin keskustelukumppaneiden osallistuja status voi tilanteesta riippuen olla erilainen Läheinen kytkös sujuvuuteen 7.10.2011

Hyvän vuorovaikutuksen piirteitä Vuoronvaihdot sujuvat ja tukevat toisiaan Osallistuja on läsnä ja mukana kommunikaatios- sa, on myös aktiivinen kuuntelija: yhteistyö kehonkieli: katsekontakti, nyökkäily jne. palauteilmaukset aloitteellisuus tietynlainen innostuneisuus, tarkkaavaisuus jne. 7.10.2011

Vuorovaikutus testitilanteessa: vaikuttavia tekijöitä taustalla Motivaatiolla ja suhtautumisella testiin suuri merkitys vuorovaikutuksen kannalta, samoin itsevarmuudella Koetilanne ja keskustelukumppani Testin luonne ja kuinka tarkkaan tehtävä on ohjeistettu vaikuttavat vuorovaikutuksen onnistumiseen Kielitaito vaikuttaa mutta toisaalta kielitaito ja vuorovaikutustaito eivät myöskään välttämättä kulje käsi kädessä Persoona, kotikasvatus, koulun ulkopuolinen elämä 7.10.2011

Kirjallisuutta Deppermann, A. (2009): ,Gesprächskompetenz‘ – Probleme und Herausforderungen eines möglichen Begriffs. In: Analyse und Vermittlung von Gesprächskompetenz. Michael Becker-Mrotzek/Gisela Brünner (toim.). 15-27. http://www.verlag-gespraechsforschung.de/2004/becker1.htm Eurooppalainen viitekehys. Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys. (2003) Faust, L. (2005): Rhetorik und Gesprächstechnik für das Management. Fiehler, R./Schmidt, R. (2009): Die Vermittlung kommunikativer Fähigkeiten als Kommunikation. Kommunikationstrainings als Gegenstand der Gespächsanalyse. In: Analyse und Vermittlung von Gesprächskompetenz. Michael Becker-Mrotzek/Gisela Brünner (toim.). 113-174. http://www.verlag- gespraechsforschung.de/2004/becker1.htm Fulcher, G./Davidson, F. (2007): Language Testing and Assesment. Goffman, E. (1981): Forms of Talk. Goffman, E. (2005): Rede-Weisen: Formen der Kommunikation in sozialen Situationen. Goodwin, C./Goodwin, M. (2004): Participation. In: A Companion to Linguistic Anthropology. Alessandro Duranti (toim). 222-244. Hartung, Martin (2009): Wie lässt sich Gesprächskompetenz wirksam und nachhaltig vermitteln? Ein Erfahrungsbericht aus der Praxis. In: Analyse und Vermittlung von Gespräschskompetenz. Michael Becker- Mrotzek/Gisela Brünner (toim.). 47-66. http://www.verlag-gespraechsforschung.de/2004/becker1.htm McNamara,Tim/Roever, Carsten (2006): Language Testing: The Social Dimension. 7.10.2011