Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Prosessin seurantakokoukset Opetusministerit tapaavat joka toinen vuosi Berliini 2003, Bergen 2005, seuraavaksi Lontoo toukokuussa 2007 Paikalla 45 maan ministerit, joista viisi uusia (Armenia, Azerbaidzan, Georgia Moldova ja Ukraina) Ei vain EU-prosessi! Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Raportit prosessin edistymisestä EUA:n TRENDS IV (korkeakoulujen näkemys) Stocktaking –raportti (hallitusten näkemys) Yleisraportti (seurantaryhmän (BFUG) näkemys) ESIB: Bologna With Student Eyes (Opiskelijoiden näkemys) ESIB: Bologna ”Black Book” Raportit yhdessä antavat kattavan kuvan prosessin etenemisestä Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Prosessi puolivälin tarkastelussa Berliinissä v asetettiin kolme välitavoitetta Bergeniin, joiden edistymisestä ja toimeenpanosta maiden tuli raportoida: laadunvarmistus kaksiportainen tutkintojärjestelmä tutkintojen ja opintosuoristusten tunnustaminen Samat välitavoitteet myös Lontooseen Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Kaksiportainen tutkintorakenne Kaksiportainen tutkintorakenne otettu laajasti käyttöön Tutkintojen profiilit ja laajuudet vaihtelevat -> vaikeuttaa vertailua Monesti muutokset tehty mekaanisesti ilman sisällöllisiä muutoksia 1. syklin tutkinnon pituudessa neljä vuotta työmarkkinarelevantein (harjoittelu sis. tutkintoon) Yliopistosektorilla maisterin tutkinto säilyy Suomessa perustutkintona Ylemmät amk-tutkinnot ja kansainvälisyys Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Haasteet jatkossa AMK:ille Laadullinen uudistustyö opintosuunnitelmissa: ydinainesanalyysi, opintojaksojen kuormittavuus ja päällekkäisyys, opiskelijakeskeisyyteen siirtyminen -> ajantasaiset, kansainvälisesti vertailukelpoiset opetussuunnitelmat Joustavat, ohjatut opintopolut koulutusohjelman sisällä, ohjelmien ja kk- sektorien välillä, esim. ylemmistä amk- tutkinnoista yliopistojen tohtorintutkintoihin Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Tutkintojen viitekehys Suomessa OPM:n työryhmä v. 2004, lopullinen TV syksyllä 2005 Yhteys elinikäiseen oppimiseen ja komission laatimaan viitekehykseen Amk-tutkintojen profiili, molempien syklien yleiset osaamistavoitteet Mukana Suomen EU-pj-kaudella syksyllä 2006 Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Laadunvarmistus jokainen maa tuottanut kuvauksen korkeakoulutuksen laadunvarmistusjärjestelmästään ENQA:n suositukset ja periaatteet korkeakoulutuksen laadunvarmistukselle Kansallisille arviointiorganisaatioille keskinäinen laadunvarmistusjärjestelmä; kansallisten arviointiorganisaatioiden auditointi Eurooppalaista arviointiyksikköjen rekisteriä työstetään eteenpäin Uutena asiana Bergenissä laadunvarmistuksen ”globaali ulottuvuus” Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Tutkintojen ja opintosuoritusten tunnustaminen Yhteistutkintojen tunnustaminen Korkeakoulujen autonomia vaikeuttaa tilanteen kartoitusta Ei-muodollisen osaamisen tunnustamisen edistäminen, Arcada tässä edelläkävijänä ei vielä juuri mitään tapahtunut Euroopassa hyviä käytänteitä on paikallisella tasolla, mutta ei kansallisella eikä kv-tasolla Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Uudet haasteet Koulutuksen ja tutkimuksen yhteyden korostaminen Liikkuvuus: esteiden poistaminen, opintosuoritusten tunnustaminen, 1. syklin liikkuvuus jatkossakin, ylemmät amk- tutkinnot kansainvälisiksi Kilpailu jäänyt taka-alalle kommunikeassa, yhteistyön korostaminen Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Oppimaan oppimisen ohjaus Yhteistyö työnantajien kanssa, esim. Europassin ja DS:n tunnetuksi tekeminen Yhteistutkinnot Kieli- ja kulttuuriopinnot Joka tutkintoon kansainvälisyys luontevana osana Koulutusalakohtainen yhteistyö Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Opiskelijoiden osallistuminen Suomen AMK:t lähes ainoa Euroopassa, jossa tilanne parantunut Suurta vaihtelua yksiköittäin Uusi opiskelijakuntapykälä amk-lakiin 1.8. Opiskelijoille luotava mahdollisuudet osallistua Ei riitä, että opiskelijat saavat puhua, heitä on myös kuunneltava Mukanaolo päätöksiä valmistelevissa elimissä Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Sosiaalinen ulottuvuus Tärkeyttä painotettiin kaikkien opetusministerien puheenvuoroissa Määriteltiin Bergenin kommunikeaan tarkemmin: korkeakoulutuksen saavutettavuus, opiskeluolojen parantaminen Ensi kerralla maat esittävät tilastotietoa, esim. vähemmistöjen pääsystä koulutukseen; myös opiskelijoiden toimeentuloa selvitetään Mahdollisesti saavutettavuudesta (accessibility) kv-seminaari Suomessa alkuvuodesta Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Yleisesti uudistuksista Ei liian hätiköityjä päätöksiä ja/tai asioiden toimeenpanoa Tärkeää, että koko korkeakouluyhteisö mukana suunnittelussa ja toteutuksessa: henkilökunta, opiskelijat - > sitouttava vaikutus Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada
Lisätietoa puheenjohtaja Petra Nystén, koulutuspoliittinen sihteeri Minna Nieminen, kansainvälisten asioiden sihteeri Janna Koivisto, kaikki sähköpostit muotoa: Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada