Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Major practical purposes Forms of research knowledge
Ainetyöryhmien työn aloitus
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Anna Alftan Heikki Hannula
Esityksen transkriptio:

Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika Lehtonen Sanna Vahtivuori Lapin yliopisto Mediapedagogiikkakeskus Helsingin yliopisto Mediakasvatuskeskus LEARN-tutkijatapaaminen , Jyväskylä

Workpackage 1 Project Management MOMENTS Meta-Model Tutkimuksen kulku Work package 6: The Moments Meta-Model Work package 5: From analysis to Synthesis – Evaluation of the Case Studies Work package 3: Analysis of Network – Based Education Models Work package 4: Case Solutions to the Model Work package 2: Defining Different Approaches to Teaching, Studying and Learning

MOMENTS-hankkeen lähtökohtia  MOMENTS-hankkeen tavoitteena on kehittää verkko- opetuksen ja verkkoympäristöjen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin malleja ja menetelmiä  monitieteisyyden vaatimus: hankkeessa kehiteltävä verkko-opetuksen käsitteellinen viitekehys eli meta- malli perustuu tieto- ja viestintätekniikan, digitaalisen kulttuurintutkimuksen, kasvatustieteellisen, mediakas- vatuksen ja oppimisteoreettisen ajattelun ja käsitteiden yhdistämiseen ( Ausubel 1968; Vygotsky 1978; Andersson 1983; Certeau 1984; Turkle 1986; Galperin 1992; De Corte 1995; Maffesoli 1995; Castells 1996; Uljens 1997; Brusilovsky 2001; Jonassen 1999; Kansanen et al. 2000; Tella et al. 2001)

Verkko-opetuksen käsitteellinen metamalli  Mallia on jäsennetty alustavasti opetettavuuden (verkko- opetettavuus), opiskeltavuuden (verkko-opiskeltavuus) ja opittavuuden (verkko-opittavuus) käsitteiden varaan, jotka ilmenevät mallin eri abstraktiotasoilla.  Opetettavuus (verkko-opetettavuus) – määrittelee verkko-opetusta, -ympäristöä, materiaalia ja välinettä opettajan tai kouluttajan vaatimusten näkökulmasta – opetettavuutta kuvaavat käsitteet, kuten toiminnallisuus ja reflektiivisyys, eivät tapahdu tässä ja nyt -tilanteessa vaan ennen tai jälkeen interaktion

Verkko-opetuksen käsitteellinen metamalli  Opiskeltavuus (verkko-opiskeltavuus) – tarkastelee konkreettista tilannetta, jossa opiskellaan ja toimitaan, tavoitteellisen opiskelun piirteet huomioiden (dialogisuus, yhteisöllisyys, kumulatiivisuus, kontekstuaalisuus, reflektiivisyys, kokemuksellisuus, pelillisyys) – keskeisiä analysoitavia käsitteitä ovat mm. opiskelijan ja opiskeluyhteisön ääni, valta, dialogi, vuorovaikutus ja mediataidot ja miten nämä ilmenevät aidossa opiskelutilanteessa (Uljens 1997; Jonassen 1999; Tella et al. 2001; Ruokamo et al. 2002)  Opittavuus (verkko-opittavuus) – yksilön käyttämät tekniset, älylliset, kulttuuriset välineet ja artefaktit, ”esineellinen toiminta” sekä niiden käyttöön tarvittavat metataidot, kuten kriittisyys ja kokonaisuuksien hahmottamisen taito

Toiminnan taso Didaktisen verkkoympäristön osatekijöitä toimintakonteksti vuorovaikutus ja viestintä ohjaus ja opettajan/ohjaajan rooli työtavat Pedagogisten mallien ja periaatteiden taso  opiskeluyhteisön toimijat suunnittelevat ja analysoivat toimintaansa, (opetusta ja opiskelua) ja opiskeluympäristöä, ns. ensimmäinen ajattelutaso  opettajan ja opiskelijan reflektion taso, opetettavuuden vaatimukset Metamallin tasot Teorioiden ja teoriamallien taso mallin abstraktein taso, ns. toinen ajattelutaso käsittelee tieteenalojen yleisiä (teorioita ja) malleja ja periaatteita ( Vrt. Kansanen et al. 2000; Tella ym )  käytännön taso, jossa interaktio, viestintä, opetus ja opiskelu tapahtuvat  erityisen keskeinen taso opiskeltavuuden vaatimusten kannalta