Yhteinen asiakaspalvelu Poliisin odotukset ja tuki palveluneuvojille Ylitarkastaja Tarja Ranta Poliisihallitus
Poliisin lupahallinnon strateginen tavoite Poliisin lupahallinto on asiantuntijaorganisaatio, joka keskittyy poliisille säädettyihin ydintehtäviin ja jossa rutiinitehtävät on ulkoistettu. ellei tehtävää ole lainsäädännössä määrätty nimenomaisesti poliisille, sen voi hoitaa toinen taho Tehtävien hoitamista voidaan ulkoistaa kaupallisille palveluntuottajille, toisille viranomaisille tai asiakkaille asiakirjoja ei noudeta poliisilaitokselta asiointi mahdollista yhteistä asiakaspalvelua hyödyntämällä sähköistä asiointia kehitetään voimakkaasti Henkilökohtainen asiointi pääsääntöisesti ajanvarauksella Ylitarkastaja Tarja Ranta, Poliisihallitus
Yhteinen asiakaspalvelu tavoitteeseen pääsyn tukena Paikoin olemassa jo erinomaisesti toimivia yhteispalvelupisteitä ja toimintamalleja erittäin ammattitaitoiset ja motivoituneet palveluneuvojat Yhteiset palvelupisteet poliisin oman palveluverkoston tukena Sähköisen asioinnin osuuden lisäämisen edellytyksenä mahdollisimman matala kynnys palvelujen käyttämiseen järjestelmien hyvä käytettävyys sähköisen asioinnin vaihtoehdosta tiedottaminen tarvittavat laitteet neuvonta käytön opastus asiakkaan puolesta toimiminen (ajanvaraus) Ylitarkastaja Tarja Ranta, Poliisihallitus
Odotuksia pilotoinnilta, tuki palveluneuvojille Palautetta palvelukorteista ovatko ohjeet riittävät asiakkaan palvelemiseksi onko rakenne toimiva Yhteydenpito poliisilaitoksen ja palvelupisteen välillä onnistuneen asiakaspalvelun edellytys lakimuutokset muutokset poliisin prosesseissa ja käytänteissä toimivat yhteistyökäytännöt ja –kanavat pilotin aikana paikallinen toimintaympäristö huomioon ottaen Aktiivinen keskusteluyhteys ja palautteenanto onnistunut palvelu ei synny itsestään, laadusta ei tule tinkiä kiireestä huolimatta Ylitarkastaja Tarja Ranta, Poliisihallitus
Ylitarkastaja Tarja Ranta, Poliisihallitus