Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKristiina Hakola Muutettu yli 4 vuotta sitten
1
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni 12.10.2017
Kela, Pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikkö, Sanna-Kaisa Koivistoinen
2
Verkkopalvelut: helposti ja nopeasti
3
Kela.fi – Tietoa henkilöasiakkaille
Henkilöasiakkaille tietoa Elämäntilanteittain ja etuuksittain Ajankohtaisia asioita Tutkimustietoa Tietoa palvelukanavista Laskureita Lomakkeita Asiointipalvelu Suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja viittomakielellä
4
Kela.fi - Asiointipalvelu
Kelan asiointipalveluihin ( kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.
5
Mitä asiointipalvelussa voi tehdä?
Asiakas voi täyttää etuushakemuksen tai –ilmoituksen ilmoittaa muutoksista ja lakkauttaa tuen toimittaa liitteet (skannatut tai kuvatut) muuttaa tilinumeroa ilmoittaa yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköposti) katsoa omista etuustiedoistaan mm. onko hakemus ratkaistu ja onko etuus myönnetty etuuden seuraavan maksupäivän ja maksuerän maksutiedot kuluvan vuoden ja kahden viimeisen vuoden ajalta Kelan lähettämät päätökset ja kirjeet lähettää ja vastaanottaa viestejä suojatusti (esim. lisäselvitys vireillä olevaan hakemukseen)
6
Ajanvarauksella asiat kuntoon
7
Asiointi ajanvarauksella
Varattavissa puhelin- ja toimistoaikoja. Ajanvarauksen voi tehdä verkossa (henkilötunnus ja puhelinnumero) puhelimitse Kelan palveluneuvoja tai etuuskäsittelijä voi ehdottaa asiakkaalle ajan varaamista. Puhelinajanvarauksessa Kelan palveluneuvoja soittaa asiakkaalle sovittuna ajankohtana. Puhelu tulee tuntemattomasta numerosta. Jos asiakas tarvitsee asioimiseen tulkin, aika täytyy aika varata ottamalla yhteyttä Kelaan Ajanvaraukseen kannattaa valmistautua ottamalla mukaan/esille kaikki aiheeseen liittyvät tiedot ja dokumentit.
8
Milloin ajanvaraus on ajankohtainen?
Asiakkaalle suositellaan ajanvarausta, mikäli Palvelutilanne vaatii laaja-alaista perehtymistä asiakkaan elämäntilanteeseen Palvelutilanne tulisi kestämään ajallisesti niin pitkään, että sen hoitaminen hidastaisi toimiston asiakaspalvelun sujuvuutta Asiakkaan asia ei ole hoidettavissa käytettävissä olevien työvälineiden tai taustatuen avulla -> vaatii mahdollisesti selvittelyä etuusosaajan kanssa Asiakkaalla ja palveluneuvojalla ei ole yhteistä asiointikieltä -> Tulkkiajanvaraus Kela voi ottaa vastaan myös suullisen hakemuksen. Kelan palveluneuvoja tekee asiointipalvelussa hakemuksen asiakkaan suullisesti antamien tietojen pohjalta. Hyödynnetään erityisesti puhelinajanvarauksessa. Palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen ennen ajanvarausta. Kerralla kuntoon -periaate korostuu ajanvarauksilla.
9
Ajanvarauksen tekeminen verkossa
10
Ajanvarauksen tekeminen verkossa
11
Ajanvarauksen tekeminen verkossa
12
Puhelinpalvelu
13
Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu
Kelassa on käytössä valtakunnalliset palvelunumerot. Puhelinpalvelussa vastataan asiakkaiden kysymyksiin elämäntilanteittain Ma–pe klo 8–17. Puhelu Kelan palvelunumeroon maksaa paikallisverkkomaksun (pvm) tai matkapuhelinmaksun (mpm). Maksupäivät: numerosta asiakas voi kuunnella nauhalta 24/7 lapsilisän, lastenhoidon tuen, eläke- ja vammaisetuuksien, asumistukien, opintotuen ja sotilasavustuksen maksupäivät.
14
Asiointi palvelupisteessä
15
Palvelupisteasiointi
Asiakas voi asioida missä tahansa Kelan toimistossa ympäri Suomea. Kelan palvelupisteiden, sivuvastaanottojen ja yhteispalvelupisteiden yhteystiedot ja aukioloajat löytää helpoiten palvelupisteen haulla kela.fi-sivuilta. Palvelupisteessä saa palveluneuvojalta kaikkiin Kelan etuuksiin liittyvää henkilökohtaista neuvontaa ja ohjausta. Palvelupisteissä on lisäksi palveluopastajat, jotka auttavat asiakasta löytämään itselleen sopivan palvelukanavan.
16
Pääkaupunkiseudun palvelupisteet
HELSINGISSÄ Kamppi InTo Finland Käpylä Hakaniemi Malmi Itäkeskus Vuosaari ESPOOSSA Leppävaara Espoon keskus Matinkylä-Olari (palvelutorilla) VANTAALLA Hakunila Korso Tikkurila Myyrmäki Jonotustilanne toimistoissa Näet tältä sivulta tiedon siitä, kuinka pitkä jono Kelan toimistossa on. Ajantasainen tieto jonon pituudesta saadaan noin 40 toimistosta arkisin klo 9–16.
17
KIITOS!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.