Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämässä mukana – muutoksissa tukena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämässä mukana – muutoksissa tukena"— Esityksen transkriptio:

1 Elämässä mukana – muutoksissa tukena
”Turvaamme väestön toimeentuloa, edistämme terveyttä ja tuemme itsenäistä selviytymistä.” Kelan toiminta-ajatus 2015

2 Eläkelaitoksesta Kelaksi
Vuonna 1937 säädettiin ensimmäinen kansaneläkelaki. Samana vuonna perustettiin Kansaneläkelaitos huolehtimaan kansaneläkkeiden maksamisesta. Vanhuuseläkkeen ikärajaksi säädettiin 65 vuotta. Siihen aikaan vastasyntyneiden keskimääräinen elinaika oli miehillä 53 vuotta ja naisilla 59 vuotta (sodassa kuolleita lukuun-ottamatta). Nyt vastaavat luvut ovat 77 ja 84. Yksikkö | Otsikko

3 Uusia tehtäviä Kelalle
Vuonna 1964 astui voimaan sairausvakuutuslaki, jonka toimeenpano tuli Kelan tehtäväksi. 1980-luvulla Kelan hoitoon tuli työttömän perusturva. 1990-luvulla mm. lapsilisät, äitiyspakkaus, opintotuki ja asumistuki siirtyivät Kelalle. Yksikkö | Otsikko

4 Kela 2000-luvulla Vuonna 2009 elatustuki siirtyi kunnilta Kelaan. Kela alkoi hoitaa vammaisten tulkkaus- palvelua. Uusi etuus, takuueläke korotti vähimmäiseläketurvaa Vuonna toimeentulotuen lakisääteinen osa siirtyy Kelalle. Yksikkö | Otsikko

5 Kela lukuina Kelan hoitamia eri etuuksia on nykyään noin sata Etuuksia maksetaan vuosittain noin 13 miljardia euroa => €

6 142 yhteis- palvelu- pistettä
Kelan palveluverkko 185 toimis-toa Tilanne viime vuoden lopussa. Tällä hetkellä yhteispalvelupisteitä on jo 159. 142 yhteis- palvelu- pistettä 5 asiointi-pistettä

7 Kelan palvelut ovat viime vuosina uudistuneet ja kehittyneet.

8 Verkkopalvelut: helposti ja nopeasti

9 Useimmat asiat voi hoitaa verkossa
Useimmat tuet voi hakea ja liitteet voi lähettää verkossa. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilvarmisteella Omien tietojen -sivulta löytyy myös tieto seuraavasta maksupäivästä. Monissa Kelan toimipisteissä ja yhteispalveluissa on asiakaspalvelupääte, jos ei ole omaa konetta. Verkossa voi varata myös ajan puhelinasiointiin ja toimistoihin Tukien hakeminen verkossa on helpompaa: vähemmän täytettäviä kohtia kuin lomakkeissa, palvelu neuvoo täyttäjää matkan varrella

10 Kela.fi-sivuilla on myös runsaasti tietoa
Paljon tietoa Kelan eri etuuksista ja niiden myöntämisperusteista Laskurit, joilla voi arvioida, kuinka paljon tukea voisi saada Kuvalliset ohjeet verkkoasiointiin. Lista etuuksista, joita voi hakea verkossa. Lista toimistoista, joissa on asiakaspääte. Huomaa, että sivulla on linkit mainittuihin ohjeisiin. Näitä voi myös tulostaa yhteistyötapaamisiin.

11 Puhelinpalvelu toimii aamusta iltaan

12 Puhelimeen vastaa kunkin tuen asiantuntija
Kela-asian voi usein hoitaa alusta loppuun puhelimessa Jokaiselle elämäntilanteelle on oma palvelunumeronsa (ma–pe klo 8–18) asevelvollisen tuet, asumisen tuet, eläkeasiat, kuntoutus, lapsiperheiden tuet, omaisen kuoltua, opiskelijan tuet, sairastaminen, työttömyysajan tuet, vammaistuet; takaisinperintä… Numerot: Vähiten ruuhkaa aamulla tai illalla

13 Henkilökohtaisesti toimistoissa ja yhteispalveluissa

14 Toimistot ja yhteispalvelupisteet
Kelalla on omia toimistoja ympäri maata 185 kpl. Kelan ja muiden viranomaisten yhteisiä yhteispalvelupisteitä on 142 kpl. Yhteispalvelupisteistä saa yleistä neuvontaa Kela-asioissa sekä opastusta verkkopalvelujen käytössä. Kaikkiin toimipisteisiin voi jättää hakemuksia ja liitteitä, ja niistä saa hakemuslomakkeita. Useimmissa toimipisteissä on myös asiakaspääte.

15 Ajanvarauksella monimutkaiset asiat kuntoon

16 Varatkaa aika, jos tilanne on mutkikas
Voit varata ajan puhelinpalveluun tai toimistoon.( Kela-asian saa hoidettua puhelimessa samoin kuin toimistossa. Ajanvaraus on kätevä, jos asia on mutkikas: palveluneuvoja ehtii perehtyä asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Hyvä myös silloin kun asiakas tarvitsee tulkin tai avustajan. Ajanvaraus sopii myös erityispalvelutilanteisiin: Tulkkaus, etätulkkaus, asiointi valtakirjalla

17 Asiakaspalvelun kanavat
* Verkkopalveluihin tehtyjen tunnistettujen kirjautumisten lukumäärä. Mukana Kelan henkilöasiakkaat ja yhteistyökumppanit, mm. kunnat.

18 KIITOS!


Lataa ppt "Elämässä mukana – muutoksissa tukena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google