Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2 Kuntien paikkatietoseminaari 7.2.2012 Imatran kaupunki Kotihoito Anu Kotanen Kotihoidon osastonhoitaja
Imatra taustaa Asukkaita n. 28 500 Säännöllisen kotihoidon asiakkaita n. 250 Kotihoidossa 52 työntekijää Kotihoito ympärivuorokautista Käyntien määrä/ asiakas: 1 käynti/ kk - 6 käynti/ päivä Yhden käynnin pituus: 10min/käynti - 120 min/käynti
Lähtökohdat Vanhusväestön kasvu Valtakunnalliset linjaukset Laitospaikkojen vähentäminen Kotihoidon kehittäminen Henkilökuntaresurssit Mitoitukset Saatavuus Kotihoidon kenttätyön hahmottaminen Työnjako Työaikaselvitys 2008 -> ”Uudistamalla välillisten työtehtävien toteuttamistapoja, on mahdollista lisätä kotihoidon välitöntä asiakastyötä kiireen tuntua lisäämättä.”
Abakus -järjestelmä Optiscan Oy Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä Kotikäyntiin liittyvät asiakastiedot välittyvät hoitajille mobiilisti Perustiedot Hoito- ja palvelusopimustiedot Käyntikohtaiset tiedot Seurannat Tilastointi reaaliaikaista Asiakastietojen hallinta (päätepää) Käyntien hallinta (lisäys/poisto/siirto/poissaolot)
Abakus ja hyödyt Asiakas: - Yksilöllinen, oikea-aikainen, laadukas kotihoito Tarvittavat asiakastiedot reaaliaikaisesti saatavilla (perustiedot, hoito- ja palvelusopimuksen tiedot) Käynnin tiedot (käyntiaika, kesto, sisältö, suunnitellut seurannat) Hoidon arviointi Laskutuksen oikeellisuus ja reaaliaikaisuus Mahdollistaa aikaperusteisen laskutuksen
Abakus ja hyödyt Sosiaali- ja terveystoimi: Kotikäyntimäärän muutos/työvuoro 2008 - 2011: 44% 7,5 -> 10,8 käyntiä Resurssien kohdentaminen oikein asiakkaiden tarpeisiin Reaaliaikainen työntekijöiden työtilanteen seuranta Tasapuolinen töiden jakautuminen Läpinäkyvyys Poissaoloissa sijaistarpeen arviointi Muutostilanteissa työn suunnittelu ja hallinta Raportit ja tilastot Asiakaskäyntien suunnittelu Sijaisten hankinta Kasvavaan asiakasmäärään / vaativampien asiakkaiden hoitoon varautuminen
Effica - Abakus Integroitu Effican navigaattoripuuhun Yhteys Efficasta asiakkaan HOPSille Abakukseen Effica ER tietokannan kautta saadaan: Mittaustulokset (RR, paino) Käynnit ja varaukset Perustiedot (mobiili) Ei - kotihoidon asiakkaat Äkilliset kotikäynnit, hälytyskäynnit
Tulevaa Sähkölukot Kotikäynnit voidaan aloittaa/lopettaa suoraan kotoa/kotiin Omaisille mahdollisuus seurata asiakkaan hoitoa palvelimen kautta Yksityisten palvelutuottajien ja kolmannen sektorin yhteistyö Esim kauppapalvelu, ateriapalvelu
Kiitos