Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SKENAARIOT - organisaationäkökulma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SKENAARIOT - organisaationäkökulma"— Esityksen transkriptio:

1 SKENAARIOT - organisaationäkökulma

2 Eri näkökulmia Ammattilaiset
Kansalainen Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä vastaavat Elinkeinotoiminta Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajat Tutkimus

3 Nykytilanne Erilliset hierarkiat Hallinnollinen integraatio
Kuntakohtaiset rakenteet ja hierarkiat Lisäarvo suuruuden ekonomiasta Erilliset hierarkiat Hallinnollinen integraatio Kunta 1 Kunta 3 ESH Kunta 2 Toiminta 1 Toiminta 2 Toiminnallinen integraatio Lisäarvo tiedosta ja tietojohtami-sesta Palvelut ja palveluketjujen suunnittelu ovat organisaatiokeskeisiä Seinät ohjaavat toimintaa Kansalaista juoksutetaan ammattilaisten luo Tasa-arvoinen vai tasapäistävä kansalaisia kohtaan? Paperimaailman toimintatavat sähköisessä ympäristössä - tietojärjestelmien koetaan lisäävän työtä helpottamisen sijaan Kertakirjaus ei toteudu kansalaisen ja ammattilaisen kesken

4 2020 - negatiivinen skenaario
”Palveluiden tarve kasvaa ja samanaikaisesti rahoitus ja henkilökunnan saatavuus niukkenevat. Keskiössä resurssiongelmien ratkaisussa ovat organisaatiorakenteiden muutokset, rakennusten käyttömuutokset ja säästäminen. Sähköiset toiminnot rakennetaan vanhojen toimintatapojen päälle. Priorisointia joudutaan tekemään jatkuvasti ja palvelujen määrä ja laatu heikkenee.” Kansalainen Palveluita annetaan tietyissä organisaatioissa ja kansalainen siirtyy tai siirretään paikasta toiseen. Syrjäseuduilla asuvat vain nuoret ja terveet autoilevat kansalaiset. Maksukyky määrää palveluiden saamisen - kykenevät siirtyvät muiden hoitoon. Ammattilainen Toimintaprosessit ovat kirjavia, tietojärjestelmät eivät tue päivittäistä työtä. Toimenkuvat ovat joustamattomia. Jonojen kasvu lisää työtaakkaa. Sähköiset palvelut koetaan uhkana työlle ja ammatti-identiteetille. Palveluntarjoaja Toimintaa ei kyetä uudistamaan, palvelut jatkuvat seinäkeskeisinä. Sähköisiin toimintoihin tehdyt investoinnit eivät tule katetuksi vaan lisäävät kustannuksia ja aiheuttavat muutosvastarintaa. Organisaatioilla ei todellista yhteistyötä - heikot neuvotteluasemat tietojärjestelmätoimittajiin päin. Kustannuspaineet kasvavat jatkuvasti ja säästämisen noidankehä kiihtyy. Julkinen ja yksityinen sektori kilpailutilanteessa.

5 2020 - positiivinen skenaario
”Asiakas keskiöön. Hallinnollisista kuvioista ja reviiriajattelusta palvelutoiminnan uudistamiseen. Tekniikkaa ja sähköisiä palveluita hyödynnetään arjessa ja palveluiden tuottamisessa.” Asiakas/potilas/kansalainen: Kansalainen hoitaa ja arvioi itse terveydentilaansa / palveluntarvettaan luotettavien sähköisten välineiden ja yhteyksien tukemana Hän tietää, milloin ja millä tavalla hänellä on mahdollisuus ottaa yhteys ammattilaiseen. Hän voi kirjata omat esitietonsa, mittaustuloksensa, vasteen lääkitykseen ja hoitoon jne ammattilaisen nähtäville . Ammattilainen Tieto asiakkaan tilanteesta on aina saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Työnkuva on monipuolinen ja sähköiset toimintamallit mahdollistavat erikoistumisen ja vaihtoehtoiset työskentelytavat. Ajattelutavan ja työnkuvan muutos Tukea on saatavilla yli organisaatiorajojen. Asiakas: terveydentilan arviointi - riskitestit, virtuaaliset valmennusohjelmat esim kroonisen sairauden hoitoon sosiaalihuollossa tuen tarpeen ja mahdollisuuden itsearviointi, osittain automaattinen päätöksenteko mahdollisuus kirjata omia tietoja Kantaan - ammattilaisen nähtäville Ammattilainen uudet työtavat - etäkonsultointi, virtuaaliset kotikäynnit kotish:n/ sosiaalityöntekijä - virtuaaliset terveystarkastukset, herätteet näistä ja asiakkaiden kommenteista - liikkuvat vastaanotot Palveluntuottajat yhteistyö palvelujen tuottamisessa - erityisesti laajaa väestöpohjaa edellyttävät palvelut Palveluntarjoaja Investointien painopiste seinistä mobiilimaailmaan Palvelut liikkuvat ja ovat saatavilla lähellä tarvittaessa - kansalainen ei tarvitse aina olla fyysisesti läsnä palveluita tuotettaessa Toiminnan muutos parantaa kannattavuutta Yhteistyö ja työnjako tehostavat palvelujen tuottamista yli sektori-, alue- ja organisaatiorajojen

6 Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle?
Keskeiset kysymykset Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? - voidaanko sähköisten välineiden kautta antaa parempaa palvelua? - asiakaskontakti vasta jos henkilö ei kykene (halua) käyttämään sähköisiä palveluja Käyttävätkö ammattilaiset sähköisiä välineitä? Haluaminen / osaaminen, työnkuvan muutoksen hyväksyminen Ollaanko kansalaisten aktiivisuuden varassa? Huolivatko ammattilaiset kansalaisen tuottaman tiedon? voiko kansalainen tuottaa tietoa omasta tilanteestaan suoraan Kantaan? pitääkö kansalaisen Kantaan tuottama tieto hyväksyä ammattilaisen toimesta?


Lataa ppt "SKENAARIOT - organisaationäkökulma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google