Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa 2 29.3.2011 CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kv-hankesato talteen! Ops-perusteiden kansainvälisyys onkeen!
Vauhtia ja virikkeitä koulujen kv-suunnitelmiin Keväinen kv-koulutus Tampere Tiina Sarisalmi.
Opinnäytetyöt Tekniikan näkökulma O’Sata Enterprises Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Mika Väyrynen tuottaja
Kriittinen menestystekijämittari/arvioinnin kriteeritavoiteseurantavastuu Opiskelijoiden työllistyminen Kyselyt valmistuville opiskelijoille Tuloksellisuusrahoitus,
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala.
Toiminnan suunnittelu
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
HAASTEENA HALLITTU MUUTOS
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Kv-toiminnan skenaariot
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Sataedun osuuden väliraportointi
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Seija Mahlamäki-Kultanen ja Jaana Muttonen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen Kärkihanke: Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) / STM Vertaisoppimispäivät Oulu
Konseptin kuvauspohja
Toiminnallinen ohjaus
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011

Strategia on toisiinsa yhteensopivien osasten muodostama toimintamalli, jolla toteutamme vision. Lauri Tuomi 2011

Kv-strategian keskeiset sisällöt Johdanto – taustoitus ja liityntä päästrategiaan Toiminta-ajatus – kv-strategian näkökulma Visio johdettuna päästrategiasta Arvot - Kv-strategian rooli oppilaitoksen arvojen toteutumisessa Asiakkaat/hyödyntäjät ja kumppanit/verkostot Ydinosaaminen Kehittämisen painopisteet (4-6) Uudistaminen ja seuranta Lauri Tuomi 2011

Jalkautus Perinteisesti: top-down Perinteisesti: 1. suunnitellaan, 2. toteutetaan Mieluummin kuitenkin maastoutus = Strategian tekeminen on jo oppimisprosessi, jolla strategia siirtyy ajatteluun ja toimintaan. Suunnittelua ja toteutusta ei voi eriyttää Strategian esille nostamat kehittämiskohteet heti työnalle! Edellyttää usein prosessien kehittämistä. Lauri Tuomi 2011

Vaihe 1: Strategian laadinta = oppimisprosessi Miten pääsisit vaikuttamaan päästrategiaan ja sen kannanottoihin kv-toiminnasta? (Kv kaikkialla ja kaikkialle...) Miten pääsisit vaikuttamaan muihin osastrategioihin (henkilöstöstrategia jne.) Suunnittele osallistava, keskusteleva ja innostava strategiaprosessi (pois tylsistä ja paperinmakuisista strategioista, muista Wau!) Miten kv-kumppanin, opiskelijan, opettajan, johdon ääni voisi kuulua strategiassa? Lauri Tuomi 2011

Vaihe 2: Kun strategia on hyväksytty: prosessit ratkaisevat Opettajat: ops, oman osaamisen kehittäminen Johto: strategia ja toimintasuunnitelma, osastrategiat, ja johdon mukaanotto! Hanketoiminta: strategian mukaiset hankkeet -> kriittistä pysyvät toiminnot (so. prosessit) Kv-palvelut: asiakaskeskeiset palveluprosessit Huom! Palveluprosessi osallistaa kaikki kv- toiminnan ‘asiakkaat’ luomaan palvelukokemuksen: Millainen on sinun prosessisi? Lauri Tuomi 2011

Työvälineinä palvelukonsepti ja - prosessi Lauri Tuomi 2011 Asiakas mukaan kehittämään prosessia

Kiitos mielenkiinnostasi! Kommentteja, ideoita, ajatuksia, kysymyksiä? Lauri Tuomi 2011