Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArto Hakala Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen 4.10.2016
2
Verkostotapaamisen tavoite Keskustella kokemustiedon merkityksestä ja siitä, miten sen saisi tuotua tukevammin ammattilaistiedon rinnalle Miettiä kokemustiedon erilaisia käyttömahdollisuuksia Aktivoida yhteistyötä kokemustiedon levittämisessä Ideoida uusia malleja ja askelmerkkejä tulevaisuuteen
3
Kokemustiedon rooli tulevaisuudessa Hallituksen palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihankkeen toimenpide 1:ssä määritellään ”kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaan osallistumisen toimintamalli. Mallin tulisi olla valmis käyttöön otettavaksi 12/2017”. Mallin kokoamisessa hyödynnetään myös järjestöjen osaamista ja kokemusta. Erilaisten toimintamallien kartoittamiseksi STM järjestää syksyllä työpajoja Kanta-Hämeessä, Lapissa, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa ja Etelä-Karjalassa. Nämä alueet toimivat myös maakuntapilotteina, joissa uutta mallia testaan 11/2016-11/2017. Tavoitteena on, että kokemustieto (=asiakasnäkökulma) tulee entistä keskeisempään rooliin asiakaslähtöisempien palveluiden, hoitopolkujen ja toiminnan suunnittelussa.
4
Kokemustiedon rooli tulevaisuudessa Hallituksen palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihankkeen toimenpide 1:ssä määritellään ”kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaan osallistumisen toimintamalli. Mallin tulisi olla valmis käyttöön otettavaksi 12/2017”. Mallin kokoamisessa hyödynnetään myös järjestöjen osaamista ja kokemusta. Erilaisten toimintamallien kartoittamiseksi STM järjestää syksyllä työpajoja Kanta-Hämeessä Lapissa Etelä-Pohjanmaalla Keski-Suomessa Etelä-Karjalassa. Nämä alueet toimivat myös maakuntapilotteina, joissa uutta mallia testaan 11/2016-11/2017. Mallin tulisi olla valmis v. 2018. Mallin rakentamisen tavoitteena on, että kokemustieto (=asiakasnäkökulma) tulee entistä keskeisempään rooliin asiakaslähtöisempien palveluiden, hoitopolkujen ja toiminnan suunnittelussa.
5
Äänestysohjeet Vastaa kysymyksiin nostamalla äänestyslippu esille Äänestyslippujen värikoodit: Kyllä Ei En tiedä
6
Kysymyksiä Onko kokemustoiminta sinulle tuttu asia?
7
Kysymyksiä Hyötyisitkö kokemustiedosta omassa työssäsi?
8
Kysymyksiä Oletko jollain tavalla mukana kokemustoiminnassa omassa viitekehyksessäsi?
9
Kysymyksiä Auttaako sote-uudistus yhtenäisen kokemustoimintamallin kehittämisessä?
10
Kysymyksiä Kuulostaisiko kokemusasiantuntija-asiamies hyvältä ratkaisulta kokemustiedon koordinointiin?
11
Kysymyksiä Saadaanko kokemustiedosta asiantuntijuutta sosiaali- ja terveysalalle muun asiantuntijatiedon rinnalle?
12
Ideoita kokemustoiminnan kehittämiseksi? Laadukkaan ja yhtenäisen kokemustoimintamallin kehittäminen ja juurruttaminen? Kokemustiedon näkyväksi tekeminen? Järjestöjen välisen kokemustoiminnan koordinointi? Yhteistyön edistäminen muiden kokemusasiantuntijatoimintaa toteuttavien tai kehittävien toimijoiden kanssa?
13
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA? KYLLÄ tuodaan kokemustieto ammattilaistiedon rinnalle YHTEISTYÖLLÄ! www.kokemuskoulutus.fi www.harvinaiset.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.