Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen"— Esityksen transkriptio:

1 KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen 4.10.2016

2 Verkostotapaamisen tavoite  Keskustella kokemustiedon merkityksestä ja siitä, miten sen saisi tuotua tukevammin ammattilaistiedon rinnalle  Miettiä kokemustiedon erilaisia käyttömahdollisuuksia  Aktivoida yhteistyötä kokemustiedon levittämisessä  Ideoida uusia malleja ja askelmerkkejä tulevaisuuteen

3 Kokemustiedon rooli tulevaisuudessa  Hallituksen palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihankkeen toimenpide 1:ssä määritellään ”kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaan osallistumisen toimintamalli. Mallin tulisi olla valmis käyttöön otettavaksi 12/2017”.  Mallin kokoamisessa hyödynnetään myös järjestöjen osaamista ja kokemusta. Erilaisten toimintamallien kartoittamiseksi STM järjestää syksyllä työpajoja Kanta-Hämeessä, Lapissa, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa ja Etelä-Karjalassa. Nämä alueet toimivat myös maakuntapilotteina, joissa uutta mallia testaan 11/2016-11/2017.  Tavoitteena on, että kokemustieto (=asiakasnäkökulma) tulee entistä keskeisempään rooliin asiakaslähtöisempien palveluiden, hoitopolkujen ja toiminnan suunnittelussa.

4 Kokemustiedon rooli tulevaisuudessa  Hallituksen palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihankkeen toimenpide 1:ssä määritellään ”kokemusasiantuntijuuden ja asiakkaan osallistumisen toimintamalli. Mallin tulisi olla valmis käyttöön otettavaksi 12/2017”.  Mallin kokoamisessa hyödynnetään myös järjestöjen osaamista ja kokemusta. Erilaisten toimintamallien kartoittamiseksi STM järjestää syksyllä työpajoja  Kanta-Hämeessä  Lapissa  Etelä-Pohjanmaalla  Keski-Suomessa  Etelä-Karjalassa. Nämä alueet toimivat myös maakuntapilotteina, joissa uutta mallia testaan 11/2016-11/2017. Mallin tulisi olla valmis v. 2018. Mallin rakentamisen tavoitteena on, että kokemustieto (=asiakasnäkökulma) tulee entistä keskeisempään rooliin asiakaslähtöisempien palveluiden, hoitopolkujen ja toiminnan suunnittelussa.

5 Äänestysohjeet  Vastaa kysymyksiin nostamalla äänestyslippu esille  Äänestyslippujen värikoodit: Kyllä Ei En tiedä

6 Kysymyksiä Onko kokemustoiminta sinulle tuttu asia?

7 Kysymyksiä Hyötyisitkö kokemustiedosta omassa työssäsi?

8 Kysymyksiä Oletko jollain tavalla mukana kokemustoiminnassa omassa viitekehyksessäsi?

9 Kysymyksiä Auttaako sote-uudistus yhtenäisen kokemustoimintamallin kehittämisessä?

10 Kysymyksiä Kuulostaisiko kokemusasiantuntija-asiamies hyvältä ratkaisulta kokemustiedon koordinointiin?

11 Kysymyksiä Saadaanko kokemustiedosta asiantuntijuutta sosiaali- ja terveysalalle muun asiantuntijatiedon rinnalle?

12 Ideoita kokemustoiminnan kehittämiseksi?  Laadukkaan ja yhtenäisen kokemustoimintamallin kehittäminen ja juurruttaminen?  Kokemustiedon näkyväksi tekeminen?  Järjestöjen välisen kokemustoiminnan koordinointi?  Yhteistyön edistäminen muiden kokemusasiantuntijatoimintaa toteuttavien tai kehittävien toimijoiden kanssa?

13 KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA? KYLLÄ  tuodaan kokemustieto ammattilaistiedon rinnalle YHTEISTYÖLLÄ! www.kokemuskoulutus.fi www.harvinaiset.fi


Lataa ppt "KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google