Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Tietopaketti Big Datasta
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Preppaus ENA 4.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Muistin apuvälineet ennen koetta
Kommentti ÄI1.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Yo-kirjoitukset Yleisohje Matematiikka. Koetehtävät 15 samanarvoista tehtävää, laadittu pakollisten ja syventävien kurssien perusteella saa vastata enintään.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Esseen kirjoittaminen
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
- Vastauspaperit koululta - KAIKKIIN papereihin NIMI ja kokelasnumero - Koepaperiin VAIN TEHTÄVÄN NUMERO (esim TE1, TE+9) - Ensimmäinen vastaus kokoarkille,
Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
OHJEITA MATEMATIIKAN YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN AJANKOHTA Tarkista päivämäärä YTL:n sivuilta.
38 Diplomatia ja puolustusvoimat maan turvana s
Palautetta luentojen reaktiopapereista
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Biologian YO-koe: syyskuun 18. päivänä (maanantai)
Luonnontiedeaiheinen projekti
Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Matematiikan YO (uudistetut ohjeet ).
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Terveystiedon ainereaali
ESSEE.
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Terveystiedon ainereaali
Aineistosta kirjoittaminen
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Kokeeseen vastaaminen
Sähköisen filosofian yo-kokeen arvostelu
Biologia-preppaus.
Kirjoittamisen perusoppeja
Muutokset matematiikan opetuksessa
Volitioprosessi, tahdon!
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin filosofiseen klirjoittamiseen, oli Michel Eyquem de Montaigne (1533–92). Hänen skeptinen (relativistinen ja fideistinen) filosofiansa vaikutti paljon 1600-luvun filosofiaan. Esseelle oli alun perin luontaista lyhyys (crt. kuitenkin Locken An Essay Concerning Human Understanding) ja henkilökohtaisuus (Montaignella usein myös monet digressiot). Nykyaikainen akateeminen ja opinnäyte essee on tarkemmin määritelty. Sen tulee olla argumentatiivinen ja pysyä aiheessa.

Lukion reaaliaineen essee (YTL 1995/2011) Kypsyyttä osoittavat esimerkiksi: — Kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen. — Tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi. — Syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista. — Esitetyt väitteet perustellaan selkeästi. — Asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen.

Kypsyyttä osoittava reaalivastaus, YTL (jatkoa) — Tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti. — Esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin. — Erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet. (Matemaattista käsittelyä edellyttävissä tehtävissä suureyhtälöt ja kaavat on perusteltava tavalla, joka osoittaa kokelaan hahmottaneen tilanteen oikein ja soveltaneen ratkaisussaan asianmukaista periaatetta tai lakia.) Huom: Ennen ainereaalia kaksi viimeistä ranskalaista viivaa oli vain lisäansioissa. Muutos osoittaa pohdiskelevien vastausten (filosofian ja et:n) vastaamisen merkityksen kasvua.

Suorituksen arvoa alentavat esimerkiksi: — Suorituksessa on selviä asiavirheitä. — Ajatukset on ilmaistu epäselvästi tai epätarkasti. — Esitetyt tiedot osoittavat, että kokelas on käsittänyt tehtävän väärin, tai ne ovat muuten tehtävänannon kannalta epäolennaisia; vastauksen pituus ja detaljien määrä eivät sinänsä ole ansioita. — Vastaus rakentuu pelkästään mielipiteiden varaan. Yleisten arvosteluperusteiden lisäksi painotetaan kunkin reaaliaineen luonteen mukaista esitystapaa ja kielenkäytön täsmällisyyttä.

ET Pääasia on johdonmukaisesti argumentatiivinen vastaus. Huom. taksonomiat ET käsitteistön hallinta. Useat oikein ymmärretyt, mieluiten ajankohtaiset esimerkit. Filosofian nimet ja teoriat voivat olla eduksi, mutta ei aina selvää (”vanhat käsitykset ei auktoriteetteja!”; erit. Platon ;))

Filosofia Pääasia on johdonmukaisesti argumentatiivinen vastaus. Huom. taksinomiat Käytännössä ilman tradition tuntemusta on vaikea saavuttaa edes 3 pisteen tasolla tarvittavaa käsitteellistä tarkkuutta (→ filosofien ja teorioiden nimistä usein etua). Esimerkit hyväksi (mutta myös vaarallisia, koska paljastavat helposti todellisen osaamisen.)

Essee-ohje On epäselvää, kuinka paljon opiskelu-oppimis –projektin opetusta filosofian yhteisellä kurssilla annetaan (kuuluu ennemmin erilliselle kurssille, ET:hen tai psykologiaan). Sen sijaan essee-vastaamista on ohjeistettava. Ohessa näyte.

Essee (ohje lukion filosofian/ET:n 1. kurssille) Essee-vastauksen kirjoittaminen alkaa avainkäsitteiden ja tietojen keräilystä (=ajattelemisesta ja muistelemisesta); tulokset kirjataan lyhyesti erilliselle muistilapulle (usein koepaperin kääntöpuoli käy hyvin). Mitä tiedät aiheesta? Mitä otsikon sanat tarkoittavat? Miten ne rajaavat aiheen? Seuraavaksi jäsennellään. numeroi keräämäsi tiedot (esim. ranskalaiset viivat) kirjoitusjärjestykseen voit tehdä myös mind mapin, huomaa numeroida myös siihen esseen eteneminen Muista logiikka jäsentelyssä: mitä väität/miten perustelet, mitkä faktoja/ mitkä näkemyksiä, mitkä syitä/mitkä seurauksia jne. Vasta, kun jäsentely on tehty, kannattaa aloittaa kirjoittaminen! loppujen lopuksi jäsentely useimmiten jopa säästää aikaa, joka tapauksessa — se korottaa numeroa. Kirjoitusvaiheessa on tärkeää muistaa kappalejako. Kukin asia omaksi kappaleekseen (tai tarvittaessa useammaksikin). Lisäksi pitää koko ajan ajatella, mitä kirjoittaa, ettei ajatus harhaile (huom. myös kieliasu, jäsennyksen noudattaminen ja riittävät marginaalit). Yleensä on niin, että hyvin ajateltu on helppo esittää hyvin ja hyvin esitetty osoittaa hyvää ajattelua. Itseluottamusta! Osaatte varmasti (ei filosofia/ET niin vaikeaa ole).