Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Biologia-preppaus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Biologia-preppaus."— Esityksen transkriptio:

1 Biologia-preppaus

2 Yleistä Kysymyksiä 12  vastataan 8 6 pistettä/ kysymys
a, b, c –kohdat voivat olla eri arvoisia Jokereissa (2kpl) 9 pistettä/kysymys 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää

3 Yleistä Värikyniä saa käyttää vain piirroksissa
EI punaista! EI taulukkokirjoja/laskimia Ainakin yksi koko arkki, muut koko- tai puoliarkkeja. 1 vastaus/arkki  jatka tarvittaessa uudelle arkille  ”jatkuu..” ”jatkoa” Joka riville, molemmin puolin Arkit numerojärjestyksessä kokoarkin sisään Otsikoksi aineen nimi ja tehtävänumero: esim: BI3 Biologia 3 EI tehtävän ”nimeä”!

4 Yleistä Ylimääräiset vastaukset ja suttupaperit yliviivataan!

5 Kypsyyttä osoittaa vastauksessa esimerkiksi:
Kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen Tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi Syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista Esitetyt väitteet perustellaan selkeästi Asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen Tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti Esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin Erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet

6 Hyvässä biologian vastauksessa:
on selkeä kappalejako asiat on esitetty hyvässä järjestyksessä käsitteet on määritelty oikein ja mahdollisimman tarkasti ilmenee selvästi tehtävässä kysyttyjen seikkojen syyt ja seuraukset kysymystä on käsitelty monipuolisesti (asian hallinta) aineistoja on käytetty järkevästi tiedot on asetettu laajempiin yhteyksiin mielipiteet ja kannanotot on erotettu selkeästi tosiasioista

7 Suoritusta alentavat esimerkiksi:
Suorituksessa on selviä asiavirheitä Ajatukset on ilmaistu epäselvästi tai epätarkasti Esitetyt tiedot osoittavat, että kokelas on käsittänyt tehtävän väärin, tai ne ovat muuten tehtävänannon kannalta epäolennaisia; vastauksen pituus ja detaljien määrä eivät sinänsä ole ansioita Vastaus rakentuu pelkästään mielipiteiden varaan.

8 Yleisimpiä virheitä: peruskäsitteiden sekoittaminen keskenään
esim. geeni – kromosomi, tuma – solu, eläin – eliö,… vastauksen painottuminen vain pieneen osaan kysymystä epäselvät ilmaukset tehtävän käsittäminen väärin vastauksen rakentuminen mielipiteiden tai kokemusten varaan

9 Vastaustekniikka Lue ensin kaikki tehtävät läpi huolellisesti.
Valitse niistä sopivimmat – mieluimmin vaikka kaikki vastattavat tehtävät. Aloita helpoimmasta. Lue kysymys uudestaan – oletko ymmärtänyt sen oikein, mitä kysytään ?

10 Reaalivastauksen laatiminen: suunnittelu
Lue otsikko huolellisesti, ettet vastaa kysymyksen ohi. Listaa paperille, mitä kaikkea otsikosta tulee mieleesi. Kokoa viivoista hierarkisesti ylhäältä alaspäin etenevä käsitekartta tai ajatuskartta. Ajatuskartassa kirjoitetaan paperin keskelle esseen aihe ja sen ympärille jäsennellään isot kokonaisuudet. Pura isot kokonaisuudet pienempiin osiin: mitä asioita liittyy esimerkiksi vedessä kulkeviin välineisiin? Tarkastele karttaa vielä kokonaisuutena: pitäisikö jokin asia siirtää toisaalle? Liittyykö tämä tai tuo tieto sittenkään otsikon aiheeseen? Numeroi aihekokonaisuudet käsittelyjärjestyksen mukaan, yksi kokonaisuus per kappale.

11 Reaalivastauksen laatiminen: kirjoitus
Aloitus käsittelykappaletta (aihekokonaisuudet) + lopetus on hyvä kappalemäärä esseevastauksessa. Hyvässä esseevastauksessa on iskevä aloitus, joka esittelee aiheen. Aloitus ei ole esseen tiivistelmä, vaan koukku, joka houkuttelee lukemaan lisää. Loppukappale tekee yhteenvedon esseen sisällöstä. Määrittele käyttämäsi termit. Käytä esimerkkejä hyväksesi.

12 Kysymystyyppejä 1. ESSEETEHTÄVÄT
tiettyyn asiakokonaisuuteen liittyviä kysymyksiä sisältyvät yl. myös aineistopohjaisiin tehtäviin myös vertailutehtävät edellyttävät esseevastausta vaativat usein asioiden yhdistelemistä, tietojen soveltamista tai näkemystä muistakin aineista vastaukseen voi harkitusti sisällyttää kaavakuvia tekstin rakenne voi olla tapauksesta riippuen: kronologinenjärjestys l. aikajärjestyksessä etenevä analyyttinen järjestys l. osakokonaisuuksittain etenevä ilmiöiden asettaminen vastakohtaiseen järjestykseen vertaileminen

13 Kysymystyyppejä 2. MÄÄRITTELYTEHTÄVÄT
koostuvat yleensä useammasta osasta tai ovat vain osa laajempaa tehtävää Muutaman lauseen pituinen täsmällinen selvitys jokaisesta ovat pistearvoltaan esim. 1 tai 2p käsitteen suomennos tai synonyymi ei riitä, vaan selityksen täytyy erottaa kysyttävä seikka myös sen rinnakkaiskäsitteistä

14 Kysymystyyppejä 3. AINEISTOTEHTÄVÄT
vastauksen tueksi annettu aineisto voi olla lehtiartikkeli, tilasto, diagrammi, kuvia joista ilmenevät mm. tehtävässä vaadittavat erityistiedot aineiston sisältämät pienetkin ”vinkit” saattavat olla arvokkaita, joten siihen kannattaa tutustua huolellisesti, myös ”sivuasioilta” vaikuttaviin tietoihin tehtävät liittyvät AINA biologian oppimäärän tiettyyn/tiettyihin tietoihin niissä kysytään kursseilla esitettyjen tietojen soveltamista ko. tapaukseen itse vastaus on yl. Essee-tyyppinen

15 Kysymystyyppejä 4 AJANKOHTAISTEHTÄVÄT
tiedotusvälineissä esillä olleet aiheet vastaus tulee rakentaa aiheen taustalla oleviin, kursseilla käsiteltyjen, tietojen varaan

16 Kysymystyyppejä 5 RISTEYTYSTEHTÄVÄT
risteytyskaavion lisäksi sanallinen selitys, kaavio osoittaa vain sen mihin päätelmä perustuu tehtävään voi liittyä pienimuotoinen esseevastausta edellyttävä pohdinta risteytystehtävä voi olla vain osa laajempaa tehtävää kirjainkaaviot on laadittava loogisesti saman geenin eri alleelit on merkittävä aina samalla kirjaimella kirjainsymbolit on aina selitettävä fenotyypit on aina ilmoitettava ellei muuta ole ilmoitettu genotyyppi on diploidinen (kaksi samaa geeniä) ja sukusolut haploidisia (tiettyä geeniä vain yksi) vastaus on kerrottava myös sanallisesti jos kysytään erikseen jotakin, siihen on myös erikseen vastattava

17 Kysymystyyppejä 6. TUNNISTAMISTEHTÄVÄT
kohteiden nimeäminen kuvasta tai kaaviosta voi olla myös kuvan täydentämistä tai siihen piirtämistä ovat yl. vain osa laajempaa tehtävää yhden kohteen pistearvo on pieni/ väärä vastaus vähentää suhteellisen paljon tehtävän pistearvoa

18 Esimerkkiaiheita

19 Esimerkkiaiheita

20 Ja vielä yleistä Ennen koepäivää; nuku hyvät yöunet!
Aamulla: syö hyvä aamupala, älä lue enää! Kokeeseen: Hyvät eväät! Mukavat vaatteet Älä panikoi Muista eväs – ja vessatauot!

21 Abitreeni


Lataa ppt "Biologia-preppaus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google