Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin."— Esityksen transkriptio:

1 Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin filosofiseen kirjoittamiseen, oli Michel Eyquem de Montaigne (1533–92). Hänen skeptinen (relativistinen ja fideistinen) filosofiansa vaikutti paljon 1600-luvun filosofiaan. Esseelle oli alun perin luontaista lyhyys (vrt. kuitenkin Locken An Essay Concerning Human Understanding) ja henkilökohtaisuus (Montaignella usein myös monet digressiot). Nykyaikainen akateeminen ja opinnäyte essee on tarkemmin määritelty. Sen tulee olla argumentatiivinen ja pysyä aiheessa.

3 Lukion reaaliaineen essee (YTL 1995/2011/2015?) Kypsyyttä osoittavat esimerkiksi: — Kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen. — Tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi. — Syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista. — Esitetyt väitteet perustellaan selkeästi. — Asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen.

4 Kypsyyttä osoittava reaalivastaus, YTL (jatkoa) — Tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti. — Esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin. — Erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet. (Matemaattista käsittelyä edellyttävissä tehtävissä suureyhtälöt ja kaavat on perusteltava tavalla, joka osoittaa kokelaan hahmottaneen tilanteen oikein ja soveltaneen ratkaisussaan asianmukaista periaatetta tai lakia.) Huom: Ennen ainereaalia kaksi viimeistä ranskalaista viivaa oli vain lisäansioissa. Muutos osoittaa pohdiskelevien vastausten (filosofian ja et:n vastaamisen?) merkityksen kasvua.

5 Suorituksen arvoa alentavat esimerkiksi: — Suorituksessa on selviä asiavirheitä. — Ajatukset on ilmaistu epäselvästi tai epätarkasti. — Esitetyt tiedot osoittavat, että kokelas on käsittänyt tehtävän väärin, tai ne ovat muuten tehtävänannon kannalta epäolennaisia; vastauksen pituus ja detaljien määrä eivät sinänsä ole ansioita. — Vastaus rakentuu pelkästään mielipiteiden varaan. Yleisten arvosteluperusteiden lisäksi painotetaan kunkin reaaliaineen luonteen mukaista esitystapaa ja kielenkäytön täsmällisyyttä.

6 ET ja filosofia Tehtävissä on oleellista osoittaa ajattelun taitojen kehitystä eli omaa kykyä käsitellä asiaa esittäen johdonmukaisia perusteluja. Se, mihin lopputulokseen päädytään, ei ole ratkaisevaa. Luonnollisesti päätyminen johonkin yleisen sivistysihanteen vastaisiin kantoihin, esimerkiksi rasismiin, ei pitäisi olla hyvin perustellen mahdollista, joten tällaisissa vastauksissa perustelujen laatu joutuu poikkeuksellisen tiukan tarkastelun kohteeksi.

7 ET Pääasia on johdonmukaisesti argumentatiivinen vastaus. Huom. taksonomiat ET käsitteistön hallinta. Useat oikein ymmärretyt, mieluiten ajankohtaiset esimerkit. Filosofian nimet ja teoriat voivat joskus olla eduksi, mutta se ei ole aina selvää.

8 Filosofia Pääasia on johdonmukaisesti argumentatiivinen vastaus. Huom. taksonomiat Esimerkit hyväksi (mutta myös vaarallisia, koska paljastavat helposti todellisen osaamisen.) Käytännössä ilman tradition tuntemusta on vaikea saavuttaa edes 3 pisteen tasolla tarvittavaa käsitteellistä tarkkuutta (→ filosofien ja teorioiden nimistä usein etua). Tämä tulee luultavasti vähenemään LOPS15:n tullessa arvostelun pohjaksi. Kuinka paljon?

9 Filosofian perinne Filosofiassa perinteen ja filosofian historian merkitys on tuntuva. Ainakin LOPS03 ajan ja jatkossakin filosofiaa on hyvin vaikea harjoittaa tuntematta traditiota. Oikeutus: filosofia ja sen klassiset kysymyksenasettelut, käsite-erottelut ja teoriat tarjoavat käsitteellisiä välineitä, jotka parantavat opiskelijoiden ajattelun taitoja -> näin tulkittuna pahamaineinen ”namedropping” voi olla tiettyyn rajaan asti ansio. Edellytyksenä asioiden pysynminen järjestyksessä.

10 Filosofian perinteen oikeutus (jatkuu) Teoriassa mikään ei estä käyttämästä vain itse määriteltyjä täsmällisiä käsitteitä ja omaa johdonmukaista ajattelua filosofian vastauksessa. Ajallisesti tämä on kuitenkin mahdotonta. Täsmällisten filosofisten käsitteiden ja teorioiden muokkaaminen vie ammattilaisilta vuosia, joten on epätodennäköistä, että kokelas reaalikoetilanteessa pääsisi filosofisessa täsmällisyydessä riittävälle tasolle ilman perinteen tuomia apuvälineitä. Yleensä vain omille näkemyksille perustuvista vastauksista tulee ainekirjoitusta ja omien mielipiteiden epätarkkaa esittelyä.

11 Esseen harjoittelu Paras tapa opetella vastaamaan filosofisiin tehtäviin on harjoitella ja saada harjoittelustaan asiantuntevaa palautetta. Kurssikokeen osalta ongelmana on palaute. On syytä teettää harjoitusmielessä muitakin esseitä kotona tehtäviä kirjoitustehtäviä, välikokeita jne. Kurssin arvioinnin suunnittelussa on olennaista miettiä, miten – jos lainkaan – tällaiset harjoittelutehtävät vaikuttavat arvosanaan. Toisaalta opettajalle on edullista arvostelun monipuolistamiseksi saada enemmän aineistoa. Toisaalta voi olla epäreilua heikentää arvosanaa, jos lukiolainen on aloittanut huonolta lähtötasolta → tällöinhän hän oppimisensa on ollut parempaa.

12 Essee-ohje kokeeseen On epäselvää, kuinka paljon opiskelu-oppimis -prosessin opetusta filosofian yhteisellä kurssilla kannattaa antaa (kuuluu ennemmin OPOlle, erilliselle kurssille, ET:hen tai psykologiaan; 2014 tuntijaossa tilanne vähän muuttuu?). Sen sijaan essee-vastaamista on ohjeistettava. Ohessa näyte.

13 Essee (ohje lukion filosofian/ET:n 1. kurssille) Essee-vastauksen kirjoittaminen alkaa avainkäsitteiden ja tietojen keräilystä (=ajattelemisesta ja muistelemisesta); tulokset kirjataan lyhyesti erilliselle muistilapulle (usein koepaperin kääntöpuoli käy hyvin). Mitä tiedät aiheesta? Mitä otsikon sanat tarkoittavat? Miten ne rajaavat aiheen? Seuraavaksi jäsennellään. numeroi keräämäsi tiedot (esim. ranskalaiset viivat) kirjoitusjärjestykseen voit tehdä myös mind mapin, huomaa numeroida myös siihen esseen eteneminen Muista logiikka jäsentelyssä: mitä väität/miten perustelet, mitkä faktoja/ mitkä näkemyksiä, mitkä syitä/mitkä seurauksia jne. Vasta, kun jäsentely on tehty, kannattaa aloittaa kirjoittaminen! loppujen lopuksi jäsentely useimmiten jopa säästää aikaa, joka tapauksessa — se korottaa numeroa. Kirjoitusvaiheessa on tärkeää muistaa kappalejako. Kukin asia omaksi kappaleekseen (tai tarvittaessa useammaksikin). Lisäksi pitää koko ajan ajatella, mitä kirjoittaa, ettei ajatus harhaile (huom. myös kieliasu, jäsennyksen noudattaminen ja riittävät marginaalit). Yleensä on niin, että hyvin ajateltu on helppo esittää hyvin ja hyvin esitetty osoittaa hyvää ajattelua. Itseluottamusta! Osaatte varmasti (ei filosofia/ET niin vaikeaa ole).

14 Essee-ohje, oikea Kannattaa vakavasti harkita kunnollisen filosofia-esseen ohjeistamista, esim: http://philosophy.fas.harvard.edu/files/phildept/files/brief_guide _to_writing_philosophy_paper.pdf http://philosophy.fas.harvard.edu/files/phildept/files/brief_guide _to_writing_philosophy_paper.pdf http://www.jimpryor.net/teaching/guidelines/writing.html (tässä mielestäni liiallinen kritiikin korostus 1. esimerkeissä, lukiossa ei kannata opettaa: ”Descartes sanoo X, ja on väärässä koska…”), yli 99 kertaa 100sta tämä perustuu siihen, että lukiolainen (tai ope tai lähde) ei ole ymmärtänyt, mitä Descartes tarkoittaa. http://www.jimpryor.net/teaching/guidelines/writing.html Jne (hakien netistä, suomeksi?)


Lataa ppt "Essee Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Essee ’Essee’ tulee ranskan sanasta ’essayer’, joka merkitsee yrittää. Ensimmäinen esseisti, joka toi termin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google