Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pilviväylä - kolme rinnakkaista prosessia Projektipäällikkö Jarkko Moilanen.
Advertisements

Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
SIDA1 Yksityisen yrityksen ja ammattikorkeakoulu Arcadan ylläpitämä palvelukeskus Arabianrannassa. Living lab. yhdistää teoriaopintoja käytäntöön.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
JKL Protomo Pilot Yrittäjyydestä tai ideoiden, ongelmien tarpeiden uudenlaisesta ratkaisusta kiinnostunut!   Pyöritteletkö päässäsi mainiota tuote, palvelu.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
tehokkaampi tapa toimia!
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opinnäytetyöprosessi
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Aluepalvelut Laureassa
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Harjoitustyö opiskelijan työkirja MS-Project
Jarmo Toivanen ja Erkki Rämö
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Jarmo Toivanen ja Erkki Rämö
Joustavat oppimispolut
Opinnäytetyön otsikko
Savonia-ammattikorkeakoulu
Sataedun osuuden väliraportointi
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 4 agenda Toiminnallisuuden läpikäynti I (Henkilöstöhallinto)
<Hankkeen nimi>
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman –
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Harjoitustyö -työkirja MS-Project
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 5 4 3 2 1 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO L I V I N G L A B Voisiko kouvolalainen kuntapalveluiden käyttäjäkin olla mukana kehittämistyössä?  KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 1 2 3 4 5 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO TOIMEKSIANTAJAN n rooli KASARMINMÄKI LIVING LAB - tarjoama työryhmän orientaatio alustava tehtävänmäärittely alustava aikataulutus kohderyhmäkontaktit osallistujien hankinta analyysi(t) tehtävänmäärittely/brief käyttäjäkokemuksen keruu kyselytutkimukset haastattelut observointi suunnittelu toteutus analyysimateriaalin valmistelu (ja analysointi) aikataulutus KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Perehtyminen ja tiedonkeruu : Vaihe 1 Opetuksen projekti KDB = Kymidesign & Business – yksikkö Yleiset edellytykset Riittävän varhainen ennakkosuunnittelu Toteutus lukukausien aikana Nopea projektin käynnistys Aikataulu ei sidottu opetukseen eikä lukukauteen (toteutukset myös opiskelijoiden lomakausina) Toteuttajat 1 – 2 vuosikurssin opiskelijat sote, kulttuuri, liiketalous ja/tai monialainen Työharjoittelijat Ja/tai palkattu projektihenkilöstö ( = opiskelijat) Ohjaus Opettajaohjaus Tilaajaohjaus Projektipäällikkö Ohjaava opettaja Valmistumisvaiheessa oleva/t opiskelijat Kesto 1 – 2 jaksoa = 8 – 16 vk. 1 – 1.5 kk Kustannukset Materiaalikulut Matka ja majoituskulut Hallintokulut Ohjauksen palkat (projektipällikö ja/tai opettaja ohjaaja) Opiskelijoiden palkkakulut + vastaavat kulut kuin opetuksen projekteissa Tuotos Tutkimusraportti/ selvitykset Mahdolliset alustavat analyysit KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 1 2 3 4 5 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO TOIMEKSIANTAJA KASARMINMÄKI LIVING LAB analyysi(t) valinta hyväksyntä jatkotoimien määrittely suunnitteluprosessi ja -työpajat järjestelyt organisointi suunnittelu sekä prosessin että sisällön tuotosten mahd. esikarsinta koostaminen dokumentointi presentaatio(t) asiakkaalle KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Ideointi: vaihe 2 Opetuksen projekti KDB = Kymidesign & Business – yksikkö Yleiset edellytykset Vaihe 1. raportit Riittävän varhainen ennakkosuunnittelu Toteutus lukukauden aikana Nopea projektin käynnistys Aikataulu ei sidottu opetukseen eikä lukukauteen (toteutukset myös opiskelijoiden lomakausina) Toteuttajat 2. tai 3. vuosikurssin muotoilun opiskelijatiimi Mahdollinen taustatiimi (sote, tekniikka, liiketalous) Työharjoittelijat Ja/tai palkattu projektihenkilöstö (opiskelijat) Ohjaus Opettajaohjaus Tilaajaohjaus Projektipäällikkö Ohjaava opettaja Valmistumisvaiheessa oleva/t opiskelijat Kesto 1 – 2 jaksoa = 8 – 16 vk. 1 – 1.5 kk Kustannukset Materiaalikulut Matka ja majoituskulut Hallintokulut Ohjauksen palkat (projektipällikö ja/tai opettaja ohjaaja) Opiskelijoiden palkkakulut + vastaavat kulut kuin opetuksen projekteissa Tuotos Palvelu/tuotekonsepti ideoita arvioitavaksi KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 1 2 3 4 5 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO TOIMEKSIANTAJA KASARMINMÄKI LIVING LAB analyysi(t) valinta hyväksyntä jatkotoimien määrittely kohta 2 +: valittujen ideoiden jatkokehitys alustava mallintaminen protot skenaariot testaus käyttäjäpalaute kyselytutkimukset haastattelut observointi suunnittelu toteutus analyysimateriaalin valmistelu (ja analysointi) KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Tuotekehitys: Vaihe 3 Opetuksen projekti KDB = Kymidesign & Business – yksikkö Yleiset edellytykset Vaihe 1 ja 2 Vaihe 1. ja 2 Toteuttajat 2. tai 3. vuosikurssin muotoilun opiskelijatiimi mahdollinen taustatiimi (sote, tekniikka, liiketalous) Työharjoittelijat Ja/tai palkattu projektihenkilöstö (opiskelijat) Opinnäytetyöntekijä Ohjaus Opettajaohjaus Tilaajaohjaus Projektipäällikkö Ohjaava opettaja Valmistumisvaiheessa oleva/t opiskelijat Kesto 1 – 2 jaksoa = 8 – 16 vk. 1 – 1.5 kk Kustannukset Materiaalikulut Matka ja majoituskulut Hallintokulut Ohjauksen palkat (projektipällikö ja/tai opettaja ohjaaja) Opiskelijoiden palkkakulut (tai stipendi ) + vastaavat kulut kuin opetuksen projekteissa Tuotos Alustavat skenaariot/protot Testaus/Käyttäjäpalautteet Analyysimateriaalit KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 1 2 3 4 5 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO TOIMEKSIANTAJA KASARMINMÄKI LIVING LAB analyysi(t) valinta hyväksyntä jatkotoimien määrittely kohta 2 +: valitun konseptin viimeistely lopullinen mallintaminen tuotekonseptin määrittely palveluprosessikuvaus protot skenaariot testaus käyttäjäpalaute kyselytutkimukset haastattelut observointi suunnittelu toteutus analyysimateriaalin valmistelu (ja analysointi) dokumentointi KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Viimeistely: Vaihe 4 Opetuksen projekti KDB = Kymidesign & Business – yksikkö Yleiset edellytykset Vaihe 1, 2 ja 3 Toteuttajat 3. ja/tai 4. vuosikurssin muotoilun opiskelijatiimi mahdollinen taustatiimi (sote, tekniikka, liiketalous) Työharjoittelijat Ja/tai palkattu projektihenkilöstö (opiskelijat) Opinnäytetyön tekijä Ohjaus Opettajaohjaus Tilaajaohjaus Projektipäällikkö Ohjaava opettaja Valmistumisvaiheessa oleva/t opiskelijat Kesto Noin. 1 jaksoa = 8 vk. Noin 3 – 5 vk. Kustannukset Materiaalikulut Matka ja majoituskulut Hallintokulut Ohjauksen palkat (projektipällikö ja/tai opettaja ohjaaja) Opiskelijoiden palkkakulut + vastaavat kulut kuin opetuksen projekteissa Tuotos Viimeistelty konsepti Prosessikuvaus Protot/skenaariot Testaus Analyysi Dokumentit KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU Living Lab tarjoama kehitysprosessin vaiheissa 1 2 3 4 5 PEREHTYMINEN JA TIEDONKERUU IDEOINTI TUOTEKEHITYS VIIMEISTELY KÄYTTÖÖNOTTO TOIMEKSIANTAJA KASARMINMÄKI LIVING LAB analyysi(t) valinta hyväksyntä jatkotoimien määrittely testaus käyttäjäpalaute kyselytutkimukset haastattelut observointi suunnittelu toteutus analyysimateriaalin valmistelu (ja analysointi) KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Valmis tuote tai palvelu: Vaihe 5 Opetusprojekti KDB = Kymidesign & Business – yksikkö Yleiset edellytykset Vaiheet 1,2,3 ja 4 Toteuttajat 1 – 3 vuosikurssin opiskelijat Sote, kulttuuri, liiketalous ja/tai monialainen Työharjoittelijat Ja/tai palkattu projektihenkilöstö (opiskelijat) Ohjaus Opettajaohjaus Tilaajaohjaus Projektipäällikkö Ohjaava opettaja Valmistumisvaiheessa oleva/t opiskelijat Kesto Sovitusti Analyysit noin 1 jakso = 8 vk Analyysit noin 1 kk. Kustannukset Materiaalikulut Matka ja majoituskulut Hallintokulut Ohjauksen palkat (projektipällikö ja/tai opettaja ohjaaja) Opiskelijoiden palkkakulut + vastaavat kulut kuin opetuksen projekteissa Tuotos Testiraportti Käyttäjäraportti ja analyysi KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

LivingLab toiminnalla kehitetään ja parannetaan ihmisten arkea. Living Lab:in hyödyt kehittämisessä Living Labin päämääränä on päästä läheiseen vuorovaikutukseen todellisten käyttäjien kanssa heidän todellisessa käyttötilanteissaan ja sen kautta tunnistaa, kehittää, kokeilla ja hioa ratkaisuja parempiin palveluihin ja tuotteisiin. LivingLab toiminnalla kehitetään ja parannetaan ihmisten arkea. Palaute käyttäjiltä on suoraa ja jatkuvaa Voisiko kouvolalainen kuntapalveluiden käyttäjäkin olla mukana kehittämistyössä?  KyAMK | LL - miniseminaari 5.4.2017

Kiitos! Kouvolan kaupunginpalveluja kehitetään jatkuvasti käyttäjien/kuntalaisten kokemuksen ja tiedon avulla. Kaikki käyttäjäryhmät voivat vaikuttaa palvelujen suunnitteluun ja toteutukseen. Ihmeen ihana kaupunki

Kiitos!