Kaukalopallovalmennus Jukka Lerkkanen 21-22.9.2009 Trio-juniorit
Koulutuspäivien tavoitteet Saada perustiedot lasten ja nuorten kaukalopallovalmennukseen Jakaa peli- ja valmentajakokemuksia kurssilaisten kesken Saada innostusta ja motivaatiota valmentamiseen
Koulutuspäivien sisältö Ma 21.9. Klo 17.30 aloitus, esittelyt Lasten ja nuorten valmennuksen fyysiset ja psykologiset perusteet Harjoituskaudet Ravinto, lepo Ti 22.9 Klo 17.30 Lajitaitojen opettaminen harjoituksen toteuttaminen kauden valmennuksen suunnittelu ja systemaattisuus valmennusaapinen ja valmentajakerho
Miksi valmennan? Näkee pelaajien kehittymisen ja työnsä tuloksen Perheen yhteinen harrastus Koskaan en ole valmis, voin oppia jatkuvasti uutta Vastapaino työlle Saa itse liikuntaa samalla, pitää itsensä kunnossa Peli- ja harjoitustilanteen tunnelma
Miten toimia lasten ja nuorten valmentajana Iloiset kohtaamiset Kuuntele lasta ja nuorta Positiivinen palaute kaikkien kuullen Negatiivinen palaute kahden kesken Oletko huono vai teitkö huonosti Kannusta yrittämistä Unelmat ovat tärkeitä Ole mallina puheillesi
Lasten ja nuorten valmennuksen fyysiset perusteet Kestävyys Voima Nopeus Liikkuvuus
Kestävyys Urheilijan kyky vastustaa väsymystä Yleis- eli peruskestävyys (sydän, veri, hapenotto) Erityiskestävyys (soluaineenvaihdunta) Aerobinen kestävyys, energia tuotetaan hapen avulla Anaerobinen kestävyys, energia tuotetaan ilman happea Ongelmana on lasten ja nuorten luontaisen kestävyysharjoittelun vähyys vs. kaukalopalloharjoituksissa rasitustaso nousee helposti varsin kovaksi
Kestävyys MK=maksimikestävyys, anaerobista. Maksimaalinen hapenottokyky: sydämen kunto, veriarvot Suuret lihasryhmät toimivat maksimaalisesti 2-15 min ajan tai intervallityyppisesti pitempäänkin = VAIHTOJEN PITUUS! Erikoistilanteet, pelin loppukirivaihe Viimeistelyvaiheessa saadaan esimerkiksi viivoilla entsyymitoiminnan muutoksia, lyhytkestoinen tehoharjoittelujakso ennen SM-turnausta laskennallinen maxHr220 – ikä (46 v.)= 174, Kuitenkin hyvin yksilöllinen: maxHr 196 (175-196)
Kestävyys VK=vauhtikestävyys Kuvastaa lihasten hapenottokyvyn lisäksi elimistön kykyä poistaa laktaattia (maitohappoa) verestä. Kaukalopallon suoritus menee tälle alueelle, mutta ominaisuudet kehittyvät parhaiten PK harjoittelulla Laskennallisesti noin seuraavat 20 sydämenlyöntiä alaspäin (155-174)
Kestävyys PK=peruskestävyys Opettaa lihaksia käyttämään happea tehokkaammin Lisää elimistön kykyä käyttää rasvoja ja säästää siten hiilihydraatteja Lisää hiussuonistoa ja mitokondrioita lihaksiin Kasvattaa sydämen kokoa ja iskutilavuutta Laskennallisesti noin seuraavat 20 sydämenlyöntiä alaspäin (135-154) Miten saada riittävästi PK harjoittelua, kun lajiharjoittelussa ollaan jatkuvasti VK tai MK alueella?
Voima Kyky voittaa vastuksia Hyvä perustekniikka. Kiinnitä siksi huomiota oikeaan ja hyvään valmiusasentoon (polvi- ja lantiokulma) Maksimivoima, kaukalopallo edellyttää suurta lähtönopeutta (suunnanmuutos, lähtö). Harjoitteina erilaiset lähdöt, lyhyet sarjat kovalla kuormalla.
Voima Nopeusvoima, kaukalopallo edellyttää räjähtävää voimaa (laukaukset) Pelkästään keskittymällä keskivartaloon, saadaan huomattavaa kehittymistä Toiseksi hyvä keskivartalon lihaksisto on kaukalopalloilijan tukikeskus Harjoitteina erilaiset leikit, kuntopallon heitot, loikat
Voima Kestovoima, kaukalopallossa tarvitaan kykyä vastustaa väsymystä pitkässä suorituksessa (luistelulihakset) Pitkät sarjat keveillä kuormilla
Nopeus Voimaa, jota taito hallitsee Liikenopeus, kaukalopallossa on tärkeää mahdollisimman nopean vauhdin saavuttaminen (liun ja potkujen tiheyden suhde) Kiihdytykset, pyrähdykset Räjähtävä nopeus, pysähtymiset, käännökset Reaktionopeus on hyvän pelinlukijan ominaisuus
Liikkuvuus Suurin este nopeuden kehittymiseen on puutteet liikkuvuudessa Hyvällä liikkuvuudella on yhteys voimantuottoon, rentouteen ja kestävyyteen Riittääkö omaehtoinen venyttely? Hieronta?
Herkkyyskaudet TAIDOT: 1-6 v. yleistaidot, 7- lajitaidot NOPEUS: 5-11 v. hermotus, 11-17 v. voima VOIMA: ennen murrosikää koordinaatioharjoittelu, murrosiän luonnolliset hormonit, murroiän jälkeen maksimivoima KESTÄVYYS: alle 12v lyhyempiä toistoja LIIKKUVUUS: 11-14 v.
Erityyppisten harjoitusten osuus Mitä nuorempi urheilija / alhaisempi harjoitusikä / heikompi kunto / kauempana kilpailukausi, sitä enemmän yleisesti kehittäviä harjoituksia Monipuolisuus, vaihtelevuus, leikinomaisuus Ylipäätään harjoitteluun oppiminen on tärkeää
Ravinto, miksi sippaa? Energia hiilihydraateista, tankkaaminen Peruskestävyysharjoittelussa nestevajaus, energiavarastojen tyhjentyminen Jääharjoittelu (VK): lihasten energiavarastojen tyhjentyminen, juomisen merkitys? Pelitilanne (MK) energiavarastojen tyhjentyminen.
Palautuminen ja lepo Energiavarastojen täyttäminen pitää aloittaa heti suorituksen jälkeen, Suklaa, banaani, urheilujuoma + malto + proteiini. Suola. Harjoituksen ja pelin jälkeen iltapalaksi puuroa, leipää, maitoa ja hedelmiä Palautuminen PK (24h), VK & MK (48h) Yöunien pituus yli 8h!
Lasten ja nuorten valmennuksen psykologiset perusteet Liittyminen ja joukkueeseen kuuluminen Joukkueen pelisäännöt Turvallisuus ja yhteenkuuluvuuden tunne Sopeutuminen harjoittelun ja kilpailun vaatimuksiin Kyky arvioida omaa toimintaansa Tahto-ominaisuudet ja motivaatio
..lisäksi valmentajalta tarvitaan Tekniset ja taktiset taidot Tieto ja kokemus Valmentaja on malli. Aikuisuus, johtajuus ja luottamus Kasvattajana vanhempien ja koulun rinnalla
Tekniikan opettaminen Puheen ja näkemisen yhdistäminen, havaintovälineiden käyttö Lapsille ei monimutkaisia ohjeita - paljon tekemistä Kiinnitä huomio tärkeimpiin asioihin Perustelut Älä ahnehdi nopeaa suoritusta, liikeradat kohdalleen Toistoja!
Harjoituskerran rakenne Lämmittely Pukukopissa lyhyt katsaus, mitä ja miksi tehdään Alkulämmittely jäällä, tuntuma palloon ja pelikavereihin, maalivahdit Taitojen harjoittelu Peliomaiset harjoitteet Peliosuus Loppuvenyttelyt kopissa ja palaute harjoituksesta
Suunnitelmallisuus ja systemaattisuus ”Hyvin suunniteltu – puoliksi tehty” Suorituskykyä voidaan parantaa systemaattisella toiminnalla Harjoituskerran, viikon, jakson ja kauden suunnittelu. Muuttujina ovat teho (voimakkuus, tiheys) ja määrä (lukumäärä, kesto) Levon ja rasituksen suhde Tiedon ja menestyksekkäiden kokemusten hyödyntäminen
Suunnitelmallisuus ja systemaattisuus Merkitse kalenteriin kilpailukausi ja kauden päätavoite Rytmitä sen mukaan harjoitusjaksot: peruskuntokausi, lajiharjoittelukausi, kilpailukausi Rytmitä eri harjoitusmuodot harjoitusjaksoille: kestävyys, voima, nopeus, liikkuvuus Suunnittele yksittäiset harjoitukset, käytä apunasi Trion nettisivujen valmennusaapista Trion valmentajakerhon perustaminen
Päätös Palaute: Mistä olisit halunnut kuulla enemmän? Plussat? Trion valmentajakerhon perustaminen: eri harjoittelukausien harjoituksien suunnittelu, uudet tuulet, taktiikka, vinkit vaikeissa tilanteissa, välineistöhankinnat (tutka?)