Neuropsykologinen näkökulma lukivaikeuteen Hanna Kortteinen Tutkija, psykologi Niilo Mäki Instituutti 8.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Matematiikan oppimisvaikeudet
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Päivän erikoinen ÄI1.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Matematiikan oppiminen.
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Kognitiivisen fatiikin vaikutus MS-potilaiden kieleen
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2
Venäjänkielisten lasten suomen kielen kvantiteetin omaksuminen tietokoneavusteisen harjoittelun avulla Riitta Pennala Suomi toisena kielenä ja monikielisyys.
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-
AMMATILLISTEN OPETTAJIEN OPINTOPÄIVÄT AIKUISEN OPPIMISEN HAASTEET Hanna Ilola.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Venäjän alkeiden opetus
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Luola-projekti. ”Luola-projekti toteuttaa lapsille suunnatun Lukutaitoa arvioivan pelin, jonka tarkoituksena on mitata lukemisen perusteiden edellyttämiä.
S2-opetus esiopetuksessa
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Kielellisen kehityksen tukeminen Ruut Ruokonen 2013.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
LUKEMISEN OSATEKIJÖITÄ
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Neuropsykologinen näkökulma lukivaikeuteen Hanna Kortteinen Tutkija, psykologi Niilo Mäki Instituutti

Lukivaikeus on perinnöllinen  Ei vain sosiaalinen perintö, vaan selkeä familiaalinen riski: lukivaikeudella on geneettinen tausta  prosentilla dyslektikoista vanhempi, jolla lukivaikeus  dyslektisen vanhemman lapsista 31 prosentilla lukemisen ja/tai kirjoittamisen ongelmia koulussa  Geenilöydöksiä tehty, mutta mikään yksittäinen löydös ei selitä koko ilmiötä  lukivaikeus lienee monimutkainen geneettinen häiriö

Lukivaikeudella on neurologinen perusta  Aivojen rakenteelliset poikkeavuudet, ei kuitenkaan kaikilla  symmetriaeroja planum temporale alueella  solurakenteiden poikkeavuudet  aivokurkiaisen rakennepoikkeavuudet  Hermoston toiminnassa myös eroja  dyslektikoilla aivoaktivaatio poikkeavaa, havaittavissa jo vauvoilla  fonologinen prosessointi paikantunee temporaalialueelle, jossa selviä aktivaatioeroja frontaali parietaali okkipitaali temporaali

Lukitaitojen kehittyminen ortografisesti säännönmukaisessa kielessä Kielellinen tietoisuus Kirjain-äännevastaavuus Äänteiden yhdistäminen tavuksi: erilaiset tavurakenteet lyhyet  pitkät tavut Tavujen yhdistäminen sanaksi: erilaiset tavurakenteet lyhyet  pitkät sanat Sujuva lukeminen (sanatason tunnistus) Ymmärtävä lukeminen Tuottavan kirjoittamisen taidot Äänne-kirjainvastaavuus Tavujen jakaminen äänteiksi: erilaiset tavurakenteet lyhyet  pitkät tavut Sanan jakaminen tavuiksi: Erilaiset tavurakenteet Lyhyet  pitkät sanat Kielellinen tietoisuus (Siiskonen, Aro & Holopainen, 2001)

Tyypillinen neuropsykologinen profiili  Sen lisäksi, että heikot teknisen lukemisen ja/tai kirjoittamisen taidot, vaikeuksia  fonologisessa prosessoinnissa  vaikeus erotella äänteitä  vaikeus purkaa sana äänteisiin, manipuloida äänteitä  nopeassa nimeämisessä  vaikeus palauttaa nopeasti ja sarjallisesti mieleen tuttuja ärsykkeitä (esim. värit, numerot, kirjaimet) eli automatisaatioprosessi ei toimi  lyhytkestoisessa kielellisessä muistissa (+työmuistissa)  lyhytkestoinen muisti huomattavasti kapeampi eli vaikea pitää mielessä lyhyttä numerosarjaa

Alkoholismi ei aiheuta lukivaikeutta  Lukivaikeus on kehityksellinen oppimisvaikeus  ei ilmene yhtäkkisesti aikuisuudessa  merkit näkyvät viimeistään alakouluiässä, usein jo sitäkin ennemmin  Pitkäaikainen juominen aiheuttaa muutoksia aivoissa (aivokudos vähenee, subkortikaaliset alueet kutistuvat) ja voivat näkyä testaustilanteessa  hidastuneisuutena moniosaisissa tehtävissä  suorituksen hajoamisena tehtävän vaativuuden kasvaessa  väsähtämisenä, kun tehtävä vaatii aktiivista ponnistelua  juuttuvuutena tehtäväehtojen muuttuessa  tuotteliaisuuden niukkuutena (vähän aloitteellista toimintaa)  mieleen painamisen ja palauttamisen tehottomuutena (palautus vie paljon aikaa)

ICD-10 Lukemiskyvyn häiriö  lukemisen tarkkuus ja/tai ymmärtäminen vähintään 2 SD alle odotusarvon tai anamneesissa vakavia lukemisvaikeuksia ja kirjoittamistestin tulos alle 2 SD normiarvosta  ÄO > 70  häiritsee merkitsevästi opintoja tai jokapäiväisen elämän lukemistaitoja vaativia toimintoja  ei ole suoraa seurausta näön tai kuulon tarkkuuden vajauksesta tai neurologisesta sairaudesta  ei äärimmäisiä puutteita opetuskokemuksessa International Dyslexia Association (2003) “ Dyslexia is a specific learning disability that is neurological in origin. It is characterized by difficulties with accurate and/or fluent word recognition and by poor spelling and decoding abilities. These difficulties typically result from a deficit in the phonological component of language that is often expected in relation to other cognitive abilities and the provision of effective classroom instruction. Secondary consequences may include problems in reading comprehension and reduced reading experience that can impede the growth of vocabulary and background knowledge.” Miten diagnosoida lukivaikeus?

Miten tunnistaa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet?  Heikot lukemisen ja/tai kirjoittamisen taidot  mekaaninen lukeminen takeltelee, on usein hyvin hidasta, tekstin viesti saattaa mennä ohi ponnistelun takia  voi näkyä välttämiskäyttäytymisenä ääneenlukutilanteissa  kirjoitusvirheet, niukka tuottaminen  tyypillisiä virheitä vokaalien kestot (sapas po. saapas), kaksoiskonsonanttivirheet (taki po. takki), diftongit (toutos po. tuotos, lyösä po. löysä), reversaalit (tarava po. tavara), rotaatiot (b ja d menevät sekaisin)  oman tekstin tuottaminen niukkaa ja tuskallista: lauseet lyhyitä tai vaillinaisia, ”en keksi mitään”, välttelee lomakkeiden täyttämistä tai pyytää jonkun muun täyttämään ne  Haastattelun kautta tiedot kehityksellisyydestä  sukuriski (kenellä, minkälaisia pulmia)  kehityksen varhaisvaiheet: puhumaan oppiminen, omat sanat, artikulaatiovaikeudet  milloin omat vaikeudet alkoivat, miten näkyivät?  aikaisemmat tutkimukset  kouluratkaisut (erityisopetus: yksilöllistetyt oppimäärät, erityisluokka)  onko pyrkinyt välttämään lukemista/kirjoittamista?

Ilmiasu eri ikäkausina  Alaluokilla lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen tavallista työläämpää ja taidot saattavat jäädä puutteelliseksi, seurannaisvaikutuksina luetun ymmärtämisen vaikeuksia  Nuoruus- ja aikuisiässä ongelmat liittyvät lukemisen hitauteen ja sujumattomuuteen sekä oikeinkirjoitukseen, myös luetun ymmärtämisen vaikeuksia

Neuropsykologinen tutkimus   Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi   kirjain-äännevastaavuus   sanojen, epäsanojen, tekstin lukeminen (tarkkuus, nopeus)   tavuttaminen   oikein kirjoittaminen (sanat, epäsanat)   tuottava kirjoittaminen   ymmärtämisen taidot Lukivaikeuksien seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille (L. Holopainen, L. Kairaluoma, J. Nevala, T. Ahonen & M. Aro, 2004) Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö nuorille ja aikuisille(J. Nevala, L. Kairaluoma, T. Ahonen, M. Aro & L. Holopainen, 2006)

 Kielelliset taidot  sananlöytäminen  nopea nimeäminen  kielen ymmärtäminen  lauserakenteiden hallitseminen  fonologia  kielellinen lyhytkestoinen muisti  Muut neurokognitiiviset taidot ja osa-alueet tarpeen mukaan  tarkkaavuus, toiminnanohjaus  näönvarainen havaitseminen  hienomotoriikka  ongelmanratkaisu  Sosio-emotionaaliset tekijät  motivaatio, asenteet, masentuneisuus, ahdistuneisuus, käytöshäiriöt  Testitietojen ja haastattelun synteesi, johtopäätösten tekeminen

Lukivaikeuksiin liittyy usein muita vaikeuksia  Komorbiditeetti korkea  NMI:n kliininen aineisto  vain vajaalla 30 prosentilla pelkästään lukivaikeus  ~20 prosentilla lisäksi tarkkaavaisuus ja ylivilkkaushäiriö (ADHD)  ~14 prosentilla matemaattisia oppimisvaikeuksia  ~5 prosentilla tunne-elämän tai käyttäytymisen ongelmia  ”puhdas” lukivaikeus suhteellisen harvinainen ilmiö, ongelmien monitahoinen verkko otettava aina huomioon!

Kiitos!