Kasvatustieteen psykologiset perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Katso Aitolasta lisää:
Lapsuus – kasvatustieteen psykologiset perusteet
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Opettaja Uusimmat Oma opetukseni Kurssi-ilmoittautuminen: TILTP1, kurssilaisten valinta TILTP2, ilmoittautuminen päättynyt Arviointi: METAA2,
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Innovointiharjoitus Innovaatiojärjestelmät -kurssilla Tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat uudella, paikkaan ja aikaan sitomattomalla työvälineellä.
Työpaikkakouluttajan ABC
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Haluatko osallistua Suomen judon strategian muovaamiseen ja toteuttamiseen? Tässä yksi tapa.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Työpaikkakouluttajan ABC
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Tutkielman teko-ohjeet
Johdantoseminaari.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
3 Minuudessa on kaksi puolta
Miellekartta.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kirjallisuusterapia.
Partion johtamismallin avulla
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Esityksen transkriptio:

Kasvatustieteen psykologiset perusteet Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op KT10 JKO/Sari Paananen

Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op Opintojaksossa tarkastellaan ihmisen kasvua ja kehitystä elämänkaariteorioiden näkökulmasta Suoritustapa: kirjallinen yksilövastaus tai ryhmäsuoritus Kirjallisuus: Lehtinen, E. & Vauras, M . 2006 tai uudemmat. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY (luvut 1-8 JA Nurmi, J-E., Ahonen, T. , Lyytinen, H., Pulkkinen, L & Ruopppila, I. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY. Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Opintojakson tavoitteet: Osaat selittää ihmisen kehitystä kuvaavia käsitteitä, teorioita ja tutkimustuloksia ja soveltaa niitä elämäntapahtumien tulkinnassa ja Tunnistat yksilön kehityksen yleiset lähtökohdat ja yksilölliset piirteet Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Ryhmäsuoritus Ryhmäsuorituksen voi tehdä yhdessä tai kahdessa osassa. Yhdessä osassa käytynä suoritus kestää noin 3,5 – 4 h. Kahdessa osassa suoritus jakaantuu seuraavasti: Alustukset keskusteluineen, n. 2,5 h Teemakeskustelu Nurmen ym. (2006) toimittamasta teoksesta n. 1 h 15 min Voitte itse päättää, kuinka monta kertaa tapaatte ennen varsinaista ryhmäsuorituskertaa! Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Ensimmäinen kokoontuminen A) ryhmän kokoaminen B) Ryhmäsuoritusohjeiden läpikäyminen (Sari) C) Työsuunnitelman laatiminen Ryhmän jäsenten yhteystiedot Aikataulut Elämänkaaren vaiheiden jakaminen Sovellusten ideoiminen ja jakaminen Yhden elämänkaaren vaiheen valitseminen Nurmen ym. (2006) teokseen pohjautuen Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Valmistautumisohjeet ryhmäsuoritukseen Elämänkaaren vaiheiden jakaminen ja ohjeet alustukseen Jakakaa ryhmässä elämänkaaren vaiheet teorioineen esimerkiksi seuraavasti: Ikävaihe Teoriat Lapsuus Mahler, Erikson, Piaget Nuoruus Marcia, Erikson, Gould Aikuisuus Levinson, Erikson, Gould, Havinghurst Vanhuus Fisher, Erikson, Peck Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Kukin opiskelija/pari /pienryhmä perehtyy: Tarkoituksena on käsitellä ryhmässä kaikki vaiheet. Pääteoksena on Kasvatuspskologia – kirja (voitte hyödyntää myös Nurmen ym. Teosta) Kukin opiskelija/pari /pienryhmä perehtyy: teorioiden kautta yhteen elämänkaaren vaiheeseen ja tekee siitä alutusmateriaalin, jossa tulevat esille keskeiset käsitteet ja vaiheet (voi olla tiivis, esim. taulukko, käsitekartta, ranskalaisilla viivoilla) Mukaan myös lähdeviitteet ja –luettelo Alustus jaetaan koko ryhmälle Ryhmäsuorituksen suullinen alustus pohjautuu tähän materiaaliin Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Sovellusten jakaminen ja ohjeet teorioiden soveltamiseen Sopikaa kunkin ryhmän sovellukset eli keneen tai keihin teorioita peilataan. Sovellus voi olla esim. TV-sarja, kirja (ks. Vinkkilista: https://www.avoin.jyu.fi/koppa/opintojaksot/ktkp121/ehdotuksia-analysoitaviksi-teoksiksi Kytkekää teoriat ja esimerkkihenkilön elämäntapahtumat rinnakkain: Esim. Miten Eriksonin teoria selittää Kotikadun Eevan elämänkaaren vaihetta? Esim. Miten Mahlerin teoria käsitteineen vastaa vaikkapa siskon tyttären kehitystä? - Pienryhmät kertovat sovelluksesta ryhmäsuorituksen suullisessa alustuksessa (eli sovellusta ei tarvitse kirjoittaa alustusmateriaaliin) Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Teemakeskusteluun valmistautuminen Nurmen ym. (2006) teoksen pohjalta: Päättäkää koko ryhmässänne, mihin yhteen elämänkaaren vaiheeseen syvennytte! Lukekaa valintanne pohjalta Nurmen teosta niin, että jokainen opiskelija perehtyy valitsemansa elämänkaaren pääluvun alla käsitellyistä alaluvuista vähintään kolmeen, ja kirjaa ylös tutkimustuloksia, joita haluaa nostaa keskustelussa esille. Jokainen tekee itselleen muistiinpanot, ja toimittaa ne Sarille etukäteen (lähdeviitteet, lähdeluettelo mukaan) Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Ryhmäsuoritustilanne Alustukset ja keskustelut teorioista ja sovelluksista (n. 40 min/opiskelija/pari/pienryhmä) - jokainen jakaa alustusmateriaalin muille, ja esittelee koko ryhmälle oman elämänkaaren vaiheensa teoriat peilaamalla niitä omaan sovellukseensa Voitte elävöittää esim. musiikin, runojen, TV-ohjelman pätkän avulla Esittäkää tulkintoja, provosoikaa, tehkää kysymyksiä! Muut opiskelijat tekevät muistiinpanoja ja huomioita Yhteisessä keskustelussa nostetaan esille heränneitä ajatuksia, huomioita ja kysymyksiä Vertaispalaute tärkeää! Tärkeää yhteinen oppiminen! Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op

Teemakeskustelu Nurmen ym. (2006) teoksesta, 1 h 15 min Jokainen on perehtynyt yhteisesti valittuun elämänkaaren vaihetta käsitteleviin, alalukuihin (vähintään 3 alalukua) Jokainen on kirjannut ylös tutkimustuloksia Keskustelussa tulokset kootaan ja niistä keskustellaan yhdessä Ryhmän itsearviointikeskustelu, arviointi ja palaute Lopuksi ryhmä arvioi työskentelyään ja oppimistaan itsearviointikysymysten pohjalta Ryhmä saa palautetta myös Sarilta Työskentely arvioidaan asteikolla 0-5 Arvioinnissa korostuu opintojakson tavoitteiden ja tehtävänannon mukainen vastuullinen ja aktiivinen toiminta. Arvioidaan kokonaisuutena ja koko ryhmä saa saman numeron. Kasvatustieteen pskologiset perusteet, osa 1 Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op