Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö 26.8.2011 Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö 26.8.2011 Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu."— Esityksen transkriptio:

1 Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö 26.8.2011 Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu

2 Study group –Lyhennetään SG –Tarkoittaa ryhmässä opiskelua ja oppimista –Tarkoituksena jämäköittää ja helpottaa opiskelua –SG on yksi osa opiskelua, opintojakso koostuu usein esim. lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja study groupissa opiskelusta 1.4.20152Tekijän nimi

3 1.4.20153Tekijän nimi

4 Stydy group –Säännölliset kokoontumiset –Yhdessä sovitut toimintatavat ja –säännöt –Yksi jäsenistä on ryhmän vetäjä –Sg-kokoontumisen aiheena voi olla joko opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyvät aiheet ja tehtävät tai opiskeluun yleisesti liittyvät kysymykset kuten tietokoneohjelmien käyttö, opiskelutaidot jne. 1.4.20154Tekijän nimi

5 Study group –Tausta-ajatuksena: Yhdessä oppiminen on oppimisen kannalta –A. helpompaa –B. mielekkäämpää –C. tehokkaampaa 1.4.20155Tekijän nimi

6 Millä tavoin ihmiset oppivat? Luento Lukeminen Audio-visuaalinen Demonstraatio Keskustelu ryhmässä Tekemällä oppiminen Toisten opettaminen 5 % 10 % 20 % 30 % 50 % 75 % 80 % National Training Laboratories, Bethel, Maine, USA

7 Study group –Paras tulos saavutetaan toisten kanssa keskustelemalla, yhdessä tekemällä ja toisia opettamalla 1.4.20157Tekijän nimi

8 Study groupin toimintakykyisyys 1.4.20158Tekijän nimi Sitoutumi nen Vastuun ottaminen ja jakaminen Mahdollisuus tasapuoliseen osallistumiseen Hyvä ryhmä- henki

9 Study groupin muodostaminen 1. Ryhmän esittäytyminen –Siirry omaan ryhmääsi – Vaihe 1 (15 min) Parin haastattelu Valitse ryhmästä pari, jota et vielä tunne (voitte muodostaa myös kolmion) Haastatelkaa parin kanssa toisianne vuorotellen, yhden haastattelun kesto max. 5- 7 minuuttia Laadi ensin kysymykset. Selvitä haastateltavasi henkilötietojen lisäksi aikaisempi opiskelutausta ja työkokemus Kirjaa ylös vastaukset lyhyesti, mieluiten samalla kun haastattelet – Vaihe 2 (noin 15-20 min) Parin esittely Esittele muulle ryhmälle henkilö, jota haastattelit Yhden esittelyn kesto 2 minuuttia, jotta kaikki ehtivät! 1.4.20159Tekijän nimi

10 Study groupin muodostaminen 2. Miten study group toimii? –Kukin ryhmän jäsen kirjoittaa vuorotellen paperiin yhden ajatuksen aiheista: 1.Study group –työskentelytapa on hyödyllinen, koska… 2.Study group onnistuu, jos… 3.Study group epäonnistu jos… 4.Oma panokseni study groupilleni tulee olemaan… –Jokainen ryhmä saa neljä paperia, kunkin paperin yläreunassa on yksi aiheista 1 - 4. Kierrättäkää ryhmässä papereita niin, että jokainen kirjoittaa jokaiseen paperiin yhden ajatuksen. Älä kirjoita sellaista, mikä on jo kirjoitettu, koita keksiä jokin uusi näkökulma! Kirjoittakaa mieluiten kokonaisia lauseita. Palauttakaa valmiit kirjoitelmat opettajalle. 1.4.201510Tekijän nimi

11 Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö 2.9.2011 Tiina Laajala &Tomi Guttorm Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu

12 Study groupin muodostamisvaiheessa sovitaan… –Mikä on teidän ryhmänne nimi? –Millaiset säännöt teidän ryhmällänne on? –Kuka on ryhmän vetäjä? Kierrätättekö vetovastuuta? –Kuinka usein ja milloin aiotte kokoontua, mitä asioita aiotte kokoontumisissa käsitellä (SG-suunnitelma)? –Kuinka pidätte yhteyttä? 1.4.201512Tekijän nimi

13 Study group –kokoontumisen rakenne –Kuulumiset ja tapaamisen tarkoituksen kertaaminen –Työskentely: esim. tehtäviin vastaaminen, ratkaiseminen tasapuolisen osallistumisen ja yhteisen tiedonrakentelun periaatteella –Oppimisen arviointi, yhteenvedon laatiminen –Seuraavan kokoontumiskerran sopiminen / sovitun ajankohdan vahvistaminen 1.4.201513Tekijän nimi

14 Oppiminen study groupissa –Study groupissa on tarkoitus muodostaa laaja ja syvällinen kokonaiskäsitys asiasta. –Kokonaiskuvaa ei pääse muodostumaan, jos vain jaatte opiskeltavan kokonaisuuden (tavoitteena: saadaan työ tehtyä nopeasti ja palautettua) –Kokoontumisen työskentelystä on tärkeää yhdessä koota yhteenveto, niin että kaikki ryhmän jäsenet pystyvät muodostamaan kokonaiskuvan (tavoitteena: yhteinen uuden tiedon rakentelu) –Yhteenveto voidaan lopuksi tiivistää esim. miellekartaksi 1.4.201514Tekijän nimi

15 Tehtävät 2.9.2011 –Antakaa ryhmällenne osuva nimi –Laatikaa ryhmällenne säännöt ensimmäisen kokoontumisen ryhmätyön tuotosta hyödyntäen: 4-5 napakkaa sääntöä tai periaatetta –Nimetkää ryhmällenne vetäjä? Kuinka kierrätätte vetovastuuta? –Kuinka usein ja milloin aiotte kokoontua, mitä asioita aiotte kokoontumisissa käsitellä eli laatikaa SG –suunnitelma (niissä rajoissa kuin mahdollista) –Kuinka jaatte työskentelyn tuotokset ja yhteenvedot? –Sopikaa kuinka pidätte yhteyttä (ellette ole sitä vielä tehneet)? –Työskentelyn purku auditoriossa klo__________ 1.4.201515Tekijän nimi


Lataa ppt "Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö 26.8.2011 Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google