Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Advertisements

Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Toimintaympäristön analyysi
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Innovaatiopolitiikan suunta Toimitusjohtaja Jussi Järventaus Suomen Yrittäjät Lappeenranta
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä Top Leader Työpajan 2 ( ) yhteenveto Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien.
Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys.
Lahden tiedepuisto Lahden seudun kehitys LADEC Oy.
Tik Ohjelmistotuoteliiketoiminta. Tik Kevät 2001 ©Accenture 2001 All Rights Reserved 2 Luennot ja projekti Ti 12.3 To 14.3 Ti 19.3 To 21.3.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?

Onnistunut patentointiprosessi
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Innovaatiojohtaminen, miten yhdistetään teknologian, markkinoiden ja organisaation muutokset. Heli Aramo-Immonen TTY/ Pori TETA osa 4.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
2. Markkinoiden käyttäytyminen
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
Tytöt teknologian taitajiksi
Johdatus ohjelmistoliiketoimintaan harjoitustyö
Miten vaikutuksia mitataan?
Liikeidean esittelyohje
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Risto Kulmala VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Yrityksen projektisuunnitelma
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Juuli-julkaisutietoportaali
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Asiakkuuksien hallinta
Arvioinnista arkipäivää
Metallien jalostus Suomessa: nykytila ja tulevaisuuden haasteet
Innovaatio&tuotteistamisprosessi
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Kylämatkailuseminaari
Opettajankoulutus muutoksessa
Lili Aunimo Innovaatioprosessi
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä 19.4.2002 Antti Ivanoff Antti Jääskeläinen Ilona Vallenius

Esityksen rakenne Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät Uusien tuotteiden syntymistavat Idealähteet Ideoiden synty yritystoiminnan kentässä Ideoiden synnyttämistekniikoita Yhteenveto

Esityksen sijoittuminen viitekehykseen …

Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät Rohkaiseva analyysi Ympäristö Uudistava strategia Uuden kehittäjä Mahdollisuuksien tarjoaminen Idean käsittely Innovaatioprosessiin ja Innovaation onnistumiseen vaikuttavat tekijät Vastuun korostaminen Resursseja Rahoitus Kehityksen tukeminen Aikaa innovoinnin kehitykseen Lähde: Kangasluoma 1979

Uusien tuotteiden synnyttämistavat (kategoriat) Oivallukseen pohjautuva Markkinatutkimukseen pohjautuva Perustutkimukseen pohjautuva Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos. 1983.

Oivallukseen pohjautuva Tyydyttämis- mahdollisuudet Oivallus Tuotekehitys Tuote Markkinoiden tarve Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos. 1983.

Markkinatutkimukseen pohjautuva Markkinatarve Tuotekehitys Tuote Kysymys, ongelma Soveltava tutkimus Markkina- tutkimus Tyydyttämis- mahdollisuus Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos. 1983.

Perustutkimukseen pohjautuva tutkimus Aihe Menetelmä Tuote- kehitys Tuote Soveltava tutkimus Markkina- tutkimus tarpeet mahdol- lisuudet Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos. 1983.

Ideoiden ryhmittelytapoja on myös muita … Ideoiden ryhmitys (Leivo) markkinapainotteiset ideat teknologiapainotteiset ideat T&K projektit vastaavasti (Mansfeld & Wagner) Kysyntäpainotteiset projektit (demand-pull) Teknologiapainotteiset projektit (technology-push) Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos. 1983.

Tuotekehityksen lähtökohdat konepajateollisuudessa … kapea, tarkoin määritetty liiketoiminta-alue panostus teknologisiin muutoksiin kasvetaan voittamalla muut tekniikalla nopea reagointi markkinoihin oman alan taitotiedon lisääminen johtavia sektoreita 20-25% lopuissa seuraajia => Puolet keksinnöistä lähtöisin talon sisältä (teknologiapainotteiset) toinen puoli markkinalähtöisesti Lähde: MET 1987

Idealähteet asiakkaat ja käyttäjät näyttelyt ja kongressit markkinatutkimukset oman ja kilpailijan tuotteen analysointi tuottavuuden analysointi patentit, ulkopuoliset keksinnöt korkeakoulut ja tutkimuslaitokset arvoanalyysi ja luovan työn menetelmät hylättyjen ja keskeytettyjen tuotekehitysprojektien arviointi henkilökohtaiset kontaktit Lähde: Kangasluoma 1979.

Tuoteidea vs. Asiakastieto Menestyäkseen tuotteella täytyy olla tilaajat, asiakkaat joiden tarpeisiin tuote on kehitetty asiakastarvetietous täytyy saada markkinoinnilta tuotekehitys voi myös tutustua asiakkaan ympäristöön aikaisemman sukupolven reklamaatiotietous auttaa nykyisten tuotteiden kehittämisessä asiakastietoutta täytyy kerätä tuotekehitykseen koko talon sisältä tuotekehitysideoita syntyy myös talon sisällä Lähde: Välimaa et al. 1994, s26.

Yrityksen toimitusprosessi / arvoketju… Tuottaa yrityksen kassavirran Muodostaa työntekijöiden arkipäivän Muodostaa pohjan, josta asiakastarvetieto kertyy organisaatioon Tieto hajautuu yrityksen eri toimintoihin

Tuotemuutoksen laajuus Uusi avaintuote Avaintuotteen uusi sukupolvi Lisäys tuote- perheeseen Tuote- johdannaiset Radikaali Läpimurto Uusi avainprosessi Seuraava sukupolvi/ platform Avainprosessin uusi sukupolvi Prosessimuutoksen laajuus Prosessin päivitys Johdannaiset Vähäinen muutos Lähde: Berg et al. 2001.

Kuinka yrityksen arkipäivä liittyy tuotekehitykseen? Asiakastarpeet Havainnot Reklamaatio Palautteet Kokemukset Asiakkaiden toiveet IDEOITA Markkinatilannetieto … ideoita synnyttämällä

Käytännössä tieto jakautuu organisaation ”lonkeroihin” … Seuraus: Ideoiden kehittämiseen saatava henkilöitä (tai tietoa) yrityksen eri toiminnoista …

Tiedon lähteet vs. ideat Uusi avaintuote Avaintuotteen uusi sukupolvi Lisäys tuote- perheeseen Tuote- johdannaiset Radikaali Läpimurto Tuotekehitys Uusi avainprosessi Markkinatieto Asiakaspalaute Seuraava sukupolvi/ platform Avainprosessin uusi sukupolvi Tuotekehitys Asiakaspalaute Prosessimuutoksen laajuus Prosessin päivitys Asiakaspalaute Johdannaiset Vähäinen muutos Lähde:

Järjestelmällisiä ideoiden synnyttämistekniikoita Divergoiva ongelmanratkaisumenetelmä Aivoriihi Morfologinen analyysi Muistilistat Delfoi-tekniikka Taulukointi Pakkoassosiaatiot Synektiikka Luovuus (?) Yhtäläisyyksiä OLO - menetelmään Lähde: Kangasluoma 1979

Arvioinnin vaikutus innovointiprosessiin Luova ajattelu Tuhoava ajattelu Ideointi Arviointi Ideointi Arviointi Lähde: Välimaa1994

Ideoiden ja projektiehdotusten arviointikriteereitä … Yhdensuuntaisuus toiminta-ajatuksen ja tavoitteiden kanssa Markkinointikriteerit Taloudelliset kriteerit Tuotetta ja järjestelmää koskevat kriteerit Tutkimus ja kehitystoimintaa koskettavat kriteerit Tuotantoa koskevat kriteerit Ihmistä ja ympäristöä koskevat kriteerit

Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät – muutama lisää Rohkaiseva analyysi Ympäristö Uudistava strategia Uuden kehittäjä Toimintojen välinen yhteistyö Mahdollisuuksien tarjoaminen Idean käsittely Innovaatioprosessiin ja Innovaation onnistumiseen vaikuttavat tekijät Vastuun korostaminen Resursseja Osaamisen ja tiedon jakaminen Rahoitus Markkinatilanne Kehityksen tukeminen Tietojärjestelmien oikea hyödyntäminen Aikaa innovoinnin kehitykseen Lähde: Kangasluoma 1979 + oma

Yhteenveto Ideat voivat syntyä joko teknologia tai markkinalähtöisesti Onnistunut T&K prosessi ei sellaisenaan riitä – innovaation kaupallistaminen tärkeää Markkinatieto jakautuu yrityksessä eri toimintoihin Ideoiden kehittämisessä on hyvä yhdistää yrityksen koko markkinatieto Ideoiden järjestelmälliseen synnyttämiseen on olemassa erilaisia tekniikoita Arviointi ja ideoiden kehitys kannattaa pitää erillään

Lähteet Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos 1983. Tuotekehitystuki ja yritysten tutkimustoiminta. Liiketaloustieteellisen tutkimuslaitoksen julkaisusarja – sarja B:33 Berg, P., Leivo, V., Pihlajamaa, J., Leinonen, M. Tuotekehitystoiminnan laadun ja kypsyyden arviointi. 2001. MET-julkaisuja 6/2001. Vantaa. s. 134. Kangasluoma Matti 1979 Tutkimus- ja tuotekehityskäsikirja. s. 300 MET, Suomen Metalliteollisuuden Keskusliitto 1987 Tuotekehitysprojektin ohjaus ja toteutus. Tekninen tiedotus 2/87. s. 58 Välimaa, V. Kankkunen, M., Lagerroos, O. Lehtinen, M. 1994 Tuotekehitys – asiakastarpeesta tuotteeksi