RYHMÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
MIKÄ ON TIIMI?.
Hyvä toimituksen esimies
OHJAAMINEN.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu
Vapaaehtoisten johtaminen
Menettelytavat ja ennakkoehdot
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Minä oppijana 1 ov..
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Roolit Roolit liittyvät vuorovaikutukseen (sosiaalipsykologinen näkökulma) Rooli=yksilön omaksuma toimintatapa tietyllä hetkellä tilanteessa, johon liittyy.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Vip-opiskelija ja opiskelijafoorumi. Opiskelijafoorumien perustaminen jokaiseen opetuspisteeseen Tavoitteena opiskelijoiden äänen kuuleminen ja vaikutusmahdollisuuksien.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Yhteistoiminnallinen kokous
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Tiimitaitojen kehittäminen – millainen tiimipelaaja olen?
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
OAJ:n koulutus - suunniteltua ja toteutunutta
Menestys tiimityön kautta
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta:
Esityksen transkriptio:

RYHMÄ

RYHMÄN TOIMINNAN KEHITYSVAIHEET 1. Ryhmän muotoutumisen vaihe 2. Kuohuntavaihe 3. Yhteistoiminnan syntymisen vaihe 4. Kypsän toiminnan vaihe 5. Ryhmän hajoaminen

1. Ryhmän muotoutumisen vaihe Ryhmän jäsenet ovat varovaisia, epävarmoja, etäisiä ja toisiaan tarkkailevia. Kommunikaatio on pinnallista. Roolit selkiytymättömät, kukin etsii paikkaansa. Ryhmä ei ole selvillä tavoitteistaan. Luodaan pelisäännöt.

2. Kuohuntavaihe Oman näkökannan korostaminen, yksilökeskeisyys. Jäsenten ja ryhmän vetäjän arvostelua ja testaamista, tehtävien vastustamista. Erimielisyyksiä, kuppikuntia - rakentavan työskentelyn puute. Kilpailu johtajuudesta.

3. Yhteistoiminnan syntymisen vaihe Yhteenkuuluvuus kehittyy, me-henki.  Ryhmän roolit ja pelisäännöt selkiytyvät. Vuorovaikutus on toimivaa. Ryhmän jäsenet alkavat sitoutua toimintaan. Ryhmä toimii tehtävänsä mukaisesti. Ristiriitoja vältetään ja yhteistoimintaa kaunistellaan.

4. Kypsän toiminnan vaihe Ryhmän jäsenten asema vakiintunut ja he tuntevat kuuluvansa ryhmään. Hyvä, avoin yhteistyöilmapiiri. Vuorovaikutus toimii, ryhmän jäsenet luottavat itseensä ja ryhmään. Ryhmällä kyky ratkaista kriisejä. Päätökset yhteisiä, työnjako tarkoituksenmukainen ja toimiva. Toiminta joustavaa.

5. Ryhmän hajoaminen Ryhmä on päässyt tavoitteeseensa ja siitä on tullut tarpeeton. Haikeus tai helpotus.

ROOLIT RYHMÄSSÄ TEHTÄVÄROOLIT: ASENNEROOLIT: esim. puheenjohtaja, sihteeri ASENNEROOLIT: esim. alistuja, auttaja, vetäytyjä, hauskuttaja RYHMÄÄ YLLÄPITÄVÄT ROOLIT: esim. rohkaisija, välittäjä, sovittelija, kommentoija RYHMÄN TOIMINTAA HÄIRITSEVÄT ROOLIT: esim. huomion tavoittelija, kilpailija, pelleilijä, jarruttaja, hyökkääjä VALTAROOLIT: esim. johtaja, apulainen, toimeenpanija, myötäilijä

ROOLIT RYHMÄSSÄ TYÖELÄMÄROOLIT: PERHEROOLIT: YKSILÖLLISET ROOLIT: jatkoa TYÖELÄMÄROOLIT: esim. työnjohtaja, työtoveri PERHEROOLIT: esim. äiti, isä YKSILÖLLISET ROOLIT: esim. ryhmän muusikko, ryhmän älykkö

Toimivan ryhmän tunnusmerkit Vuorovaikutus on avointa, monipuolista ja rakentavaa. Ryhmän jäsenet sitoutuvat ryhmän yhteisesti päättämiin tavoitteisiin. Ryhmä toimii yhteisten pelisääntöjen mukaan. Kaikkia ryhmän jäseniä kuunnellaan, otetaan huomioon ja rohkaistaan osallistumaan. Päätöksissä pyritään yksimielisyyteen. Ryhmä kykenee kehittämään toimintatapojaan ja sopeutuu uusiin tilanteisiin.

Toimivan ryhmän tunnusmerkit jatkoa Työnjako ja ryhmän roolit muodostuvat jäsenten kykyjen ja kiinnostuksen perusteella. Ryhmä osaa käsitellä palautetta ja oppii siitä. Ryhmän jäsenet ottavat vastuuta ja ovat motivoituneita toimintaan. Ryhmä on riittävän kiinteä suoriutumaan tehtävistä. Ryhmän sisäiset ongelmat eivät näyttele merkittävää roolia.

Lähde: Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot Lähde: Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille.