Kirjoittaminen prosessina

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Oppiminen on taitolaji! Jaana O. Liimatainen
VOA-oppimispäiväkirja
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
14 websuunnitteluvinkkiä!
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Essee.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Palautetaidot ja opponointi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Aloitusseminaarin ohje
Suuttumuksen hallinta
Kyselylomakkeen tekeminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Tutkielman teko-ohjeet
Työelämän tekstejä sähköposti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen kirjoittaja olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Aineistosta kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kirjallisuusterapia.
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

Kirjoittaminen prosessina " Mä en kyllä ymmärrä, että siitä tentistä tuli vaan kakkonen. Mähän kirjotin ihan sairaasti - ainakin kaks sivua joka kysymykseen - ja muistin vielä kaikki ne esimerkitkin, mitä se kerto luennoilla. Enhän mä kaikesta varma ollu, mutta kirjotin nyt kuitenkin varmuuden vuoks. Pakko siitä on osa olla oikeinkin. Tai ehkä se ajatteli, että mä en oikeesti osannut sitä asiaa kun mä laitoin sinne vähän kaikkee… Mulla taitaa olla selkkareissa vähän sama juttu, mä en oikeen osaa jäsentää. Mut kun se kirjottaminen on niin hankalaa. Mä en koskaan oikeen tiedä mistä mun pitäis alottaa ja sit mä jään aina jumiin. Laskeminen on ihan eri juttu. Ei insinöörin tarttekaan osata kirjottaa mitään romaaneja!" Teekkarin tehopenaalista

Kirjoittaminen prosessina Jaana O. Liimatainen 18.10.2013

Päivän ohjelma kirjoittaminen (gradun) kirjoittamisen myyttejä kirjoittaminen prosessina vinkkejä ja jotain muutakin esitys löytyy: http://teemailtapaivat.wikispaces.com kiitos: Kaisu Kanstrén Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittaminen merkittävä osa akateemista opiskelua ja kommunikointia kirjoittamisen taito on yksi keskeisimpiä yliopisto-opiskelijan valmiuksia toimii ajattelun ja ilmaisun välineenä toimii avaimena omien ajatusten jäsentämisessä ja edelleen kehittelyssä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittaminen Kirjoittamalla oppii! asiasisältöjä, kommunikointitaitoja oppimaan oppimisen väline, ajattelutaitojen kehittäjä Kirjoittamista voi oppia! harjoittelemalla ja kirjoittamalla mahdollisimman paljon Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Akateeminen kirjoittaminen tapa kommunikoida uusia tuloksia ja ajatuksia on asiakirjoittamista: asioiden perustelu, argumentaatio ja johtopäätösten loogisuus tärkeää käsitteenmäärittelyt: pyritään tarkkuuteen ja yksiselitteisyyteen Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Akateeminen kirjoittaminen argumentoinnissa vedotaan aiempiin tutkimuksiin ja omaan tutkimukseen määritellään oman ammattialan ja tieteenalan erikoiskielen käsitteet ja termit käytetään lähteitä, jotka merkitään tekstiin lähdeviitteiksi ja lähdeluetteloon teksti on rakenteeltaan johdonmukainen Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittaminen oppimisen edellytyksenä on siirtyminen tietoa toistavasta kirjoittamisesta tietoa uudelleen jäsentävään ja tuottavaan kirjoittamiseen pelkkä asioiden kopiointi ei riitä on ajateltava ja puettava ajatuksensa tekstiksi, pohdittava tekstin sisältöä, koottava yhteenvetoja jne. ajattele lukijaa! ymmärtäisitkö itse kirjoittamasi tekstin? Oppimisen kannalta prosessi jää puolitiehen, jos emme mieti kenelle kirjoitamme, mistä kirjoitamme, mitä haluamme sanoa ja miksi. Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittamisen eri tavat Tekstin tuottamisessa voidaan erottaa kaksi laadullisesti erilaista tapaa: Tiedon toistamisen strategia ongelmanratkaisu ja tavoitteiden asettelu vähäistä lopputuloksena lista aihepiiriin kuuluvista asioista asioiden välisiä suhteita ja tekstin loogista etenemistä ei ole ajateltu systemaattisesti Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittamisen eri tavat Tiedon muokkaamisen strategia on oppimisen kannalta parempi tapa kirjoittaa tyypillinen kokeneille kirjoittajille strategialle tyypillistä on syvällisempi ongelma-analyysi, tavoitteiden asettaminen, itsearviointi ja pohdiskelu kirjoittaminen on suunnitelmallinen prosessi, jota voi verrata ongelmanratkaisuun lukijan huomioiminen valmiissa tekstissä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Erilaiset kirjoittajat Tietoa toistava kirjoittaja aloittaa kirjoittamisen impulsiivisesti ja suunnittelematta ei pohdi kirjoituksen sisältöä, tai sitä miten asioista kirjoittaa toistaa lähteitä pohtimatta tai kyseenalaistamatta niiden ajatuksia kokee kirjoittamisen näennäisen helppona, eikä näe vaivaa sen työstämisen eteen pyrkii kirjoittamaan valmiin tekstin kerralla alusta loppuun Tietoa muokkaava kirjoittaja käyttää aikaa suunnitteluun ja tavoitteen asetteluun ennen kirjoittamisen aloittamista sovittaa kirjoitustyylin sisältöä tukevaksi ja siihen sopivaksi erottaa olennaisen tiedon epäolennaisesta valikoimalla ja karsimalla sitä keskustelee lähteiden kanssa tuoden samalla esille oman ajattelun, arvioi lähteitä tekee tekstistä luonnoksia, tarkistaa, työstää, korjaa ja muokkaa tekstiä useaan kertaan Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 12

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 13

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 14

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 15

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö työ kirjoitetaan kerran läpi alusta loppuun Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 16

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö työ kirjoitetaan kerran läpi alusta loppuun vain valmiita ajatuksia kannattaa kirjoittaa Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 17

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö työ kirjoitetaan kerran läpi alusta loppuun vain valmiita ajatuksia kannattaa kirjoittaa pitää lukea paljon, ennen kuin voi alkaa kirjoittaa Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 18

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö työ kirjoitetaan kerran läpi alusta loppuun vain valmiita ajatuksia kannattaa kirjoittaa pitää lukea paljon, ennen kuin voi alkaa kirjoittaa kaikki lähdemateriaali pitää lukea kannesta kanteen Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 19

kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan Mukaellen lainattu: Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas Kahdeksan virheellistä käsitystä kirjoittamisesta (alunperin “gradusta ja sen tekemisestä”) kirjoittamisvaiheessa pitää jo tietää, miten kirjoitetaan elämästä ei saa nauttia niin kauan, kun kirjoittaminen on kesken kirjoittaminen on elämäntyö työ kirjoitetaan kerran läpi alusta loppuun vain valmiita ajatuksia kannattaa kirjoittaa pitää lukea paljon, ennen kuin voi alkaa kirjoittaa kaikki lähdemateriaali pitää lukea kannesta kanteen kirjoittaminen vaatii erityislahjakkuutta tai korkeata älykkyyttä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 20

Kirjoittaminen prosessina huomio kirjoittamisen prosessiin eli tekemiseen ja kirjoittamisen kokonaisuuteen pelkän lopputuloksen sijasta prosessissa pitää aktivoida aiemmat tiedot aiheesta, tutkia lähdemateriaalia, ymmärtää ilmiöitä, etsiä olennaisia käsitteitä ja ydinajatuksia ydinasiat yhdistetään yleisempiin yhteyksiin, pohditaan asioiden merkityksiä, keskinäisiä suhteita ja kytkentöjä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittaminen prosessina kirjoittamisessa on useita eri vaiheita tarkoituksena ei ole saada tekstiä valmiiksi kerralla! Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittamisprosessin eteneminen 1/2 eri vaiheet eivät ole kahle, vaan prosessiin kuuluu joustavuuden ja yksilöllisyyden huomioiminen eteneminen: ideointivaihe – mitä teksti voisi sisältää kuka sitä lukee… mitä tiedät ennestään käytä apuna ideoinnissa ja muistiin palauttamisessa esim. miellekarttaa/käsitekarttaa tai listausta, jos se tuntuu luontevammalta sinulle Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Mind map eli miellekartta Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Käsitekartta . Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Kirjoittamisprosessin eteneminen 2/2 tarpeellisen tiedon etsiminen kun luet, kirjoita! merkitse aina lähteet heti muistiin aloita kirjoittaminen jostain  mikä tuntuu helpoimmalta: sisällysluettelon runko, menetelmät, aiempi tieto ranskalaisilla viivoilla arvioi, korjaa, muokkaa koko ajan lopeta! Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Miten edetä prosessissa? mihin tähtäät arvosana, nopeus, laatu… miten siihen päästä tavoitteet – välitavoitteet ajanhallinta ja suunnittelu aloittaminen tekeminen muu elämä… Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Mistä ja mitä kirjoitetaan? esimerkkirakenne: johdanto, pitää sisällään tutkimuksen lähtökohdat tarkoitus ja tavoitteet, tutkimusongelma (annettu aihe/oma aihe), aihe rajattu käsitteet ja tutkimusmenetelmät empiirinen aineisto – aineiston esittely ja käsittely, havainnot tulokset johtopäätökset ja pohdinta Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

SMART-tavoitteet S = spesifinen M = mitattavissa A = ajallinen R = realistinen T = toimintaa Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

suunnittelu ja ajanhallinta tee aikataulu lista, kalenteri, excel-taulukko riittävän tarkka, tiedät mihin tähtäät mieti sen realistisuus ole armollinen itsellesi – älä kuitenkaan pidä tätä tekosyynä olla tekemättä! sano aikataulutavoitteesi jollekin ääneen keskustele asianomaisten kanssa laita kalenteriin deadline työlle Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus 30

Aika… http://www.locksleynet.com/wp-content/uploads/2010/07/24-hour-clock.jpg Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

aloittaminen miten motivoida itsensä aloittamaan? ja tehdä se vielä joka päivä… luja päätös itsekuri parempi vartti tänään kuin viisi huomenna mieti miten jatkat riittävän hyvä riittää Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

lopettaminen luja päätös riittävän hyvä riittää Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Jos kirjoittaminen ei suju Sisäinen kriitikko hylkää mieleen tulevat ajatukset, koska ne eivät tunnu tarpeeksi hyviltä, älykkäiltä tai valmiilta ei hyväksy prosessiin kuuluvia useita luonnoksia ja ei-valmista tekstiä, vaan yrittää kirjoittaa heti julkaisukelpoista tekstiä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

täydellisyyteen pyrkivä perfektionisti jatkuu… täydellisyyteen pyrkivä perfektionisti muokkaa tekstiään loputtomiin, koska se ei ikinä saavuta tavoiteltua täydellisyyttä epäonnistumisen pelko estää luovuuden ja persoonallisen tekstin kirjoittamisen ei uskalla näyttää kirjoituksia muille Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

lykkää loputtomiin kirjoittamisen aloittamista jatkuu… viivyttelijä lykkää loputtomiin kirjoittamisen aloittamista epäilys omista kyvyistä ja huonot kirjoittamiskokemukset aloittaa viimehetkellä, eikä taaskaan saa kannustavaa palautetta kirjoittamastaan tekstistä, seurauksena noidankehä Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Vinkkejä Kirjoita usein ja säännöllisesti Älä suotta odota inspiraatiota… Aloitus siitä, mikä tuntuu helpoimmalta Jos kirjoittaminen alkaa jumittaa, vaihda kirjoituskohtaa Anna tekstiä tulla paljon, rönsyjä voi myöhemmin karsia pois Kirjoita ajatuksiasi vapaasti, vaikka ne eivät olisikaan niin selkeitä ja hienoja Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Vinkkejä Älä yritä tutkia ja kirjoittaa kaikkea yhdessä työssä Muuta suunnitelmaasi hallitusti, jos se näyttää tarpeelliselta Älä rakastu liikaa tekstiisi, vaan karsi sitä ja luovu turhasta Aika ja resurssit ovat rajalliset – älä tee kirjoittamisesta ikuisuusprojektia Elämässä on muutakin, jolle kannattaa jättää aikaa!  Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Lähteet Avoin yliopisto. Opas opiskeluun 2002-2007. http://www.avoinyliopisto.fi/File/bb4115b9-bb31-4450-8147-be1e607c2536/Opas_opiskeluun_Oppimisentaidot.pdf Matkalla maisteriksi - graduntekijän selviytymisopas. 2001. Toim. Haapala J. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta 2001 Nieminen, M. (2008) Prosessikirjoittaminen akateemisten kirjoitelmien tuottamisessa. http://www.comlab.hut.fi/studies/2510/kevat08/prosessikirjoittaminen.pdf Ryti, K. & Uusitalo, A. (2002) Antoisampaan opiskeluun. http://www.hyy.helsinki.fi/tiedostot/AOopas900kB.pdf TKK, tehopenaali. http://opetuki2.tkk.fi/p/tehopenaali/index.htm Verkko-tutor. Kirjoittamisen prosessi ja prosessikirjoittaminen. http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/kirjoitt.htm Verkosto-Vatti. Oppiminen. http://www.oulu.fi/verkostovatti/materia/oppimine/index.html Jaana O. Liimatainen, projektipäällikkö, FT Yliopisto-opintojen työelämäintegraatio –hanke, Täydentävien opintojen keskus