Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu"— Esityksen transkriptio:

1 Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu
Tavoitteista Ajankäytöstä Suunnitelmallisuudesta esitys tulee Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus 1

2 Aika… Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke,
Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

3 Oppimisen prosessi tehtävän ymmärtäminen tarkkailu
tavoitteet ja suunnitelmat soveltaminen ja säätely tarkkailu arviointi palaute strategioitten valinta Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

4 Opiskelun tavoitteita etsimässä
Tavoitteet antavat selkärangan opinnoille, muuten kaikki muu tekeminen tuntuu kiehtovammalta, jopa vessanpesu Tiedä omat päämääräsi Kenen tavoitteita? Omia, henkilökunnan, jonkun muun? Parhaimmillaan rikasta asioiden tarkastelua, pahimmillaan epäselvää, johtaa turhautumisiin ja jumeihin Mieti tavoitteiden realistisuus suhteessa omiin kykyihin, jaksamiseen ja elämäntilanteeseen Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

5 Tavoitteita on erilaisia
sisäisiä: miksi minä haluan suorittaa nämä opinnot? mitä minä teen näillä opinnoilla? miten minä hyödynnän näitä opintoja tulevaisuudessa? mitä arvoa näillä opinnoilla on minulle? ulkoisia: koulutuksia koskevat vaatimukset, pakollisuus muiden ihmisten asettamia, perhe, kaverit... entäs motivaatio? Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

6 On vaikea kiinnostua sellaisesta, mistä ei tiedä mitään!
Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

7 Tavoitteita on erilaisia
päätavoitteita: esim. valmistua maisteriksi osatavoitteita: esim. saada tämä tentti tehtyä alatavoitteita: hanki tenttikirja, lue se luku päivässä, kertaa... sivutavoitteita (esim. muita kuin opiskeluun liittyviä) PILKO, PILKO! Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

8 Tavoitteiden ja ajankäytön suunnittelu kannattaa
Opintopsykologi Päivi Räty ja avainohjaaja Jaana O. Liimatainen © Oulun yliopisto, Koulutuspalvelut Tavoitteiden ja ajankäytön suunnittelu kannattaa tiedät mitä tehdä tänään pysyt aikataulussa ja saavutat varmemmin tuloksia, kun sinulla on selkeä suunnitelma tekemisen ja vapaa-ajan selvä erottaminen saat suunnitelmallisen työn jälkeen nauttia vapaa-ajasta ilman ahdistavia ”pitää tehdä” ajatuksia Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

9 Hyvä tavoite eli SMART-tavoite
S = spesifinen M = mitattavissa A = ajallinen R = realistinen T = toimintaa Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

10 Aika… Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke,
Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

11 Mihin se aika oikein menee?
mieti kahta edellistä päivää paljonko opiskelit? paljonko olit opiskelevinasi? Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

12 ”Täytyy ehtiä luennolle” – Selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä
”Täytyy ehtiä luennolle” – Selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä. Katariina Alha (toim.) Opiskelijat käyttävät keskimäärin n. 30 h viikossa opintoihin, silti usein koko päivä kuormittuu ”se on mielessä aina” Ohjatusta opetuksesta opiskelijat käyttävät hyväkseen vain % ja omatoiminen opiskelu saattaa olla vähäistä Noin 35 % käy osa-aikatöissä opintojensa ohella Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

13 Aikavarastesti Jaana O. Liimatainen, FT
Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

14 Ajankäytön suunnittelu on hyödyllistä koska
Tiedät mitä teet kun heräät aamulla Pysyt aikataulussa ja saavutat varmemmin tuloksia, kun sinulla on selkeä suunnitelma Saat suunnitelmallisen työn jälkeen nauttia vapaa-ajasta ilman ahdistavia ”pitää tehdä” ajatuksia Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

15 Mieti etukäteen, paljonko aikaa tarvitset
Tehtävän vaikeustaso: onko tehtävä aiemmasta tuttu aiheeltaan, suppea vai laaja, suomeksi vai vieraalla kielellä Tehtävän vaatimat olosuhteet: kirjat, muistiinpanot, työskentelypaikka, mahdollinen ryhmäporukka Tuloksen laatu, mihin tulokseen haluat päästä Kertaukseen ja viimeistelyyn kannattaa varata aikaa, jopa runsaasti Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

16 ”Kun tykkää, niin oppii. Kun oppii, niin tykkää”
Tee lukujärjestys itsellesi! Älä täytä lukujärjestystä/kalenteria kuitenkaan liian täyteen vaan jätä aikaa myös itsenäiselle opiskelulle (tiedonhaku kirjastosta, tenttiin lukeminen, kirjoitustyöt ym. itsenäinen opiskelu) Ole ajoissa tenttikirjojen kanssa, joskus kirjoja on vaikea saada käsiinsä Muista myös sosiaalinen elämä: opiskelijabileet ja –tapahtumat, älä jää kämpille yksiksesi! Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

17 Miten sinä toimit parhaiten?
milloin olet tehokkaimmillasi taustamusiikki vai ei tila mitä teet kun saat ylimääräistä aikaa, sovittu meno tai luento on peruttu entäs kun muut haluavat alkaa sinua Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

18 Ajankäytön suunnittelun välineitä
kalenteri viikkosuunnitelmat jaksosuunnitelmat jne. Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

19 Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus
Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

20 Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

21 Materiaali peräisin mm.
käytin hyväkseni muiden materiaalia Sirpaliisa Euramaa, Sakari Jussi-Pekka, Tiina Hämäläinen, Kaisa Karhu, Seija Kiiskilä, Anita Perttunen, Anita Pirilä, Päivi Räty, Sari Vähäkangas ainakin  lisäksi... Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

22 Lähteet Hadwin, A. F. Self-regulated learning. (2008). In T. L. Good, editor, 21st Century Education: A Reference Handbook. Sage Publications, Inc., Thousand Oaks, CA. Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329–339 Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

23 Muistakaa: Kivaa, Hauskaa ja Mukavaa!
Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus


Lataa ppt "Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google