ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
ECVET tulee, oletko valmis!
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Uudet perustutkintojen perusteet
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä – ECVET – kansallinen toimeenpano Esitys koostettu opetusneuvos Sirkka-Liisa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Toimeenpano ja valvonta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Kansallinen tutkintojen ja muun osaamisen viitekehys
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Yhteiset tutkinnon osat
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

ECVET 20.3.2012 yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari 19.-20.3.2012, Tampere ECVET 20.3.2012 yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus

Mikä on ECVET? (1/2) Ammatillisessa koulutuksessa käytettävä oppimistulosten eurooppalainen siirto- ja kerryttämisjärjestelmä, jonka avulla tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja hyödyntämistä osana tutkintoja parannetaan tutkintojen ja opetussuunnitelmien läpinäkyvyyttä edistetään liikkuvuutta (koulutuksessa olevat, työmarkkinoilla olevat) edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista. Perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston suositukseen (2009/C 155/02, 18.6.2009), jossa suositellaan, että jäsenvaltiot tukevat ECVET-järjestelmää EQF:n kaikilla tasoilla ammatillisen koulutuksen tutkintojen yhteydessä luovat tarvittavat edellytykset ja ryhtyvät tarvittaessa toimiin, jotta ECVET-järjestelmä voidaan ottaa kokeilujen ja testien pohjalta käyttöön vuodesta 2012 alkaen. Kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen Perustuu oppimistuloksiin (EQF)

Mikä on ECVET? (2) Keskeisenä osana tutkinnot ja tutkintojen/koulutusten osat, joiden arvioidut ja hyväksytyt oppimistulokset tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että opiskelija voi hyödyntää niitä kerätessään suorituksia tutkintoa varten tai halutessaan siirtää niitä toiseen tutkintoon tai opinto-ohjelmaan. ECVET-pisteet tarjoavat täydentävää numeerista tietoa tutkinnoista ja tutkintojen osista. Jokaista tutkintoa ja sen jokaista tutkinnon osaa voidaan kuvata opintopisteiden määrällä. Virallisessa täysipäiväisessä ammatillisessa koulutuksessa vuoden aikana todennäköisesti suoritettavat oppimistulokset vastaavat 60:tä pistettä (vrt. korkeakoulutuksessa käytössä oleva ETCS-järjestelmä). ECVET- järjestelmä sisältää välineet ja menettelytavat opintosuoritusten siirtoon tutkintojen kuvauksen tutkinnon osina, oppimistuloksina ja pisteinä yhteiset opintosuoritusten siirtoon liittyvät menettelytavat sekä asiakirjat (kumppanuussopimukset, opiskelusopimukset ja käyttöoppaat).

ECVET:n valmistelu Suomessa Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012: Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen välisessä tulossopimuksessa on sovittu, että tutkinnon perusteisiin ja muihin määräyksiin tehdään muutokset, jotka mahdollistavat ECVET:n käyttöönoton ammatillisissa tutkinnoissa ja koulutuksessa vuodesta 2014 eteenpäin. Pääministeri Kataisen hallitusohjelma – kansainvälistyminen vahvana. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011-2016 Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna 2014. Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) edistää liikkuvuutta ja tutkintojen vastaavuutta.

Miksi ECVET? ECVET tukee pedagogista muutosta osaamisperusteisuus työelämälähtöisyys ECVET edistää laatua ja läpinäkyvyyttä yksilölliset opintopolut kansallinen liikkuvuus kansainvälinen liikkuvuus

ECVET:n valmistelu Suomessa - käyttöönotto edellyttää mm. muutoksia säädöksiin ja määräyksiin tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua EQF-tasoille opintopisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien opintopisteiden määrittelyä

ECVET:n valmistelu Suomessa - FINECVET-hankkeet Suomi on valmistellut ECVET-järjestelmän käyttöönottoa FINECVET 1 ja 2 –hankkeissa ammatilliset perustutkinnot 2009-2012 FINECVET 3 -hankkeessa, joka laajensi kokeilu- ja kehittämistoiminnan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin.

ECVET:n toimeenpano toimeenpanosuunnitelma 11/2010, OPH:n esitys OKM:lle tarkistettu 5/2011 toimeenpano osa ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämistä TUTKE-hankkeen esitykset sisältäen NQF, ECVET TUTKE:n jatkohanke ohjausryhmä, OKM:n asettama työryhmä, OKM:n asettama virkamikestyöryhmä toimikausi päättyy 12/2014

Säädösten muutostarpeet Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 631/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009 OPH:n määräykset tutkintojen ja koulutusten perusteista OPH:n määräykset /suositukset tutkintotodistuksista, todistusmalleista ja kansainväliseen käyttöön tarkoitetuista liitteistä

Tutkintojen ECVET-pisteiden määrittely Tutkintojen kokonaispistemäärät määritellään tutkintoasetuksissa (OKM). Tutkintojen kokonaispistemäärien määrittelyn lähtökohtana käytetään ECVET-suosituksen 60 pistettä/vuoden työpanos. Perustutkinnon kokonaispistemäärä ECVET-suosituksen pohjalta määriteltynä 180 opintopistettä. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, joiden laajuutta ei ole määritelty, suhteutetaan perustutkintojen viralliseen opintopolkuun.

Tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittely Tutkinnon osien ECVET-pisteet määritellään tutkintojen perusteissa (OPH). ECVET-suosituksen mukaan tutkinnon osien suhteellinen painoarvo tutkinnosta tulee määrittää seuraavin kriteerein tai niiden yhdistelmin: tutkinnon osan oppimistulosten suhteellinen merkittävyys työmarkkinoille osallistumisen, toiselle tutkintotasolle etenemisen tai sosiaalisen integraation kannalta tutkinnon osaan sisältyvien oppimistulosten vaikeusaste, laajuus ja kattavuus opiskelijalta edellytettävä työpanos tutkinnon osan suorittamiseksi vaadittavien tietojen, taitojen ja pätevyyksien saavuttamiseksi. Tutkinnon osien sisällä yksittäisten ammattitaitovaatimusten opintopisteistä päättää koulutuksen järjestäjä (esim. kansainvälinen liikkuvuus).

Ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten opintopisteet: yksi esimerkki mahdollisesta pisteytyksestä Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? 20 - 120 pistettä? Perustutkinnot NQF-taso 4? 180 pistettä? Ammattitutkinnot NQF-taso 4? (5) 120 - 240 pistettä? Perustutkintoa suppeampi osaamisalue 120 pistettä? Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä? Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä? Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5? (6 ) 180 - 240 pistettä? Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä? Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä?

Ammatillisten tutkintojen opintopisteet Tutkintoasetuksissa määritellyt tutkintojen opintopisteet on jokaisen vähintään suoritettava saadakseen tutkintotodistuksen. Tutkintojen opintopisteet ovat tutkintojen minimipistemääriä (kuten esim. korkeakouluissa). Tutkinnon kokonaispistemäärä voi vaihdella tutkinnon suorittajan mukaan. Tutkinnon minimiopintopistemäärän ylittävien tutkinnon osien pisteet merkitään sellaisenaan tutkintotodistukseen. Lisää ECVET-pisteitä tuovat esimerkiksi yksilöllisesti tutkintoa laajentavat tutkinnon osat perustutkinnoissa ja yksilöllisten valintojen mukaiset tutkinnon osat ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa.

Mikä muuttuu ECVET:n myötä? Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan kuten nyt, jolloin opintoviikot on määritelty opiskelijan työmääränä. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Opetuksen tarjonta eli tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti. Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi .

Yhteistyö ECVET-valmistautumisessa, esimerkkejä Seminaarit koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille sekä tutkintotoimikunnille 3/2011 ECVET:n toimeenpanosuunnitelmien esittely ja keskustelu suunnitelmista Työseminaarit koulutuksen järjestäjille 11/2011- käyttöönottoon valmistautuminen koulutuksen ja tutkinnon järjestäjän näkökulmasta mukana myös Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjien edustajat

Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma OKM yhdessä OPH:n kanssa vastaa ECVET-järjestelmän toimeenpanosta. OPH on päävastuussa ECVET-koulutuksesta ja tiedotuksesta. Koulutuksen ja tiedotuksen kohderyhmät Pääkohderyhmä koulutuksen/tutkintojen järjestäjät ja tutkintotoimikunnat muita koulutettavia ryhmiä mm. rehtorit ja muu oppilaitosjohto, opettajat ja työnantajat, työntekijät, opiskelijat/tutkinnon suorittajat sekä ammatilliset opettajankoulutusyksiköt. Kouluttajina toimivat eurooppalaisissa ECVET-koulutuksissa olleet henkilöt ja OPH:n muut virkamiehet toimenkuviensa mukaisesti yhteistyössä sidosryhmien edustajien kanssa FINECVET-projekteissa mukana olleet CIMO:n edustajat voivat levittää tietoa sekä projektiensa että muiden verkostojensa kautta ECVET Expertit

Koulutus ja tiedotus, esimerkkejä FINECVET 3 –hankkeen julkaisu, 3/2012 ideoita liikkuvuuden toteuttamiseen ECVET Expert –hanke, 2012- kansallinen ECVET-koulutus ECVET-oppaat, -2013 työelämän edustajille opiskelijoille/tutkinnon suorittajille koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille alueelliset ja alakohtaiset koulutukset ECVET osaksi tutkintotoimikuntien koulutuspäiviä

Miten tästä eteenpäin? Siirtymävaiheen menettelyjen tarpeen selvittäminen Valmistellaan säädös- ja määräysmuutokset 2012 - 2013 ja kuullaan sidosryhmiä valmistelun aikana. Määritetään pisteytyksen periaatteet Määritetään pisteet tutkinnoille ja tutkinnon osille. Osallistutaan aktiivisesti Euroopan tason työryhmiin ja koulutuksiin. Huolehditaan koulutuksesta ja tiedotuksesta Suomessa alustavan tiedotussuunnitelman mukaisesti, täsmennetään tiedotussuunnitelmaa tarvittaessa. Koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien, koulutussuunnitelmien ja järjestämissuunnitelmien yms. tarkistaminen ECVET-pisteiden käyttöönotto kaikissa tutkinnoissa ja koulutuksissa yhtä aikaa 2014 alkaen. Seuranta 2014-2015

Lue lisää ECVET-suositus: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:155:0011:0018:FI:PDF FINECVET-projektit: http://www.finecvet.fi FINECVET-julkaisu OPH:n kotisivujen pääsivulla (julkaistu 15.3.2012)