Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja"— Esityksen transkriptio:

1 ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja
Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä - ECVET Perusteet, toimeenpano ja vaikutukset ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja Rovaniemi Hanna Autere

2 Mikä on ECVET? (1/2) Ammatillisessa koulutuksessa käytettävä oppimistulosten eurooppalainen siirto- ja kerryttämisjärjestelmä, jonka avulla tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja hyödyntämistä osana tutkintoja parannetaan tutkintojen ja opetussuunnitelmien läpinäkyvyyttä edistetään liikkuvuutta (koulutuksessa olevat, työmarkkinoilla olevat) edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista. Kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen Perustuu oppimistuloksiin (EQF)

3 Mikä on ECVET? (2/2) Keskeisenä osana tutkinnot ja tutkintojen/koulutusten osat, joiden arvioidut ja hyväksytyt oppimistulokset tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että opiskelija voi hyödyntää niitä kerätessään suorituksia tutkintoa varten tai halutessaan siirtää niitä toiseen tutkintoon tai opinto-ohjelmaan. ECVET-pisteet tarjoavat täydentävää numeerista tietoa tutkinnoista ja tutkintojen osista. ECVET- järjestelmä sisältää välineet ja menettelytavat opintosuoritusten siirtoon

4

5 15 ECVETin käyttöönoton edellytystä (Cedefop 2012)

6 ECVET koulutuspoliittisissa linjauksissa
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna 2014.

7 Miksi ECVET? ECVET tukee pedagogista muutosta osaamisperusteisuus
työelämälähtöisyys ECVET edistää laatua ja läpinäkyvyyttä osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa joustavat/yksilölliset opinto- ja tutkintopolut kansainvälinen liikkuvuus

8 Hyödyt opiskelijalle/tutkinnon suorittajalle (1/2)
Mahdollisuudet ammattitaidon laajentamiseen, rikastuttamiseen ja erikoistumiseen paranevat. Päällekkäiset opintosuoritukset ja päällekkäisarviointi poistuvat. Kansallisessa tai kansainvälisessä liikkuvuudessa aiemmin arvioidun ja dokumentoidun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen helpottuvat. Yksilölliset mahdollisuudet tulevat näkyvämmäksi omassa opiskelu- ja näyttösuunnitelmassa (henkilökohtaistaminen). Yksilölliset opintopolut Yksilölliset tutkintopolut Kansainvälisyys

9 Hyödyt opiskelijalle/tutkinnon suorittajalle (2/2)
Kansainvälisen liikkuvuuden laatu paranee. Yhteinen kieli/käsitteet osaamisen kuvaamisessa helpottavat työssäoppimispaikan hakua toisesta maasta. Oppimissopimus / learning agreement ja muut sopimukset lisäävät opiskelijan tai tutkinnon suorittajan turvallisuutta liikkuvuuksissa. Liikkuvuusjaksoilla hankittujen elinikäisen oppimisen avaintaitojen tunnustaminen vahvistuu. Ammattitaidon osoittaminen ja arviointi ulkomailla helpottuvat. Ammatillisten aikuisopiskelijoiden kansainvälistyminen lisääntyy etenkin, jos tutkintotoimikunnat tunnustaisivat ulkomailla arvioidun osaamisen entistä useammin. Hakeutuminen jatko-opintoihin ja työskentelemään ulkomaille helpottuu

10 Hyödyt koulutuksen järjestäjälle (1/2)
Osaamisperusteinen opetus ja ohjaus saa laadunvarmistuksen Koulutuksenjärjestäjän ops Opiskelijan arviointi HOPS-prosessit Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Opetuksen ja opetuksen tukipalveluhenkilöstön osaaminen laajenee Kansallisesti tutkintojen toteutuksen läpinäkyvyys Muualla arvioidun osaamisen tunnustamisen käytännöt tutkintotoimikunnissa yhtenäistyvät. Laadullinen yhteistyö ammattiosaamisen näyttöjen toimielimen kanssa kehittyy liittyen osaamisen arvioinnin suunnitteluun, toteutukseen ja arvioijista päättämiseen.

11 Hyödyt koulutuksen järjestäjälle (2/2)
Suunniteltu laadunvarmistus kehittyy lähettävän ja vastaanottavan organisaation yhteistyösopimuksella. Luottamus yhteistyökumppanin oppimistulosten ja osaamisen arviointitaitoon lisääntyy. Toimintaperiaatteista ennakkoon sopiminen selkeyttää arviointi- ja tunnustamiskäytänteitä tutkintotoimikunnan ja näyttöjen toimielimen yhteistyössä Kansainvälisyyden ja kansainvälisen vaihdon hyötyjen arviointi helpottuu.

12 Hyödyt työelämälle Ammatillinen koulutus vastaa entistä paremmin yritysten osaamis- ja koulutustarpeisiin Yritysten osallistuminen ja merkitys koulutusprosesseissa kasvaa (mm. työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus) Aikaisempi osaaminen on koulutuksen lähtökohtana Vahvistaa mahdollisuuksia räätälöidä tutkintoja yritysten osaamistarpeisiin Yrityksillä mahdollisuus kehittää liiketoimintaa lähettämällä ja vastaanottamalla työntekijöitä liikkuvuusjaksoille Työnantajat saavat osaavia työntekijöitä ja henkilöstön rekrytointi ulkomailta helpottuu

13 ECVETin käyttöönotto Suomessa
Edistävät tekijät Selkeä tutkintorakenne ja tutkintojen viitekehys ( NQF) Tutkinnot jaettu tutkinnon osiin Tavoitteet kuvattu oppimistuloksina Pisteiden käyttö Aiemmin opitun tunnustaminen Koulutuksen järjestäjät tekevät tunnustamispäätökset ammatillisessa oppilaitosmuotoisessa peruskoulutuksessa/ selkeät toimijat ja vastuut

14 ECVETin käyttöönotto Suomessa
Haasteet ECVET pisteiden määrittäminen tutkinnoille / tutkinnon osille ECVETin “markkinointi” koulutuksen järjestäjille ja opettajille sekä tutkintotoimikunnille → luottamus yhteistyölle Laadun varmistus ECVET-prosessin eri vaiheissa Oppimistulokset /osaaminen lähtökohdaksi opetussuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen koulutuksen järjestäjätasolla

15 Oppimistulosten vertailu tiedot, taidot ja pätevyys –periaatteella tutkinnon perusteisiin
1. Työprosessin hallinta Tiedot 2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta Taidot 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Pätevyys 4. Yhteiset elinikäisen oppimisen avaintaidot

16 ECVET toimijat Toimija Säädök-set Tutkin-non perusteet
Tutkinto-todistus ECVET pisteet Arviointi Tunnis-taminen Tunnus-taminen OKM Tutkinnot OPH Määräykset Ohjeet ja mallit Tutkinnon osat Koulut. järj. Tutkinnon osan osat Tutkin-non järj. Tutkinto-toimikun Työn-antaja Opettaja

17 ECVET:n käyttöönotto edellyttää mm.
tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua tutkintojen viitekehyksen tasoille (NQF ja EQF) ECVET-pisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyä muutoksia säädöksiin ja määräyksiin Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 812/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista (uusin 179/2011) Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009

18 AMMATILLISEN TUTKINTOJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN
ECVETin toimeenpanon yhteydet koko tutkintojärjestelmän kehittämiseen yhteistyössä työelämän/ sidosryhmien kanssa AMMATILLISEN TUTKINTOJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Tutkintojen ja tutkintotyyppien kriteerien määrittely Tutkintojärjestelmän kokonaisuus Tutkinnon osien kokonaisuus Tutkintojen joustavuus NQF ECVET TUTKE 2 ohjausryhmä ja työryhmä (OKM:n asettama Koulutuksen järjestäjien ja opetushallinnon yhteistyöryhmä

19 Ehdotus tutkintojen sijoittumisesta kansalliseen viitekehykseen
Kansallinen vaativuustaso Suomalaiset tutkinnot Taso 3 Perusopetuksen oppimäärä Taso 4 Lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto Ammatilliset perustutkinnot Ammattitutkinnot Taso 5 Erikoisammattitutkinnot Taso 6 Ammattikorkeakoulututkinnot Alemmat korkeakoulututkinnot Muutama erikoisammattitutkinto Taso 7 Ylemmät ammattikorkeakoulu ja korkeakoulututkinnot Taso 8 Lisensiaatin tutkinnot Tohtorin tutkinnot

20 ECVET-aikataulu FINECVET 3 ECVET- suositus Konsultaatio FINECVET 1 & 2
TWG 2002 2014 2009 ECVET:n toimeenpano-suunnitelma Koulutuksen järjestäjien tukeminen käyttöönottoon valmistautumisessa ECVET:n käyttöön-otto Osallistuminen ECVET Tekniseen työryhmään vuodesta 2002 lähtien ECVET konsultaatio 3/2007 Kansallinen FINECVET pilottihanke, ECVET:n käyttöönottoon valmistautuminen 1. vaihe: 12/2004 – 12/2005 2. vaihe: 8/2006 – 12/2007 Kansallisen kokeilutoiminnan jatkaminen FINECVET 3 hankkeessa 3. vaihe: 9/2009 – 12/2011 Kokeilutoiminnan laajentaminen näyttötutkintoihin ECVET:in toimeenpanosuunnitelma 1st draft by FNBE to Ministry of Education 11/2010 Keskustelutilaisuudet 3/2011 Toimeenpanosuunnitelman viimeistely 5/2011 Käyttöönottoon valmistautuminen Työseminaarit koulutuksen järjestäjille 11/2011- käyttöönottoon valmistautuminen koulutuksen ja tutkinnon järjestäjän näkökulmasta Käyttöönotto kaikissa tutkinnoissa 2014

21 Miten tästä eteenpäin? Syksy 2013-
2012 Pisteytyksen periaatteiden määrittely ECVET-pisteiden määrittely tutkinnoille ja tutkinnon osille Säädös- ja määräysmuutosten valmistelu, sidosryhmien kuuleminen valmistelun aikana Syksy 2013- Koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien, koulutussuunnitelmien ja näyttötutkintojen järjestämissuunnitelmien tarkistaminen Seuranta Koulutus ja tiedotus Viimeistään 2014 muuttuneet säädökset ja määräykset voimaan: ECVET-pisteiden käyttöönotto kai-kissa tutkinnoissa ja koulutuksissa

22 Alustava suunnitelma tutkintojen ECVET-pisteiden määrittelyksi
Tutkintojen kokonaispistemäärät määritellään tutkintoasetuksissa. Tutkintojen kokonaispistemäärien määrittelyn lähtökohtana käytetään ECVET-suosituksen 60 pistettä/vuoden työpanos. Perustutkinnon kokonaispistemäärä ECVET-suosituksen pohjalta määriteltynä 180 ECVET-pistettä. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, joiden laajuutta ei ole määritelty, suhteutetaan perustutkintojen viralliseen opintopolkuun.

23 Esimerkki mahdollisesta tutkintojen pisteytyksestä
Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? pistettä Perustutkinnot NQF-taso 4 (5) 180 pistettä Ammattitutkinnot NQF-taso 4 (5) pistettä Perustutkintoa suppeampi osaamisalue pistettä Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5 (6) pistettä Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä

24 Alustava suunnitelma ECVET-pisteistä tutkintotodistuksissa
Tutkintoasetuksissa määritellyt tutkintojen ECVET-pisteet on jokaisen vähintään suoritettava saadakseen tutkintotodistuksen. Tutkintojen ECVET-pisteet ovat tutkintojen minimipistemääriä (kuten esim. korkeakouluissa). Tutkinnon kokonaispistemäärä voi vaihdella tutkinnon suorittajan mukaan. Tutkinnon minimipistemäärän ylittävien tutkinnon osien pisteet merkitään sellaisenaan tutkintotodistukseen. Lisää ECVET-pisteitä tuovat esimerkiksi yksilöllisesti tutkintoa laajentavat tutkinnon osat perustutkinnoissa ja yksilöllisten valintojen mukaiset tutkinnon osat ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa.

25 Alustava suunnitelma tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittelyksi
Tutkinnon osien ECVET-pisteet määritellään tutkintojen perusteissa. ECVET-suosituksen mukaan tutkinnon osien suhteellinen painoarvo tutkinnosta tulee määrittää seuraavin kriteerein tai niiden yhdistelmin: tutkinnon osan oppimistulosten suhteellinen merkittävyys työmarkkinoille osallistumisen, toiselle tutkintotasolle etenemisen tai sosiaalisen integraation kannalta tutkinnon osaan sisältyvien oppimistulosten vaikeusaste, laajuus ja kattavuus opiskelijalta edellytettävä työpanos tutkinnon osan suorittamiseksi vaadittavien tietojen, taitojen ja pätevyyksien saavuttamiseksi. Tutkinnon osien sisällä yksittäisten ammattitaitovaatimusten ECVET-pisteistä päättää koulutuksen järjestäjä (esim. kansainvälinen liikkuvuus).

26 Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma (1/2)
OKM yhdessä OPH:n kanssa vastaa ECVET-järjestelmän toimeenpanosta. OPH on päävastuussa ECVET-koulutuksesta ja tiedotuksesta. Toimenpiteet alueellisia ja valtakunnallisia seminaareja oppaita, julkaisuja, esitteitä verkkomateriaalia Aikataulu käynnissä, painopiste vuosina FINECVET 3 –hankkeen julkaisu, 3/2012 ideoita liikkuvuuden toteuttamiseen ECVET Expert –hanke, 2012- kansallinen ECVET-koulutus ECVET-oppaat, -2013 työelämän edustajille opiskelijoille/tutkinnon suorittajille koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille tutkintotoimikunnille alueelliset ja alakohtaiset koulutukset ECVET osaksi tutkintotoimikuntien koulutuspäiviä

27 Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma (2/2)
Kohderyhmät pääkohderyhmä koulutuksen/tutkintojen järjestäjät ja tutkintotoimikunnat muita kohderyhmiä mm. rehtorit ja muu oppilaitosjohto, opettajat ja työnantajat, työntekijät, opiskelijat/tutkinnon suorittajat sekä ammatilliset opettajankoulutusyksiköt Kouluttajina/tiedottajina toimivat eurooppalaisissa ECVET-koulutuksissa olleet henkilöt ja OPH:n muut virkamiehet yhteistyössä sidosryhmien edustajien kanssa ECVET Expertit (CIMO koordinoi, mukana OPH ja OKM) FINECVET-projekteissa mukana olleet CIMO:n virkamiehet

28 ECVET Steering Committee
ECVET toimeenpanon tuki Euroopan tasolla ECVET Users’ Group ECVET Working Group ECVET Steering Committee ECVET Network ECVET toimeenpano ECVET Team LLL Agencies EU CEDEFOP

29 Mikä muuttuu ECVET:n myötä? (1/2)
Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet -vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti.

30 Mikä muuttuu ECVET:n myötä? (2/2)
Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi .

31 KIITOS! Kiitos!


Lataa ppt "ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google