KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ARVIOINTI Vanhempainilta
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Perustettu
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
TET =Työelämään tutustuminen
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU SAARISTEN KOULU KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU

OPS:in lähtökohdat ja yleiset tavoitteet sekä oppiaineet

OPETUSSUUNNITELMA Saaristen koulu on erityiskoulu, joka toteuttaa perusopetuslain 25 § 2 momentin mukaista 11-vuotisen oppivelvollisuuden opetusta esiaste 1-9. luokille. Koulun oppilaat tulevat Hämeenlinnasta ja sen ympäristökunnista. Lakisääteinen ryhmäkoko on kuusi oppilasta. Opetussuunnitelman ja koulutyön painopisteenä on oppilaiden erityispiirteet huomioonottava kuvataideopetus, jota toteutetaan oppilaiden kanssa eri aisteihin ja vuodenkiertoon perustuvana elämys-ja kokemusprosessina.

Koulun tilat ja oppimisympäristö järjestetään siten, että ne mahdollistavat ja tukevat strukturoitua opiskelua sekä ajan, paikan ja tilan hahmottamista. Työtapojen ja opetusmenetelmien valinta tapahtuu yksilöllisesti kunkin oppilaan kehitystason, iän ja vammojen asettamien erityistarpeiden mukaisesti. Opetus toteutetaan erityispedagogisin ja aistitoimintojen harjaannuttamista tukevin menetelmin, oppimateriaalien eriyttämisen, erityisliikunnan ja vaihtoehtoisten kommunikaatiokeinojen avulla.

Opetuksella tuetaan kokonaisvaltaisesti persoonallisuuden kehitystä sekä lisätään ja vakiinnutetaan käytännön valmiuksia ja taitoja arkipäivän tilanteista selviytymiseen. Oppimisen tavoitteet määritellään jokaiselle oppilaalle henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) EHA- opetusten ja tarvittaessa myös muiden opetussuunnitelmien pohjalta.

Oppiaineet Oppiaineisiin sisältyy toiminta-alueittaisen jaottelun lisäksi muita ainelähtöisiä kokonaisuuksia. MOTORIKKA JA LIIKUNTA KOGNITIIVISET/TIEDOLLISET TAIDOT PÄIVITTÄISET TAIDOT SOSIAALISET TAIDOT KOMMUNIKAATIO ÄIDINKIELI MATEMATIIKKA KUVATAIDE MUSIIKKI YMPÄRISTÖ JA LUONNONTIETO

Henkilökunta Rehtori, joka toimii samalla myös erityisluokanopettajana Kolme erityisluokanopettajaa Kouluohjaajat Koulutustausta, sosionomi, lähihoitaja, koulunkäyntiavustaja Avotyöntekijä: laitoshuoltajan tehtävät Ruokapalvelun työntekijä keittiössä

Ketkä oppilaiksi? Oppilaat vaikeimmin vammaisia tai muusta syystä yksilöllistä opetusta tarvitsevia oppivelvollisuusikäisiä henkilöitä, yhteistä aistitoimintojen poikkeavuus Kaikilla 11-vuotinen oppivelvollisuus Toiminta seutukunnallista

Mihin opetus perustuu? Opetuksen toteuttamista ohjaavat säädökset ja asiakirjat: Oppivelvollisuuslaki ja sitä koskeva asetus OPS Valtakunnalliset perusteet, kaupungin OPS, vaikeimmin vammaisten opetuksen perusteet pohjana koulun omalle opsille

HOJKS= Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Laaditaan kaikille erityisopetukseen otetuille oppilaille Vaikeimmin vammaisten opetuksessa ollut toimintamalli alusta asti HOJKS laaditaan yhteistyössä huoltajien ja mahdollisten kuntouttavien tahojen kanssa Kirjataan oppilaskohtaiset erityiset oppimiseen ja käyttäytymiseen vaikuttavat asiat Määritellään oppilaskohtaiset opetuksen pitkän aikavälin tavoitteet, sovitaan opetuksen keinoista

Opetuksen tavoitteet perustuvat oppilaskohtaiseen taitojen arviointiin Arvioinnin välineinä mm. PIA-testi, PORTAAT-arviointi, EKI-testi Opetuksen sisällöt pohjautuvat mm. EHA-opetusten opetussuunnitelmiin tai muihin vastaaviin yksilöllistä oppimisen tavoitteista lähtien

Sovitaan huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja sen muodoista sekä mahdollisista vastuualueista Sovitaan arvioinnista Vaikeimmin vammaisilla HOJKSIN laadinta on samalla oppilasarvioinnin muoto

Oheistoiminnat Kuntoutus: Puheterapia Fysioterapia Musiikkiterapia Toimintaterapia jne.

Opetuksen ja ohjauksen keskeisiä näkökohtia Vuorovaikutus ”YHTEINEN KOKEMINEN” KUNTOUTTAVAN AJATTELUN MERKITYS Apuvälineiden käyttö Asentohoidot osa toimintaa, ei erillistä Opetus kokonaisvaltaista, kuntouttavaa toimintaa, kerää eri sektorien asiat kokonaisuudeksi

Kuvataidepainotteisuus KUVATAIDEOPETUKSEN LUONNE Oppilaiden erityispiirteet huomioivaa elämyksellistä, kokemuksellista toimintaa Antaa oppilaalle mahdollisuuden esteettisiin elämyksiin onnistumisen kokemuksiin Antaa tietoa oppilaan tavasta hahmottaa ja kokea maailmaa Antaa tietoa oppilaan vuorovaikutustaidoista Tukee oppimisympäristön rakentamista koulussa Kaupungin käyttäminen oppimisympäristönä Tuo yleiseen tietoisuuteen erilaista tapaa kokea ja toimia

Saaristen koulun kuvataidenäyttely 2007 Arxissa