3.4.2017 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Advertisements

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
SOME (sosiaalinen media)
Avoimesti, yhteisöllisesti oppimista! PAOK – Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelma toisen asteen yhteistyön edistäjänä ja avoimen oppimiskulttuurin.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK Ilkka Haukijärvi.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
ESatama näyttötutkintojen uudet sähköiset mahdollisuudet Amiedu, Samiedu, TurunAKK, Jyväskylän aikuisopisto, Vaasa … eAsiointi kehittyvä aikuiskoulutusorgani.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Päivän yhteenveto ja loppusanat
Kulttuurienvälinen viestintä
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Alueellinen TVT-hanke KUUMA – kunnat 2011 – 2016
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

3.4.2017 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA Priimat - Hyvät käytännöt Etelä-Pohjanmaalla –seminaari Frami, 13.12.2013 Jaakko Panula ja Sakari Äijö Suupohjan ammatti-instituutti

3.4.2017 SOMETTAJA Toteutusaika: 2011 - 2013 Hakija/päätoteuttaja: Suupohjan ammatti-instituutti Kaksi rinnakkaista, toisiaan täydentävää hanketta SOMETTAJA pilotointi, koulutus, käyttöönotto SOMEO investointihanke, some-tukikeskuksen ja palvelujen perustaminen 2

3.4.2017 SOMETTAJA ENSIN PILOTTIRYHMÄT (2011-12 ) - SITTEN KAIKKI OPETTAJAT (2012-13) - piloteilla 57 iPadia + iCloud (personal) + Google Apps (for Education) PILOTTIRYHMÄ 1 : toisen asteen opettajat – tietoa ja käytäntöä ja ohjausta uuden teknologian, viestintäkeinojen sekä sosiaalisen median ja verkko-opetuksen menetelmistä. PILOTTIRYHMÄ 2 : Suupohjan TVT-opetuskäytön kehittämiskoulutus (n 1,5 vuotta) uusien verkkotyöskentelyvälineiden monipuolista käyttöä. PILOTTIRYHMÄ 3: yritysten henkilöitä toimijoiden välinen vuorovaikutus, uusia osallistumistapoja ryhmätyövälineet, etäkokoukset, tiedostojen reaaliaikainen yhteiskäyttö 3

3.4.2017 TVT:n perusosaamisen ja tuntemuksen heterogeenisuus Pilottihenkilöiden ”aikaresurssit” Uusien mobiililaitteiden ja langattomien verkkojen heterogeenisuus ja puute Asenteet ja pelot yhteisöllistä mediaa ja tietoturvaa kohtaan. SOMETTAJA Käytännön toteutuksen haasteet ja ongelmakohdat: Toimenpiteet: iTalli = Yhteisöllisen sosiaalisen median ja verkko-opetuksen tukikeskuksen perustaminen Suupohjan ammatti-instituuttiin ja sen toiminnan jatkuvuus. iTallin aktiivinen innovatiivinen toiminta alueellaan. 4

3.4.2017 Käytännön toimia Pilotoinnit, koulutukset, käyttöönotto, tuki, sovellutuksia Google Apps for Education oppilaitoksiin (lähes 2 000 käyttäjätunnusta) Saiedu.net = Suupohjan ammatti-instituutti Opinnet.fi = Kauhajoen kaupungin koulut Teuvankoulut.fi = Teuvan kunnan koulut iPad-laitteet oheislaitteineen (57 kpl) Kattavat langattomat verkot kouluihin Kouluille ”viralliset” omat tunnukset palveluihin Facebook, Youtube, Twitter Saiedu.adobeconnect.com = Adobe Connect –nettikokousjärjestelmä Koulutus, useita nettikokoushuoneita moniin eri tarkoituksiin ITSLearning –oppimisympäristön pilotointi (kesken) Se on osallistumista ja vuorovaikutusta - yhdessä tekemistä ja ihmisten kohtaamista 5

Kokemuksia ja hyviä käytäntöjä 3.4.2017 Kokemuksia ja hyviä käytäntöjä Johdon ja opettajien ennakkoluulot ja asenteet vaikeuttavat uuden oppimista Eri kouluissa erilainen suhtautuminen, johdon asenne ja toiminta tärkeää => on saatava mallia, rohkeutta ja ”käskyjä” MUUALTA Somettajan kannalta tuli ”kuin tilauksesta” TVT:n opetuskäyttö Suomessa ”Euroopan huonointa”, Tutkimus 2013 Survey of Schools: ICT in Education 3rd Annual International Conference on Education and e-Learning Somettajan projektipäällikkö puhujana ja oppimassa Muutosten vastustamisen huomioiminen ja siihen reagoiminen Iso työtapojen muutos vaikeaa => edettävä pienin konkreettisin askelin Ensin varhaiset omaksujat mukaan – muut seuraavat Omiin propellipäihin ei luoteta Johto on saatava luulemaan, että ”muutos on heidän ideansa” Teknologinen muutos ja mahdollisuuksien kehittyminen on nopeampaa kuin sosiaalinen ja kulttuurinen toimintatapojen muutos. 6

Jaakko Panula ja Sakari Äijö some.saiedu.net 3.4.2017 KIITOS! Jaakko Panula ja Sakari Äijö some.saiedu.net