Ylilääkäri Marjut Frantsi-Lankia Valvira

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
PK-kehittämispalvelut
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Esitys Juha Mieskolainen
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Esityksen nimi / Tekijä1 Perusterveydenhuolto 2013.
Lääninhallitus valvoo ja ohjaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Psykiatrian ylilääkäreiden neuvottelupäivät Imatra TEO ja terveydenhuollon valvonta Ylilääkäri Markus Henriksson,
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Hoidon saatavuuden ja yhtenäisten hoidon perusteiden uudistaminen Työryhmä L-M Voipio-Pulkki Työseminaari
Kuntoutusyhteistyö työterveyshuollon korvaamisen näkökulmasta Leila Koskela Suunnittelija, Terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskus
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Opiskeluterveydenhuollon valvonta
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Tieteellinen tutkimus
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Mitä uutta sosiaalihuollon ammattihenkilölaki tuo alan työhön?
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Sosiaalialan tehtävärakenne
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
SOTE tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen kokonaisarkkitehtuuri
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Sote-uudistuksen toimeenpano
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Ylilääkäri Marjut Frantsi-Lankia Valvira Valvira lakien ja asetusten valvojana Valtakunnalliset Terveydenhoitajapäivät 10.-11.2.2011 Ylilääkäri Marjut Frantsi-Lankia Valvira 3.4.2017 Marjut Frantsi-Lankia

Esityksen sisältö Yleistä Valvirasta Terveydenhuollon ohjaus ja valvonta Valvontaohjelmat ohjauksen ja valvonnan yhdenmukaistamisen keinona Asetus 380/2009 ja sen valvontaohjelman valmistelu Tiedonkeruusta

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira Terveydenhuollon oikeusturvakeskus TEO ja Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus STTV yhdistyivät Valviraksi 1.1.2009 Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä (Lintulahti) ja Rovaniemellä, missä hoidetaan myös sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, valvonta- ja ohjaustehtäviä Sosiaalihuollon valvonta tuli uuden viraston tehtäväksi 1.1.2010 Uutta myös valtakunnalliset yksityisen th:n luvat 9/2009, TLT-yksikkö (terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet) 2009, TUKIJA 2010 Työntekijöitä noin 140 jakautuen neljälle toimialalle (sosiaali- ja terveydenhuolto, alkoholihallinto ja ympäristöterveydenhuolto) www.valvira.fi 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 3 3

Valviran tehtävät Valvira on STM:n hallinnonalan keskusvirasto, jonka tehtävänä on Valvoa sosiaali- ja terveydenhuollon (+ alkoholihallinnon ja ympäristöterveydenhuollon) toiminnan asianmukaisuutta sekä hoitaa niihin liittyvää lupahallintoa ja ohjausta Ohjata aluehallintoviranomaisia eli AVI:ja (ent. lääninhallitukset) niiden toimintaperiaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi yhteistyö kuuden AVIn kanssa aktiivista (mm. yhteistyöryhmät ja – päivät, yhteiset valvontaohjelmat jne) Valviran ja AVIen toimivalta on osin rinnakkainen määritelty säädöksissa (esim. KtL, EshL, MtL, AmhL)  tarkemmin sovittu yhteistyöryhmissä ja mm. valvontaohjelmissa sekä tapauskohtaisesti neuvotellen 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä

Valviran organisaatio 1.11.2010 Ohjausosasto Lupaosasto Alkoholihallinnon ohjaus Sosiaali- ja terveyden-huollon ohjaus Ympäristöterveyden-huollon ohjaus Ammatti- ja toimintaoikeudet Alkoholielinkeino Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet Hallinto-osasto Talous Henkilöstö Ylijohtaja Viestintä Tietohallinto-osasto It-palvelut Järjestelmäkehitys Rovaniemen toimipiste Terveydenhuollon valtakunnalliset luvat Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asioita Valvontaosasto Sosiaali- ja terveyden- huollon valvonta 1 Sosiaali- ja terveyden- huollon valvonta 2 Työmme perustuu asiantuntemukseen, tarkoituksenmukaisiin työmenetelmiin sekä jatkuvaan työn laadun ja vaikuttavuuden arviointiin. Valvira hoitaa tehtävänsä prosesseina. 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 5 5

Valviran visio ja perustehtävä Valvira varmistaa väestön oikeuden terveyttä ja hyvinvointia tukevaan elinympäristöön sekä riittäviin ja turvallisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. PERUSTEHTÄVÄ Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on STM:n hallinnonalan keskusvirasto, joka edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin. 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 6 6 6

Strategiset linjaukset 2010-2015 Tunnistamme ja ennakoimme väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdennamme työtämme tämän perusteella. Huolehdimme erityisesti niiden ihmisten oikeuksista, jotka eivät itse pysty niitä puolustamaan. Yhdenmukaistamme sosiaali- ja terveysalan valvonnan sekä valvonnan edellyttämän ohjauksen saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa. Ohjaamme toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa. Toimimme ja vaikutamme aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Parannamme asiakaspalveluamme ja perustamme toimintamme laadunhallintaan. Luomme toimivan ja tasapainoisen sisäisen rakenteen. Parannamme johtamisen laatua sekä työhyvinvointia. 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 7 7 7

Työnjako terveydenhuollon säädöksissä - Valvira käsittelee terveydenhuollon organisaation ja ammattihenkilön ohjaukseen ja valvontaan liittyvät asiat erityisesti silloin, kun kysymyksessä on Periaatteellisesti tärkeä tai laajakantoinen asia Usean AVIn toimialuetta tai koko maata koskeva asia Asia, mikä liittyy jo Valvirassa käsiteltävänä olevaan terveydenhuollon ammattihenkilön valvonta-asiaan Epäily hoitovirheestä, joka on johtanut kuolemaan tai vaikeaan vammautumiseen (Th:n amm.hlöL) Oikeuslääkärin tekemään kuolemansyyn selvittämiseen liittyvä asia (Th:n amm.hlöL) Asia, joka saattaa edellyttää turvaamis- tai kurinpitotoimenpiteitä (Th:n amm.hlöL) Asia, jota AVI on esteellinen käsittelemään  Muut th:n valvonta-asiat asiat käsitellään aluehallintovirastoissa

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja organisaatioiden ohjaus ja valvonta Valvira Ammattihenkilöiden ohjaus ja valvonta oikeus hallinnolliseen ohjaukseen (käsityksen ilmaisu, huomion kiinnittäminen, huomautus vastaisen varalle), kurinpitoon (kirjallinen varoitus) ja turvaamistoimiin (oikeuden/luvan rajoittamiseen ja poistamiseen Organisaatioiden ohjaus ja valvonta oikeus hallinnolliseen ohjaukseen, uhkasakon asettamiseen AVIt omilla alueillaan Ammattihenkilöiden valvonta ja organisaatioiden valvonta Tarkastus- ja valvontakäynnit, oikeus hallinnolliseen ohjaukseen, uhkasakon asettamiseen Valvonta-asia voi tulla vireille Potilaan tai omaisen tekemänä kanteluna Apteekin, esimiehen, poliisin tai muun viranomaisen tai henkilön omalla ilmoituksella Viranomaisen (kuten poliisin tai EOA:n) lausuntopyynnöllä - Valviran tai AVIn omalla aloitteella 3.4.2017 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 9

Terveydenhuollon ohjauksen ja valvonnan tarkoituksena on… Edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä Varmistaa potilasturvallisuus Edistää terveydenhuoltopalvelujen laatua ennalta ehkäisemällä epäasianmukaisia hoito- ja toimintakäytäntöjä Varmistaa oikeusturvan toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollossa Puuttua säädösten vastaiseen tai muutoin virheelliseen menettelyyn tai laiminlyönteihin Selvittää ja arvioida, onko terveydenhuollon ammattihenkilö ja/tai terveydenhuollon toimintayksikkö noudattanut voimassa olevia säädöksiä, ammattieettisiä velvollisuuksia, annettuja ohjeita ja määräyksiä (laillisuusvalvonta) Edistää toiminnanharjoittajien yhdenmukaista kohtelua 3.4.2017 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 10 10

Toimialan keskeisiä lakeja kansanterveyslaki erikoissairaanhoitolaki 1.5.2011 alkaen terveydenhuoltolaki mielenterveyslaki laki potilaan asemasta ja oikeuksista laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä laki yksityisestä terveydenhuollosta laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista alkoholilaki tupakkalaki geenitekniikkalaki terveydensuojelulaki elintarvikelaki sosiaalihuoltolaki laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 11

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta – herätteet ja vaikuttamiskeinot Uusi lainsäädäntö Toimintaympäristön muutokset Lainsäädäntöhankkeet Omat kyselyt toimintayksikköihin Muiden viranomaisten ratkaisut ja välittämät tiedot Lainsäädäntöön vaikuttaminen; Koulutukseen vaikuttaminen Aloitteet; Omat kokemukset; Potilaiden, omaisten ja järjestöjen viestittämät kokemukset Ala- ja aihekohtainen vaikuttaminen; Ajankohtaisvaikuttaminen EOA:n, OKA:n, tuomioist. ratkaisuista tiedottaminen; informaatio EOA:lle Kentän ohjaus verkostojen kautta So-te kentän yhteydenotot ja ohjaustarpeet Toimintaohjeet kentälle Tutkimus- ja kehittämisaloitteet Kumppanien ja sidosryhmien viestit Oikeusturva, palvelujen asianmukaisuus ja laatu Tarveperusteinen tapauskohtainen neuvonta, opastus ja konsultointi Kentän ohjaus ja valvonta järjestöjen ym. kumppanuudella Opetusta antavista organisaatioista saatavat viestit Valvontaohjelmien perusteella toteutettava valvonta Informaatio periaatteellisista linjoista ja ratkaisuista kentälle ja avainryhmille Tilastot, raportit, selvitykset Yksittäiset päätökset ja niistä viestintä Hallitusohjelma, Kansalliset ohjelmat ja painoalueet Yhteistyöhankkeet; Työryhmien kautta vaikuttaminen Valvontailmoitukset Kantelut Lausuntopyynnöt Painoalueille kohdennettu koulutus Muu koulutus Media Asioiden selvittämisen yhteydessä esille tulleet asiat Koulutustoiminnan kautta saatu tilannetieto Pysyvien asiantuntijoiden esille nostamat seikat Työryhmien ja verkostojen kautta esiin nousseet asiat 3.4.2017

3.4.2017 3.4.2017 13

Ennakoivan ohjauksen keinoja (vs. jälkikäteinen valvonta/kantelut) Valvontasuunnitelmat toimivat informaatio-ohjauksena Jälkikäteisvalvonnasta saadun tiedon käyttäminen laajemmin ennakoivaan ohjaukseen (ohjauskirjeet, www-tiedotteet yms.) Tehokas viestintä ja tiedotus, ammattilehtiin kirjottaminen Hyvien toimintakäytäntöjen ja ohjeiden tunnistaminen ja levittäminen Yhteistyö ohjauksen ja valvonnan kumppaneiden kanssa (mm. THL, FIMEA, potilasasiamiehet yms.) Systemaattinen kouluttaminen Kumppaneiden ja ohjattavien viestiverkostojen hyödyntäminen (esim. psykiatriylilääkäri-email-verkko) Neuvottelujen, ohjauskäyntien ja muun vuorovaikutuksen lisääminen Omavalvonnan tukeminen Tutkimus- ja kehittämisaloitteiden lisääminen  kaikissa tehtävissä on ”ohjaava ja neuvova elementti” ohjausosaston tehtävänä myös ohjauksen suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden kehittäminen (mm. valvontaohjelmien suunnittelu, valmistelu, arviointi ja seuranta) 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä

Haasteita mm. Kanteluiden ja valvontojen määrä nousee Resurssit vähenee Yhteistyön ja yhteistoiminnan kehittäminen Tiedottaminen ja kattava tiedonkulku Sidosryhmäyhteistyö tukemaan toimintaa Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja hyödyntäminen Tilastointi ja sähköisten järjestelmien toimivuus Tiedonkeruun kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (THL) valvontaohjelmien tueksi Valvontaohjelmien toimeenpano, toteutumisen arviointi ja seuranta Valvontaohjelmien hyödyntäminen; omavalvonta, julkisuus Laintulkinnat; STM – Valvira? Toimintaympäristön nopea muuttuminen ja julkisten sote-toimijoiden yhteystiedot? … 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä

Valvontaohjelmat yhdenmukaistamisen työkaluna alko terv sos ymp 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä

Valvontaohjelmat Alkoholihallinnon valtakunnallinen valvontaohjelma (valmis) 2010 (harmaa talous) ja 2011 – 2012 (yleinen osa) Terveydenhuollon valvontaohjelmat Hoitotakuun valvontasuunnitelma 2009 – 2011 (kolmas); uuden ohjelmakauden valmistelu alkanut (2012-) Neuvola/koulu/opiskelijaterveydenhuoltoa sekä lasten/nuorten suun ehkäisevää terveydenhuoltoa koskeva valvontaohjelma (tulossopimus 2011) Sosiaalihuollon valtakunnalliset valvontaohjelmat Ympärivuorokautinen hoito ja hoiva vanhustenhuollossa (valmis) Ympärivuorokautinen lastensuojelu (valmistelussa) Lastensuojeluasioiden prosessi (valmistelussa) Toimeentulotuki (määräajat ja muut asiat) (valmistelussa) Mielenterveys- ja päihdehuollon ympärivuorokautiset asumispalvelut (valmistelussa) Vammaisten ympärivuorokautiset asumispalvelut (valmistelussa) Kotihoito (valmistelussa) Vammaishuolto (alkaa) Palvelurakenteet (alkaa) Päivähoito (tulosopimus 2011) Ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen valvontaohjelma (valmis) Laadittu yhteistyössä Valvira-Evira-Tukes kaudelle 2011 – 2014 (kolmas) 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä 17

Valvontaohjelmat Työkalu yhdenmukaistaa ja systematisoida valvontaa valtakunnallisesti Mahdollisimman kattava ja yhdenmukainen valvonta niukoilla resursseilla Valvonta perustuu ohjelman suunnittelussa tehtyyn riskin arvioon Ohjelmat edellyttävät pitkäjänteisyyttä ja toimeenpano usein myös koulutusta  suunnittelulle ja toimeenpanolle aikaa Toimeksianto tulossopimuksissa (STM-Valvira, STM-AVIt), liittyvät myös toimintaympäristön riskinarviointiin ja yhteiskunnalliseen kehitykseen Toimeenpanossa erilaisia vaihtoehtoja AVI:t toimeenpanevat ja hyödyntävät valvonnassa ja lupamenettelyissä  valtakunnallinen seuranta ja arviointi Kyselyjä /tilannekuvan kartoittamista tehdään yhteistyössä THL:n kanssa Mahdollisuuksina mm. kohdistettu valvonta, priorisointi, kampanjat, tilaisuudet, ohjeet, kirjeet, koulutus, materiaalin tuotto etc Omavalvonnan kehittämisen työkaluna 3.4.2017 Tähän esityksen nimi/tekijä

Neuvolatoiminnan, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä lasten ja nuorten ehkäisevän suun terveydenhuollon asetus Selvitysten mukaan kuntien välillä on ollut liiaksi eroja lasten ja nuorten ehkäisevien palveluiden voimavaroissa ja sisällöissä STM:n oppaat ja suositukset (lastenneuvola, kouluterveydenhuollon ja opiskeluterveydenhuollon oppaat) eivät ole riittävästi yhdenmukaistaneet kuntien palveluja 1 § Asetuksen tarkoituksena on varmistaa, että lasta odottavien naisten ja perheiden sekä kouluikäisten lasten, oppilaiden ja heidän perheidensä sekä opiskelijoiden terveysneuvonta ja terveystarkastukset ovat suunnitelmallisia, tasoltaan yhtenäisiä ja yksilöiden ja väestön tarpeet huomioon ottavia kunnallisessa terveydenhuollossa!

Oleellisia kohtia asetuksessa.. Palvelujen järjestäminen 4 § - Laadittava yhtenäinen toimintaohjelma neuvolatyölle, koulu- ja opiskeluterveydenhuollolle sekä lasten ja nuorten ehkäisevälle suun terveydenhuollolle - Laadittava yhteistyössä sosiaali- ja opetustoimen kanssa Suunnitelmallisuus! Kokonaisvaltaisuus! Huomio myös kehitysympäristöihin! Moniammatillisuus! Seurantatietoja hyödynnettävä palvelujen suunnittelussa! Vastuuhenkilö(t)!

Terveystarkastukset Asetuksen 5 §, 6 §, 7 §, 9 ja 10 § Määräaikaiset terveystarkastukset kaikille ennalta määriteltyyn ikä- tai vuosiluokkaan kuuluville Lisäksi yksilöllisestä tarpeesta lähtevät terveystarkastukset Määräaikaisesta terveystarkastuksesta poisjäävien tuen tarve on selvitettävä Mukana laajat terveystarkastukset  koko perheen hyvinvoinnin näkökulma (esim. koulussa 3 x) Tarvittaessa päivähoidon, esiopetuksen, opettajan arvio Yhteenveto laajoista terveystarkastuksista käytettävä arvioitaessa oppilashuollon yhteistyönä luokka- ja kouluyhteisön tilaa ja lisätoimenpiteiden tarvetta  universaalius, yksilöllisyys, koko perhe näkökulma, yhteisöllisyys

Asetuksen muut§:t Kouluterveydenhuollon erikoistutkimukset (11 §) Kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus tarkistettava joka 3. vuosi (12 §) Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen järjestäminen mahdollisimman varhain ja viiveettä (tarvittaessa lisä/kotikäynnit, suunnitelma, sen seuranta ja arviointi tarvittaessa yhteistyössä!) (13 §) Terveysneuvonnan sisältö (14 ja 15 §) Ehkäisy- ja muu seksuaaliterveysneuvonta (16 §) Opiskelijoiden terveyden- ja sairaanhoitopalvelut (17 §) Lastensuojelulain mukaiset velvollisuudet (18 §)

Asetuksen valvonta vuonna 2010 Kirjattu STM-Valvira ja STM-AVIt tulossopimuksiin 2010-2011 Itä-Suomessa ja Lapissa AVIt tekivät alueelliset kyselyt asetuksen toteutumisesta alueellaan (syksy 2009 - kevät 2010) Valviran ja AVIen työryhmä perustettiin 2010 valmistelemaan ko valvontaohjelmaa, työryhmässä myös STM:n edustaja THL teki joka toinen vuosi toistuvan terveydenedistämisen aktiivisuus PTH:ssa –kyselyn keväällä 2010. Kyselyn tietoja hyödynnettiin valvonnassa syksyllä 2010  alustava alueellinen ja valtakunnallinen tilannekuva Valviralta kuntakirje (marras-joulukuu 2010), alueelliset kirjeet ja tiedottaminen Alueellisia toimenpiteitä harkinnan mukaan (selvityspyynnöt, kuntakäynnit ja muun valvonnan yhteydessä) 3.4.2017

Valvontaohjelman valmistelu 2011 Valvontaohjelman työstäminen alkoi 1/2011 Ajankohtaisen tilannekuvan saamiseksi lähetetään webropol-kysely hoitotakuukyselyn yhteydessä 3/2011 (THL) Valvontaohjelmassa sovitaan valvonnan kriteereistä ja työnjaosta, minkä mukaan toteutetaan tarvittavat valvontatoimenpiteet ja seuranta huomioiden myös muu alueellinen (ja valtakunnallinen) tilannekuvatieto Tavoitteena valvontaohjelman valmistuminen syksyllä 2011 Tiedottaminen ja yhdenmukainen informaatio (+kouluttaminen?) syksyllä 2011 Jatkotoimenpiteistä sopiminen, toimeenpanosuunnitelma? Jatkossa säännöllinen vuosittainen tiedonkeruu (erilliskysely, AvoHilmo, THL:n tk-kyselyt?) ja seuranta

Hoitoilmoitusjärjestelmän kehittäminen / tiedonkeruu perusterveydenhuollossa / THL Vuodesta 2011 lähtien PTH:n avohoidosta kerätään yksilötason tietoa kansalliseen rekisteriin  AvoHILMO Avaa paremmat mahdollisuudet väestön terveysongelmien selvittämiseen Mahdollistaa automaattisen tiedonkeruun Tavoitteena on, että AvoHILMOn tiedot kerätään poimintaohjelmalla niistä tiedoista, joita potilastietojärjestelmään kirjataan hoidon dokumentointia varten Verkkopalveluna toteutettavan raportointijärjestelmän kautta tiedot tulevat olemaan eri tahojen käytettävissä suunnittelua, seurantaa ja vertailua varten

AvoHILMO-tietojen tavoitteet ja käyttötakoitus AvoHILMOn tavoitteena - Yhdenmukaiset tietorakenteet Tietojen kirjaaminen tukee potilaan hoitoa ja potilaskertomusmerkintöjen tekemistä  päätöksentuen ja toimintojen automatisointi jatkossa Sähköinen tiedonsiirto, tiedonkäsittelyn automatisointi ja tuoreet raportit Tietojen käytettävyys (verkkopalvelu-raportointi palvelee eri tahojen tietotarpeita nykyistä paremmin) AvoHILMOn käyttötarkoituksia mm. Palveluntuottajan oman toiminnan volyymin, rakenteen ja sisällön seuranta Väestön terveysongelmien esiintymisen seuranta (KTL 14 § 1a) Hoitoonpääsyn seurantatiedot Lasten ja nuorten asetuksen mukaisten terveystarkastusten toteutumisen seuranta yms.