=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Advertisements

Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Käypä hoito tiedottaa – mitä, miksi ja kenelle?
Epilepsia: erillaista tositarinaa -kampanja.
Sosiaalisen median koulutus
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sosiaalinen media.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Terveysosaaminen ja media
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
TOIMIVA TULPPA-RYHMÄ Tuire Hautanen terveydenhoitaja/tulppa-ohjaaja
THL:n sairastastavuusindeksi JulkICTLab Tietojohtamisen karttapalvelun pilotointi Helsinki THL / Timo Koskela1.
Nauru kritiikin keinona
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
VUOROVAIKUTUS.
Terveysosaaminen ja media
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
TE4 Terveystieto ja sen kriittinen tulkinta Hurtig 2016.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Hurtig Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Terveyskasvatuksen tavoite
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Terveyskulttuuri.
Medioituva ympäristö mediaympäristö = viestintävälineet (esim. sanomalehdet, televisio, mobiililaitteisiin ladattavat sovellukset ja ohjelmat) sekä niiden.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mainonnan vaikutuskeinoja
TE1 Terveyden perusteet
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Psykologia on tiede.
2 Terveysosaaminen.
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Viestintä.
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai tosiasioihin perustuvaa

Yhteiskuntataso: Joukkoviestintä, kuten television, radion ja lehtien terveysjournalismi, lääkemainokset, terveysmainokset, internet-sivustot, terveysviihde, elokuvat Yhteisötaso: Terveydenhuollon viestintä erilaisista hoitomahdollisuuksista ja –keinoista Yksilötaso: Internetin keskustelupalstat tai kysymys- vastauspalstat, terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välinen valistus ja neuvonta, ihmisten väliset keskustelut sairaudesta ja terveydestä

 Osaa ajatella itsenäisesti ja eritellä median tapoja vaikuttaa sekä pystyy suodattamaan ja arvioimaan vastaanottamaansa tietoa  Kriittisyys = kyselevää, uteliasta suhtautumista maailmaan ja pyrkimystä asioiden syvällisempään ymmärtämiseen

 Perhe, sukulaiset, kaverit  Lääkärikirjat sekä muu terveyttä ja hyvinvointia käsittelevä kirjallisuus  Television, radion tai sanoma- ja aikakauslehtien terveysohjelmat tai –palstat  Uutiset, mainokset, sarjat, elokuvat taio fiktiiviset tarinat muokkaavat näkemystämme  Terveyskasvatus, kampanjat, luennot, messut  Keskustelut lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa  Terveysjärjestöt  internet

Julkaisija:  Kuka tai mikä taho on tiedon takana?  Millainen asiantuntija julkaisija on?  Miksi aineisto on tehty? Aineiston laatu:  Onko faktat erotettu selvästi mielipiteistä tai mainoksista?  Korostetaanko jotain näkökulmaa erityisesti, jätetäänkö jotain sanomatta?  Onko aineisto selkeää ja yksityiskohdat virheettömiä ja täsmällisiä?  Onko kieliasu virheetön ja teksti helppolukuista?  Onko nettiaineisto helppokäyttöistä? Löytyykö käyttäjätukea?  Päivitetäänkö nettiaineistoa? Varmistettavuus:  Onko lähteet mainittu? Ovatko lähteet luotettavia? Kuinka tuoreita ne ovat?  Löytyykö sama tieto useista toisistaan riippumattomista lähteistä?  Onko aineiston arvioinut joku asiantuntija?

= tilastokeskus

Kriteerejä uutisten valintaan:  Paikallisuus  Laajuus  Koskettavuus  Merkittävyys  Poikkeuksellisuus  Viihdyttävyys Todenmukainen, ajankohtainen, tärkeä terveystieto vs. asenteellinen, virheellinen, vain tietystä näkökulmasta Pohdi: kuinka todenmukainen kuva terveysilmiöstä tai – asiasta annetaan, mitä painotetaan, mitä on jätetty pois?

 Lääkkeet, uudet ja erilaiset hotimuodot, yksityiset terveyspalvelut, hygieniatuotteet, elintarvikkeet, urheiluvälineet, terveyttä edistävät huonekalut  Tehtävänä herättää huomiota ja kiinnostusta, luoda kulutustarpeita sekä herättää ostohalua

TOSIASIOILLA JA JÄRKISYILLÄ VETOAMALLA TUNTEISIIN  Taloudellinen etu, rahansäästö  Tutkitut faktatiedot  Vertailut muihin tuotteisiin  Uutuus, erikoisuus  Terveysongelmien ratkaisu  Yleisyys  Tapa, historia  Perustarpeet: turvallisuus, itsensä toteuttaminen, sosiaaliset suhteet, seksi  Vahvistamalla itsetuntoa  Huumori, ironia  Pelko, syyllisyys  Vastuuntunto  Kulttuurisymbolit  Auktoriteetti  Kauneus/komeus, laihuus/lihaksikkuus, tuttuus ja samanlaisuus  Asian harvinaisuudella tai rajoitetulla saatavuudella  Liioittelu