Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista."— Esityksen transkriptio:

1 Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista keskustelua terveyskysymyksistä. / 2p  Sanoma- ja aikakauslehdet. Kirjat. Televisio ja radio. Internet. Älypuhelimet. / 5p Lääkäriseura Duodecimin laatima hoitosuositus/hoito-ohje. Suositusten avulla pyritään parantamaan hoidon laatua ja vähentämään käytäntöjen vaihtelua alueellisesti./ 2p  Perustuu havaintoihin ja kokemuksiin vs tutkimustietoon. Lähteenä toiset ihmiset tai internet vs tieteelliset julkaisut. Tieto karttuu satunnaisesti ja siinä on puutteita ja aukkoja vs tieto kerätty järjestelmällisesti ja tuloksille esitetään perustelut. Tieto subjektiivista vs tietoon suhtaudutaan objektiivisesti. Tiedon perusteella tehdään nopeita yleistyksiä vs tietoon suhtaudutaan kriittisesti eikä sitä yleistetä kevyin perustein. / 4p Kuka on julkaisija. Mitä tarkoitusta varten tieto on tuotettu. Vaikuttaako sponsorointi. Kuinka ajantasaista tieto on. / 3p Media käsittelee laajasti myös terveysaiheita. a) Media levittää terveystietoa. Terveysaiheet saavat julkisuutta ja herättävät keskustelua / 2p B) Viestintää ohjaavat kaupalliset tavoitteet, jolloin terveydestä voi syntyä vääristyneitä mielikuvia. Tieto voi olla epätarkkaa tai väärää. Ihmiset voivat tuntea paineita ja ahdistusta/ 2p Pisteet:____/ 20p

2 TE3 MEDIKALISAATIO Hurtig

3 MEDIKALISAATIO=Lääketieteellistämistä
Normaalien arkipäivän ilmiöiden ja elämänkulkuun luonnollisesti kuuluvien asioiden muuttamista lääketieteellisiksi kysymyksiksi, jotka hoidetaan lääketieteellisin keinoin. Esimerkkeinä kaljuuntuminen, vanhuus, ujous, seksuaalinen haluttomuus, punastelu, raskaus, rypyt…

4 YHTEYS… TERVEYDEN- HUOLTOON? MEDIAAN?
Terveydestä on tullut kaupallinen tuote Mainonta tuottaa uusia hoidon ja lääkityksen tarpeita – terveillekin ihmisille! Resurssipula Vähenevä rajahyöty -> missä kulkee hoidon onnistumisen raja? Hoidetaanko terveitä, riskiryhmiä (primaari- ja sekundaaripreventio) vai sairaita (tertiaaripreventio)? Priorisointi -> miten hoidetaan esim. eri ikäisiä tai itse aiheutetut sairaudet? Yksityinen sektori -> esim. kauneusleikkaukset

5 PLASTIIKKAKIRURGIA JA MEDIKALISAATIO
Esteettinen kirurgia eli kauneuskirurgia yksi medikalisaation muodoista Toimenpiteet, joissa tehdään normaalin ulkomuodon ja ikääntymismuutosten korjauksia, ovat lisääntyneet viimeisen vuosikymmenen aikana Plastiikkakirurgisia toimenpiteitä tarjoavat yritykset mainostavat toimenpiteitään näyttävästi ja vetoavat usein itsetunnon ja elämänlaadun parantamiseen

6 Järjestetään väittely
”Jokaisella on oikeus olla kaunis” ”Jokaisella on oikeus olla omannäköisensä” Järjestetään väittely: ”kauneuskirurgian puolesta – kauneuskirurgiaa vastaan”.

7 TERVEYDENHUOLLON ETIIKKAA:
Markkinat luovat erityisesti nuorelle paineita olla muuta kuin mitä hän todellisuudessa on. Saavatko ihmiset riittävästi tietoa hoitojen riskeistä tullessaan terveydenhuoltoon pyytämään jotain toimenpidettä? Jos ihminen maksaa itse hoitonsa, onko eettistä toimia ihmisen toiveiden mukaisesti, vaikka terveyshyötyä ei olisikaan odotettavissa? Paljonko terveydenhuolto luo itsessään markkinoita, joissa tarpeet syntyvät tarjonnan seurauksena?

8 Tehtävä Ota selvää, mitä tarkoittavat: a) paramedikalisaatio
b) demedikalisaatio

9 Tehtävä demedikalisaatiosta
Kun olet tutustunut finnqueer.net sivuston aineistoon, tehtävänäsi on kirjoittaa teksti siitä, miten käsitykset homoseksuaalisuudesta ovat muuttuneet vuosien aikana.


Lataa ppt "Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google