Kokonaisarkkitehtuurivalmennukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Advertisements

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
KAOS World Cafe valtiovarainministeriössä: JHS179 uudistus
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
ZipIT ZipIT Teknologiaohjelman hanke-aihio FinnWell - Tekesin terveydenhuollon teknologiaohjelma ZipIT.
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
tehokkaampi tapa toimia!
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kokonaisarkkitehtuurityön menetelmä
Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Selvitysvaiheen tehtävät
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Arviointivaiheen tehtävät ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Arviointivaiheen tehtävät.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Toteutusvaiheen tehtävät
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Valmennusohjelma julkisen hallinnon yhteentoimivuuden edistämiseksi –– Toiminnan kehittäminen
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
TOIMIVAT TYÖTAVAT KOKONAISARKKITEHTUURI- TYÖHÖN
Esityksen transkriptio:

Kokonaisarkkitehtuurivalmennukset 24.10.2012

CSC:n esittämä tarve Korkeakouluilla on laajamittainen tarve julkishallinnon ohjausrakenteen vaatimuksesta JHS-179:n ja erityisesti Kartturiin perustuvan kokonaisarkkitehtuurityön jalkauttamiselle. Hanke tarvitsee laajaa tukea konsultoinnin ja koulutuksen keinoin. Korkeakoulujen yleistavoitteena yhdenmukaisiin toimintamalleihin ja IT- palveluihin siirtyminen Suomen laajuisesti. Kyseessä kansallisesti merkittävä toimintamallin muutoshanke.

Sovelton johtoajatuksia Sovelto haluaa olla vahvasti mukana “Suomi 2.0:n” kehittämisessä etsien radikaaleja keinoja laajamittaiseen toiminnan tehostamiseen. Sovelto haluaa kehittää johtamista, teknologian hyödyntämistä, sekä organisaatioiden ja ihmisten osaamista uudelle tasolle. Tämä on välttämätöntä kansalliset haasteet huomioon ottaen. Tarjoamme ydintoimintojen ja tietohallinnon yhteistoiminnan näkökulmasta kattavan koulutusvalikoiman ja teemme tiivistä yhteistyötä alan parhaiden sovellustoimittajien kanssa. Ydintoimintojen ja tietohallinnon yhteistoiminnan parantaminen Muutosjohtaminen kansallisesti merkittävissä hankkeissa Julkisen ohjausrakenteen ja Kokonaisarkkitehtuurin valmennukset (JHS179, Kartturi) Sähköisten palveluiden kehittäminen ja prosessien mallintaminen (mallinnustyökalujen käyttökoulutus) Projektijohtamisen valmennukset (IPMA, Prince2, Scrum) IT palvelujohtamisen ja hallintomallin valmennukset (ITIL, Cobit) Tietotyöläisen osaamisen minimistandardivalmennukset

Päämäärä Tavoitteemme on, että vuonna 2020 suomalaiset ovat maailman tuottavin ja rennoin kansa

Sovelton keskeisimmät osaamisalueet Johtaminen Asiantuntijuus Tietotyö Luovuus

Kokonais-arkkitehtuuri Johtaminen Liiketoiminta ja tietohallinto Kokonais-arkkitehtuuri Toiminnan kehittäminen Palvelujohtaminen Muutoksen hallinta Projektijohtaminen Osaamisen johtaminen Competence Management Tehokas tietotyö Työkalujen käyttötaito Liiketoimintatiedon hyödyntäminen Tiedon hallintomalli

Sovelto & QPR -yhteistyö Sovelto ja QPR ovat tehneet yhteistyösopimuksen kokonaisarkkitehtuuriin liittyvän koulutustoiminnan osalta Olemme yhdistäneet maan parhaat voimavarat kokonaisarkkitehtuurityön vauhdittamiseksi Suomessa Erityinen painopiste julkishallinnon organisaatioissa (Valtionhallinto, Kunnat, Korkeakoulut) Tarjoamme yhdessä kattavan palvelukokonaisuuden tavoitteenamme: Kokonaisarkkitehtuurityön tekeminen asiakkaan omalla kielellä Johtamisen ja toimintatapojen todellinen muuttaminen Työkalujen tehokkas hyötykäyttö organisaation laajuisesti Roolipohjainen osaamisen kehittämiseen Näkemyksemme mukaan yhteisen kielen, toimintatavan ja työkalun yhdistäminen paketiksi on välttämätöntä. Alkuun pääsee toki kokeilemalla

Timo Karvinen johtava kokonaisarkkitehtuurikonsultti, koulutusten pääsuunnittelija Konsultti ja kouluttaja 2008- The Open Group Architecture Forum Technical Reviewer for TOGAF 9.1 Senior Enterprise Architect 2002-2008 Ydinosaamisalueet: Kokonaisarkkitehtuuri ja arkkitehtuuriviitekehykset (mm. TOGAF, JHS179) Liiketoiminnan kehittäminen ja prosessimallinnus Työnantajat: QPR Software 2012- Tieturi 2008-2012 Nokia Siemens Networks 2007-2008 Nokia 1994, 1997-2007 DHL International 1995-1996 Tutkinnot ja sertifikaatit: Helsinki University of Technology: MSc (eng) Leeds Metropolitan University: Post-graduate Higher Diploma in International Business ITIL v3 Foundation Certificate 2010 TOGAF 9 (level 2) Certificate 2009 TOGAF 8 Certificate 2008 COBIT Foundation Certificate 2008 8

“Kokonaisarkkitehtuuri on keino ymmärtää ja hallita laajoja kokonaisuuksia maalaisjärjellä”

Suhde organisaation strategiaan Visio Nykytila Tavoitteet Toiminta-suunnitelma Tarpeet ja vaatimukset Ohjaus Asiakkaalle kehitettävä kokonaisarkki-tehtuurimalli Kokonaisarkkitehtuurin hallinta Suunnitelma Aikataulu Kehittäminen Nykytilan analyysi Tavoitetilan suunnittelu Toimenpide Toteutuksen suunnittelu Edellytykset Ohjaus Suunnitelma, Selvitys, Vaatimusmäärittely Resursointi Toteutus Kehittämisohjelmien hallinta Kehittämisprojektien hallinta Budjetointi

Sovelton kokonaisarkkitehtuurivalmennukset 1. Arkkitehtuurityön perusteet 2. Määrittävä menetelmä 3. Mallinnustyökalun peruskäyttö 4. Mallinnusnotaatioiden käyttö 5. Kuvausten julkaisu ja kommunikointi 6. Siirtymän hallinta lähtötilasta tavoitetilaan

Koulutusten eteneminen roolipohjaiseti Johto Mallintaja Projekti-päällikkö Kokonais-arkkitehti

Koulutusmuodot Julkishallinnon organisaatioille suunnattu avoin koulutus Sovelton tiloissa Korkeakouluille suunnattu asiakaskohtainen koulutus Sovelton tiloissa Helsingissä, Tampereella Koulutus asiakkaan tiloissa ympäri Suomen Yhdelle tai useammalle korkeakoululle kerrallaan Mobiililuokka työvälinekoulutuksiin Asiakaskohtaiset räätälöidyt KA-workshopit Valmennuksen, konsultoinnin ja tekemisen yhdistäminen asiakkaan omassa toimintaympäristössä “Train the Trainer” mallin mukainen avainhenkilöiden koulutus Sähköinen arkkitehtikilta Keskusteluforum kahdensuuntaiseen tiedon jakamiseen ja kommentointiin Sähköinen oppimateriaali Videotallenteet Ohjausryhmäyhteistyö koultusmuotojen kehittämseksi Maakuntakierros kokonaisarkkitehtuurityön tietoisuuden levittämiseksi ja johdon sitouttamiseksi

1. Arkkitehtuurityön perusteet Kohderyhmä Johto, mallintaja, projektipäällikkö, kokonaisarkkitehti Kesto 1 pv Sisältö Johdatus kokonaisarkkitehtuuriin Kokonaisarkkitehtuurin määritelmä Kokonaisarkkitehtuurin sisältö Kokonaisarkkitehtuurilähtöinen operatiivisen toiminnan kehitysmalli Kokonaisarkkitehtuuri osana kehitystyötä Liittymät toiminnan kehittämiseen ja strategiaan Menestystekijät, haasteet ja sudenkuopat Arkkitehtuurityön apuvälineet: suositukset, mallit, viitekehykset JHKA, JHS179, Kartturi, TOGAF Kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen (Case-esimerkki) Yhteenveto Hyöty Osallistuja ymmärtää arkkitehtuurityön välttämättömyyden ja merkityksen organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä

2. Määrittävä menetelmä JHKA Kohderyhmä Johto, mallintaja, projektipäällikkö, kokonaisarkkitehti Kesto 1 pv Sisältö Johdanto kokonaisarkkitehtuuriin (lyhyt kertaus) Kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli, roolit ja kehityspolku Tietohallintolaki ja julkishallinnon suositus JHS179, Kartturi Organisaation kokonaisarkkitehtuurilähtöinen toiminnan kehittäminen JHS179 Suosituksen sisältö ja rakenne Kartturi –ohjeistuksen sisältö ja rakenne Termit ja määritelmät Arkkitehtuurikehys, arkkitehtuurin kuvauspohjat ja JHS179 liitteet Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessi Kokonaisarkkitehtuurin suunnittelun valmistelu Kokonaisarkkitehtuurin nykytilan analysointi Kokonaisarkkitehtuurin tavoitetilan suunnittelu Toimeenpanon suunnittelu JulkICT kokonaisarkkitehtuurien- ja prosessienmallinnuspalvelu Hyöty Osallistuja saa hyvän käsityksen julkisesta ohjausrakenteesta, käytettävistä viitekehyksistä ja prosessin vaiheista

3. Työkalun peruskäyttö Kohderyhmä Mallintaja, kokonaisarkkitehti Kesto 1 pv Sisältö Työkalun käyttöliittymä ja peruskäyttö QPR EnterpriseArchitect Arkkitehtuurin rakenneosat Diagrammit, matriisit, listat ja hierarkiat Itsenäistä harjoittelua Arkkitehtuurielementit Elinkaari, versiointi, hallinta, julkaisu Hyöty Osallistuja oppii kokonaisarkkitehtuurityössä käytettävän mallinnustyökalun peruskäytön ja pystyy soveltamaan sitä työssään.

4. Mallinnusnotaatioiden käyttö Kohderyhmä Mallintaja, kokonaisarkkitehti Kesto 1 pv Sisältö Julkishallinnon suositukset ja mallinnuskielet Kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen: JHS179 + ArchiMate + UML Prosessien mallinnus: JHS152 + BPMN Kokonaisarkkitehtuurin mallintaminen navigaattorinäkymässä: listat (JHS179) Kokonaisarkkitehtuurin mallintaminen vuokaavionäkymässä: kaaviot (ArchiMate) Prosessien mallintaminen (BPMN) Hyöty Osallistuja saa hyvät taidot yhteisestä ”puhe- ja kirjoituskielestä”, jolla kokonaisarkkitehtuurityötä tehdään.

5. Arkkitehtuurikuvausten julkaisu & kommunikointi Kohderyhmä Projektipäällikkö, Kokonaisarkkitehti Kesto 1 pv Sisältö Yhteisten arkkitehtuurikuvausten suhde organisaation toimintaan Uudelleenkäyttö Sidosryhmien vaatimusten ja tarpeiden ymmärtäminen Sidosryhmät ja tarpeet Näkökulmat ja näkymät Muutosten jalkauttaminen ja hallinta Muutoksenjohtaminen Kommunikaatio Mallit ja esitykset Dynaaminen portaalijulkaisu (intranet) Sisältö mukaan sinne missä kehitystyötä tehdään Hyöty Osallistuja oppii kuvausten hyödyntämisen keinot organisaation kokonaisvaltaisen kehittämisen välineenä

6. Siirtymän hallinta lähtötilasta tavoitetilaan (perusteet) Kohderyhmä Projektipäällikkö, Kokonaisarkkitehti, (Johto) Kesto 1 pv Sisältö Vaihtoehtojen luominen tavoitetilaan siirtymiselle Vaihtoehtoskenaariot Toimintamallien vertailu (”business case”) Siirtymäpolun valinta ja tarkempi kuvaaminen & hallinta Siirtymäarkkitehtuurit (”transition architectures”) Seuranta, liittymät muihin projekteihin ja muuhun kokonaisarkkitehtuurityöhön ”implementation governance” ”integration architecture” Hyöty Osallistuja oppii luomaan vaihtoehtoisia polkuja tavoitetilaan pääsemiseksi, vertailemaan niitä hallitusti ja tekemään valintoja liiketoiminnan ja riippuvuuksien määrittelemistä lähtökohdista.

Kaikki operatiiviset ongelmat ovat ratkaistavissa Tavoitelähtöinen osaamisen kehittäminen Henkilöstön tyytyväisyys ja tehokkuus Ajan säästö ja keskittyminen olennaiseen

…opettamalla ihmisiä ja kehittämällä työtapoja Ihmiset Työtavat Ihmiset Työtavat Tavoitelähtöinen osaamisen kehittäminen Henkilöstön tyytyväisyys ja tehokkuus Tavoitelähtöinen osaaminen kehittäminen Henkilöstön tyytyväisyys ja tehokkuus Ajan säästö ja keskittyminen olennaiseen Ajan säästö ja keskittyminen olennaiseen

Palvelumme Osaamispalvelut Osaamistarvetta vähentävät ratkaisut Opettamalla ihmisiä Kehittämällä työtapoja Osaamispalvelut Ohjattu opiskelu säästää tutkitusti aikaa jopa 6-kertaisen määrän itseopiskeluun verrattuna. Asiaa laajemmin tuntevan kouluttajan näkemys auttaa oleellisen omaksumisessa. Osaamistarvetta vähentävät ratkaisut   Hyvin suunnitellut välineet ja työnkulut kehittävät työn tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä, sekä auttavat muutosten läpiviennissä.

FC Sovelto Oyj 13 vuotta kehittämässä suomalaista työelämää 27 000 oppilaspäivää vuodessa 4,7 asiantuntemus ja opetustaito kurssilaisten arvioimana (1-5) 2 000 kurssitoteutusta vuodessa 70 osaamisen kehittämisen ammattilaista 22 luokkaa Helsingissä ja Tampereella 10 milj. € liikevaihtotavoite vuonna 2012 100% koulutuskorttiasiakkaista suosittelee (Lähde: Sovelton asiakastyytyväisyystutkimus 2011) Arvostetuin koulutuspalveluyritys (ICT Feedback 2012) 10 vuoden aikana autamme 1.000.000 suomalaista hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa työssään niin, että aikaa säästyy vähintään vartti tunnista

Kiitos! Pasi Lehtiniemi 050-5151773 pasi.lehtiniemi@sovelto.fi